
Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare
- Pimplaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
- Ort: Stockholm/Norrort
Dra hubben med 450nm och grön locktight också! då lirar det fint 

BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Tack För tipset!
Har du nått bra tips hur man ska lyckas hålla emot motorn från att snurra runt när man momentdrar?
Har kört med växel i samt en kompis på bromsen hittils , Men det sviktar lite för mycket när man ska momentdra känns det som?
Har börjat bygga lite på avgassystemet idag!
Återkommer med bilder senare!
Har du nått bra tips hur man ska lyckas hålla emot motorn från att snurra runt när man momentdrar?
Har kört med växel i samt en kompis på bromsen hittils , Men det sviktar lite för mycket när man ska momentdra känns det som?
Har börjat bygga lite på avgassystemet idag!
Återkommer med bilder senare!

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Får ta och göra en liten sammanställning av hur motor setupen kommer att se ut i brist på annat!
Väntar på nästa lön så man kan inhandla ett VEMS nu!
M30B35 motor från -91
*Blir helt standard o-öppnad bottendel till att börja med
*Toppen får vi se om man kanske börjar med att köra orginal den också!
Men planen är att den ska in på portning samt slipning av ventilsäten!
*Dr. Shrick kam 284-280-110grader med 10.9mm in och 10.8mm ut
*Orginal insug
*Icke på något sätt optimalt grenrör!
*46mm HKS kopia WG
*Hx55 turbo med 19# avgashus med ca. 66 in / 70 ut Billet kompressorhjul
*Marmander dump
*ARP toppbult + orginal toppackning
*MSD 6AL tändförstärkare med Blaster 2 spole, Org fördelare + Tändkablar.
*Sachs 765 tryckplatta
*6-puckad 240mm sinterlamell
*PPF vevaxelhub
*BMC luftfilter
*Walbro 255 L/ph In- tank bränslepump
*6st 998cc MSD spridare
*orginal 260 vxl.låda
*M5 lamelldiff
Har just varit och köpt en s.k "DyrBil" också så det käkade endel pengar
Men snart kommer lönen igen och då blir det att handla mer grejer 
Ska nu till veckan försöka få kopplingen bytt på bilen samt montera fast grenröret + turbon med tillhörande oljetillförsel samt retur!
Det får bli veckans mål!
Väntar på nästa lön så man kan inhandla ett VEMS nu!

M30B35 motor från -91
*Blir helt standard o-öppnad bottendel till att börja med

*Toppen får vi se om man kanske börjar med att köra orginal den också!
Men planen är att den ska in på portning samt slipning av ventilsäten!
*Dr. Shrick kam 284-280-110grader med 10.9mm in och 10.8mm ut
*Orginal insug
*Icke på något sätt optimalt grenrör!
*46mm HKS kopia WG
*Hx55 turbo med 19# avgashus med ca. 66 in / 70 ut Billet kompressorhjul

*Marmander dump
*ARP toppbult + orginal toppackning
*MSD 6AL tändförstärkare med Blaster 2 spole, Org fördelare + Tändkablar.
*Sachs 765 tryckplatta
*6-puckad 240mm sinterlamell
*PPF vevaxelhub
*BMC luftfilter
*Walbro 255 L/ph In- tank bränslepump
*6st 998cc MSD spridare
*orginal 260 vxl.låda
*M5 lamelldiff
Har just varit och köpt en s.k "DyrBil" också så det käkade endel pengar


Ska nu till veckan försöka få kopplingen bytt på bilen samt montera fast grenröret + turbon med tillhörande oljetillförsel samt retur!
Det får bli veckans mål!

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Givetvis så har ju PPF nu fått in lite tuffare "ventilfjäderkit" till M30 motorn också, Jag som just fått hem prylar därifrån
Blir väl en till beställning framöver! Även sviktstålsdrivaxlar hade kommit till i sortimentet
Men det känns Liiiite overkill änsålänge, då orginal pallar väldigt mycket!

Blir väl en till beställning framöver! Även sviktstålsdrivaxlar hade kommit till i sortimentet

Men det känns Liiiite overkill änsålänge, då orginal pallar väldigt mycket!

