Sida 4 av 38
Postat: tis feb 24, 2009 3:27 pm
av Pimplaren
Dra hubben med 450nm och grön locktight också! då lirar det fint

Postat: tis feb 24, 2009 9:26 pm
av Moggemx
Tack För tipset!
Har du nått bra tips hur man ska lyckas hålla emot motorn från att snurra runt när man momentdrar?
Har kört med växel i samt en kompis på bromsen hittils , Men det sviktar lite för mycket när man ska momentdra känns det som?
Har börjat bygga lite på avgassystemet idag!
Återkommer med bilder senare!

Postat: mån mar 09, 2009 12:36 pm
av Moggemx
Får ta och göra en liten sammanställning av hur motor setupen kommer att se ut i brist på annat!
Väntar på nästa lön så man kan inhandla ett VEMS nu!
M30B35 motor från -91
*Blir helt standard o-öppnad bottendel till att börja med
*Toppen får vi se om man kanske börjar med att köra orginal den också!
Men planen är att den ska in på portning samt slipning av ventilsäten!
*Dr. Shrick kam 284-280-110grader med 10.9mm in och 10.8mm ut
*Orginal insug
*Icke på något sätt optimalt grenrör!
*46mm HKS kopia WG
*Hx55 turbo med 19# avgashus med ca. 66 in / 70 ut Billet kompressorhjul
*Marmander dump
*ARP toppbult + orginal toppackning
*MSD 6AL tändförstärkare med Blaster 2 spole, Org fördelare + Tändkablar.
*Sachs 765 tryckplatta
*6-puckad 240mm sinterlamell
*PPF vevaxelhub
*BMC luftfilter
*Walbro 255 L/ph In- tank bränslepump
*6st 998cc MSD spridare
*orginal 260 vxl.låda
*M5 lamelldiff
Har just varit och köpt en s.k "DyrBil" också så det käkade endel pengar

Men snart kommer lönen igen och då blir det att handla mer grejer
Ska nu till veckan försöka få kopplingen bytt på bilen samt montera fast grenröret + turbon med tillhörande oljetillförsel samt retur!
Det får bli veckans mål!

Postat: tis mar 10, 2009 7:52 pm
av Moggemx
Givetvis så har ju PPF nu fått in lite tuffare "ventilfjäderkit" till M30 motorn också, Jag som just fått hem prylar därifrån
Blir väl en till beställning framöver! Även sviktstålsdrivaxlar hade kommit till i sortimentet
Men det känns Liiiite overkill änsålänge, då orginal pallar väldigt mycket!

Postat: tis mar 10, 2009 8:54 pm
av uhamn-racing
org ventilfjädrar funkar utan problem upp till 7000 varv, vi varva 7500 varv med bara den äldre m30is yttre fjädrar och nya innre, därimot är maxlyft typ 11.35mm med org fjädrar. ladda max 1.8bar och inget ventilflyt eller nått problem alls
men kan man kränga på folk prylar som inte vet mer så varför inte....

Postat: tis mar 10, 2009 9:27 pm
av Andreas Arthursson
Loggar man med knacksensor i bänken så ser man även om man får ventilflyt på loggern, och det är väldigt vanligt med orig M20/M30 fjädrar.
Postat: tis mar 10, 2009 9:46 pm
av uhamn-racing
kan ju bero på att de flesta fjädrar gått sina modiga 20k mil innan trim, ventilflyt borde märkas på knäckta vippor och bankade säten med tycker man.
Postat: tis mar 10, 2009 10:01 pm
av Andreas Arthursson
Exakt. Nya orig är mkt bättre än 20k gamla.
Postat: ons mar 11, 2009 4:26 pm
av Moggemx
Okej!, Med tanke på att mina är långt ifrån nya så kanske man skulle köpa ett kit av PPF ändå!
Kan inte tänka mig att nya orginal är mycket billigare än 1200:-

Postat: tor mar 12, 2009 10:16 pm
av Moggemx
Rev ner växellådan för att byta koppling till min 765 platta med sinter!
När jag väl fått ner lådan ser jag ju att där sitter ju ett sk. dubbelmassesvänghjul

Och det går ju inte med 765 plattan
Tänkte inte på detta tidigare!
Vilka modeller har enkelmasse svänghjulet? E28 528 har jag läst nånstans att ska ha detta svänghjul, finns det fler?
Samt Vad ska jag ha för uttrampningslager när jag kör enkelmasse svänghjul + 765 plattan? Gissar att det ska vara från en som har Enkelsvänghjul?
Postat: lör mar 14, 2009 11:19 am
av martinssoN
m535, 528 e28. dom jag vet på rak arm
Postat: sön mar 15, 2009 7:12 pm
av Moggemx
Ändrade om WG röret på grenröret igår!
Var först dragen så den skulle suttit under grenröret slickat mot blocket, Och det går ju inte!
Det blir på tok för stor operation för att höja laddtrycket då

Så jag satte den på ett lite bättre. . . eller kanske enklare ställe nu!
Sorry för den kassa bildkvaliten

Postat: lör mar 28, 2009 10:48 pm
av Moggemx
Lite halvtris update kanske, Men nu är stora delar av motorkabehärvan bortkastad samt klippt Inklusive org Motronic styrboxen!
Ett vems är påväg , så jag måste börja rappa på med kabeldragningen så det är klart tills dess att jag får VEMS boxen!
Svänghjul har jag fått tag i på den lokala skroten, ska hämta ut den på måndag, sen så blire kopplingsmontering också!
Jaa det var väl allt jag hade att komma med nu !
Postat: ons apr 01, 2009 5:51 pm
av benkoilovikka
Jag såg på din pixbox att du hade fler bilder...... uppdatera nu

Postat: lör apr 11, 2009 10:18 pm
av Moggemx
Nu har det hänt lite igen!
Har fåt hem Vems boxen, och fått den omlöddav en kompis från Hall Primärtrigger till VR som bmwn har!
Har ochså monterat dit nya kopplingen samt växellådan m.m så den börjar bli hyfsat komplett igen!
Enda som jävas nu är att jag inte får ut luften ur kopplings hydrauliken

rören går lixom i en "kylslinga" eller nått på ett ställe innan slavcylindern, Måste nov gara där det lägger sig luft!
Har också dragit en helvetes massa kabel till VEMS:et!
Bilder kommer imån troligvis!