Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Dra hubben med 450nm och grön locktight också! då lirar det fint :)
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Tack För tipset!

Har du nått bra tips hur man ska lyckas hålla emot motorn från att snurra runt när man momentdrar?

Har kört med växel i samt en kompis på bromsen hittils , Men det sviktar lite för mycket när man ska momentdra känns det som?

Har börjat bygga lite på avgassystemet idag!
Återkommer med bilder senare! 8)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Får ta och göra en liten sammanställning av hur motor setupen kommer att se ut i brist på annat!
Väntar på nästa lön så man kan inhandla ett VEMS nu! :P

M30B35 motor från -91
*Blir helt standard o-öppnad bottendel till att börja med :P
*Toppen får vi se om man kanske börjar med att köra orginal den också!
Men planen är att den ska in på portning samt slipning av ventilsäten!

*Dr. Shrick kam 284-280-110grader med 10.9mm in och 10.8mm ut
*Orginal insug
*Icke på något sätt optimalt grenrör!
*46mm HKS kopia WG
*Hx55 turbo med 19# avgashus med ca. 66 in / 70 ut Billet kompressorhjul :hihi:
*Marmander dump
*ARP toppbult + orginal toppackning

*MSD 6AL tändförstärkare med Blaster 2 spole, Org fördelare + Tändkablar.
*Sachs 765 tryckplatta
*6-puckad 240mm sinterlamell
*PPF vevaxelhub
*BMC luftfilter
*Walbro 255 L/ph In- tank bränslepump
*6st 998cc MSD spridare

*orginal 260 vxl.låda
*M5 lamelldiff

Har just varit och köpt en s.k "DyrBil" också så det käkade endel pengar :( Men snart kommer lönen igen och då blir det att handla mer grejer :twisted:

Ska nu till veckan försöka få kopplingen bytt på bilen samt montera fast grenröret + turbon med tillhörande oljetillförsel samt retur!
Det får bli veckans mål! :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Givetvis så har ju PPF nu fått in lite tuffare "ventilfjäderkit" till M30 motorn också, Jag som just fått hem prylar därifrån :evil:
Blir väl en till beställning framöver! Även sviktstålsdrivaxlar hade kommit till i sortimentet :thumbright:
Men det känns Liiiite overkill änsålänge, då orginal pallar väldigt mycket! 8)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Inlägg av uhamn-racing »

org ventilfjädrar funkar utan problem upp till 7000 varv, vi varva 7500 varv med bara den äldre m30is yttre fjädrar och nya innre, därimot är maxlyft typ 11.35mm med org fjädrar. ladda max 1.8bar och inget ventilflyt eller nått problem alls :hihi:

men kan man kränga på folk prylar som inte vet mer så varför inte.... :doh:
Senast redigerad av uhamn-racing den tis mar 10, 2009 9:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Loggar man med knacksensor i bänken så ser man även om man får ventilflyt på loggern, och det är väldigt vanligt med orig M20/M30 fjädrar.
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Inlägg av uhamn-racing »

kan ju bero på att de flesta fjädrar gått sina modiga 20k mil innan trim, ventilflyt borde märkas på knäckta vippor och bankade säten med tycker man.
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Exakt. Nya orig är mkt bättre än 20k gamla.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Okej!, Med tanke på att mina är långt ifrån nya så kanske man skulle köpa ett kit av PPF ändå!
Kan inte tänka mig att nya orginal är mycket billigare än 1200:- :?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Rev ner växellådan för att byta koppling till min 765 platta med sinter!

När jag väl fått ner lådan ser jag ju att där sitter ju ett sk. dubbelmassesvänghjul :doh: Och det går ju inte med 765 plattan :doh: :doh:

Tänkte inte på detta tidigare!
Vilka modeller har enkelmasse svänghjulet? E28 528 har jag läst nånstans att ska ha detta svänghjul, finns det fler?

Samt Vad ska jag ha för uttrampningslager när jag kör enkelmasse svänghjul + 765 plattan? Gissar att det ska vara från en som har Enkelsvänghjul?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

m535, 528 e28. dom jag vet på rak arm
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Ändrade om WG röret på grenröret igår!
Var först dragen så den skulle suttit under grenröret slickat mot blocket, Och det går ju inte!
Det blir på tok för stor operation för att höja laddtrycket då :hihi: Så jag satte den på ett lite bättre. . . eller kanske enklare ställe nu! :hihi:

Sorry för den kassa bildkvaliten :?
Bild

Bild

Bild

Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Lite halvtris update kanske, Men nu är stora delar av motorkabehärvan bortkastad samt klippt Inklusive org Motronic styrboxen! 8)

Ett vems är påväg , så jag måste börja rappa på med kabeldragningen så det är klart tills dess att jag får VEMS boxen!

Svänghjul har jag fått tag i på den lokala skroten, ska hämta ut den på måndag, sen så blire kopplingsmontering också!

Jaa det var väl allt jag hade att komma med nu !
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Inlägg av benkoilovikka »

Jag såg på din pixbox att du hade fler bilder...... uppdatera nu :evil:
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Nu har det hänt lite igen!

Har fåt hem Vems boxen, och fått den omlöddav en kompis från Hall Primärtrigger till VR som bmwn har!

Har ochså monterat dit nya kopplingen samt växellådan m.m så den börjar bli hyfsat komplett igen! :wink:
Enda som jävas nu är att jag inte får ut luften ur kopplings hydrauliken :evil: rören går lixom i en "kylslinga" eller nått på ett ställe innan slavcylindern, Måste nov gara där det lägger sig luft!


Har också dragit en helvetes massa kabel till VEMS:et!


Bilder kommer imån troligvis!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Skriv svar