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 126
- Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
- Ort: Lödöse
org ventilfjädrar funkar utan problem upp till 7000 varv, vi varva 7500 varv med bara den äldre m30is yttre fjädrar och nya innre, därimot är maxlyft typ 11.35mm med org fjädrar. ladda max 1.8bar och inget ventilflyt eller nått problem alls 
men kan man kränga på folk prylar som inte vet mer så varför inte....

men kan man kränga på folk prylar som inte vet mer så varför inte....

Senast redigerad av uhamn-racing den tis mar 10, 2009 9:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 126
- Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
- Ort: Lödöse
kan ju bero på att de flesta fjädrar gått sina modiga 20k mil innan trim, ventilflyt borde märkas på knäckta vippor och bankade säten med tycker man.
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Rev ner växellådan för att byta koppling till min 765 platta med sinter!
När jag väl fått ner lådan ser jag ju att där sitter ju ett sk. dubbelmassesvänghjul
Och det går ju inte med 765 plattan
Tänkte inte på detta tidigare!
Vilka modeller har enkelmasse svänghjulet? E28 528 har jag läst nånstans att ska ha detta svänghjul, finns det fler?
Samt Vad ska jag ha för uttrampningslager när jag kör enkelmasse svänghjul + 765 plattan? Gissar att det ska vara från en som har Enkelsvänghjul?
När jag väl fått ner lådan ser jag ju att där sitter ju ett sk. dubbelmassesvänghjul



Tänkte inte på detta tidigare!
Vilka modeller har enkelmasse svänghjulet? E28 528 har jag läst nånstans att ska ha detta svänghjul, finns det fler?
Samt Vad ska jag ha för uttrampningslager när jag kör enkelmasse svänghjul + 765 plattan? Gissar att det ska vara från en som har Enkelsvänghjul?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 733
- Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
- Ort: Örebro
Ändrade om WG röret på grenröret igår!
Var först dragen så den skulle suttit under grenröret slickat mot blocket, Och det går ju inte!
Det blir på tok för stor operation för att höja laddtrycket då
Så jag satte den på ett lite bättre. . . eller kanske enklare ställe nu!
Sorry för den kassa bildkvaliten




Var först dragen så den skulle suttit under grenröret slickat mot blocket, Och det går ju inte!
Det blir på tok för stor operation för att höja laddtrycket då


Sorry för den kassa bildkvaliten





Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Lite halvtris update kanske, Men nu är stora delar av motorkabehärvan bortkastad samt klippt Inklusive org Motronic styrboxen!
Ett vems är påväg , så jag måste börja rappa på med kabeldragningen så det är klart tills dess att jag får VEMS boxen!
Svänghjul har jag fått tag i på den lokala skroten, ska hämta ut den på måndag, sen så blire kopplingsmontering också!
Jaa det var väl allt jag hade att komma med nu !

Ett vems är påväg , så jag måste börja rappa på med kabeldragningen så det är klart tills dess att jag får VEMS boxen!
Svänghjul har jag fått tag i på den lokala skroten, ska hämta ut den på måndag, sen så blire kopplingsmontering också!
Jaa det var väl allt jag hade att komma med nu !
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Jag såg på din pixbox att du hade fler bilder...... uppdatera nu 

Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Nu har det hänt lite igen!
Har fåt hem Vems boxen, och fått den omlöddav en kompis från Hall Primärtrigger till VR som bmwn har!
Har ochså monterat dit nya kopplingen samt växellådan m.m så den börjar bli hyfsat komplett igen!
Enda som jävas nu är att jag inte får ut luften ur kopplings hydrauliken
rören går lixom i en "kylslinga" eller nått på ett ställe innan slavcylindern, Måste nov gara där det lägger sig luft!
Har också dragit en helvetes massa kabel till VEMS:et!
Bilder kommer imån troligvis!
Har fåt hem Vems boxen, och fått den omlöddav en kompis från Hall Primärtrigger till VR som bmwn har!
Har ochså monterat dit nya kopplingen samt växellådan m.m så den börjar bli hyfsat komplett igen!

Enda som jävas nu är att jag inte får ut luften ur kopplings hydrauliken

Har också dragit en helvetes massa kabel till VEMS:et!
Bilder kommer imån troligvis!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös