Sida 4 av 13
Postat: lör apr 04, 2009 2:25 pm
av JonasW
Jens Gustavsson skrev:sugmotor bromsning fredag kl 8.00.
vad ska den ge med e85 och resten standard??
Hur gick det?

Postat: lör apr 04, 2009 4:01 pm
av conny
145hk där bak
Postat: lör apr 04, 2009 5:41 pm
av JonasW
conny skrev:145hk där bak
Aha, se där, hur mycke drivlineförlust räknar man med på en sån? Vad är fabriksuppgifterna på?
Postat: lör apr 04, 2009 6:34 pm
av Jens Gustavsson
det ska väll va 185 din hk i motorn tror jag?
12-15% förlust räknar man väll på. (165-170 motor hk)
tomas på tures trim sa att vi hadde en del hk borta i däcken också (vinter däck).
sen så drog vi bara två pull, första va det lamda 0.94 så vi feta på lite då vart det nåra hk mer sen ökade vi ca 2 grader tändning över 4000rpm då vart det 4-5hk mer speciellt på höga rpm så den värka gilla det.
var ca 34 vid 4000rpm och ca 36 vid 6000rpm om jag inte mins fel.
den va dock rätt varvillig med effekt som höll i sig mot röd markerigen (6200rpm) men pik var vid 5600 om jag inte mins fel?
nåra hk har väll hamnat på grönbete då motorn har gått 20k mil sen så tappar man säkert en del effekt på en låg kompa motor med E75 också skulle jag tro speciellt då vi fega rätt mycke med tändning också.
hadde vi tunat nåra pull till hadde vi nog nått 150whp men vi va nöjd och det va mest intyget vi va ute effter.
vi kanse kommer tilbaka senare till tomas på tures trim i tavelsjö när HX55 är på plats
jag gissar att med 4" avgasystemet och det fina grenröret och bättre luftfileter gör mycket och jag gissar att med lägsta möjliga laddtryck (kanse 0.2bar??) så blir det nog en 50-80whp mer
men koplig behöver nog bytas rätt fort innan man kan ladda mer då conny nämde att den känns lite slak redan nu om man försöker värma däck på tvåan.
Postat: lör apr 04, 2009 6:35 pm
av conny
runt 180hk på motorn enligt pappren. jag tror att bilprovningen räknar med 12% i drivlineförluster.
Postat: tis apr 07, 2009 2:18 pm
av Jens Gustavsson
jag kan skvallra om att typningen gick bra så nu ska den bara besiktigas som vanligt sen kan det börja monteras roliga grejor
Postat: tor apr 09, 2009 11:19 am
av conny
nu är den besiktad så nu är det bara att börja riva.
Postat: tor apr 09, 2009 11:34 am
av mattias
Hur blev HC med nya tändningen?
Postat: tor apr 09, 2009 11:41 am
av Jens Gustavsson
det va nog inget fel med tändningen?
motorn missar lite på tomgång ändå men den klarar avgasvärderna iallafall.
Nu börjar det roliga conny

turbo kitt på!
Postat: lör apr 18, 2009 3:42 pm
av conny
nu är första biten av avgasystemet klart.
50mm westgate

Postat: lör apr 18, 2009 6:56 pm
av Jens Gustavsson
det ser helt kompromiss löst ut
snygga svetsar på rostfria också.
Postat: lör maj 23, 2009 8:04 am
av Jens Gustavsson
conny har driftsatt turbo systemet nu.
vilket härligt ljud på höga rpm
synd bara att koppligen slira direkt men det va ju väntat.
nån som vet vad det är för dim på koppligen och om svänghjulet är plant ?
Postat: lör maj 23, 2009 11:50 am
av mattias
Det är riktigt skönt ljud på maskinen från utsidan, låter inte direkt som en turbo-bil utan mer som en bra sug-motor. Dubbla 3" i rost-fritt.

Postat: lör maj 23, 2009 4:13 pm
av Peter L
Kul att du fått i gång den!

Ska smita förbi och tigga en åktur när du har bytt koppling.

Postat: lör maj 23, 2009 5:16 pm
av A.Kronberg
gillar skarpt ljudet i överladdade merca sexor så nu vill vi ha film
