F:ma A.Norrbacks garage. cfd
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
Hej Andre
Är det Supertech fjädrar ser väldigt fina ut, vad är det för matrial i Retainers?
Mvh Calle
Är det Supertech fjädrar ser väldigt fina ut, vad är det för matrial i Retainers?
Mvh Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Hej
titan retainers, många motorer börjar varva mycket lättare med dessa supertech fjädrar. mycket mycket fina. Innerfjädern är nån tiondel mindre än ytterfjäderns innerdiameterså dom går helt skilt, ingen friktion mellan fjädrarna.calle Bengtsson skrev:Hej Andre
Är det Supertech fjädrar ser väldigt fina ut, vad är det för matrial i Retainers?
Mvh Calle
/Andre'
power
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Bänken är kalibrerad, kan kolla upp det där med korrigeringen. Jag har skrivit fel varvtal på vridet, maxvridet är vid 5200 rpm inte vid 5800 rpm.Oldog skrev:Det hörs lite optimistiskt med ett vridmoment på 138Nm per liter är bromsbänken kalibrerad? Okorrigerade siffror? Dock ser kurvan bra ut bara 12% mindre vrid vid maxeffekt.norrback skrev:Optimerade en 20 ventils toyota topp i vintras, gjorde en port och kunden fixade sen dom 3 resterande portarna. Motorn är på 1.6 liter och bromsades i måndags till 226hk vid 8100rpm, och 221Nm vid 5800rpm. Blev både bättre vrid lägre ner och mera effekt högre upp. Motorn var i samma bänk före 213hk vid 7800rpm, vet ej vrid, men mindre och högre upp.
Porten flödar för 270hk men arean är allt för stor orginal, tillochmed till 220hk. Porten förminskades tills jag hade rätt hastighet för ca 240hk. Bredare i botten osv.
Dom har ännu samma grenrör/insug som förr, vilka är allt för långa, har räknat ut nytt åt dom som skall testas senare.
/Andre'
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Portade lite i en ny Fiat TC topp idag, 185cfm på 14mm med 42mm ventil, plastad kanal, rätt medelgashastighet för ca 200hk.norrback skrev:Har inte haft tid att leta...dom kommer nog.Mattias J skrev:inga bilder och info om fiat/lancia toppen
/Andre'
Skall i med 43.5mm ventil så jag får mera tid-area tidigare i insugstakten.
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Länge sen jag hunnit uppdatera er 
Gör en till Fiat TC topp till en 1600cc motor, plast i botten och bakom ventilstyrning.
2mm 51cfm
4mm 97cfm
6mm 141cfm
8mm 165cfm
10mm 180cfm
12mm 190cfm
14mm 196cfm
Ventilen är 43.5mm och kanalstorleken på minsta stället är 870mm2, skall vara passligt till 190hk.




/Andre'

Gör en till Fiat TC topp till en 1600cc motor, plast i botten och bakom ventilstyrning.
2mm 51cfm
4mm 97cfm
6mm 141cfm
8mm 165cfm
10mm 180cfm
12mm 190cfm
14mm 196cfm
Ventilen är 43.5mm och kanalstorleken på minsta stället är 870mm2, skall vara passligt till 190hk.




/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Gör också en topp till en isracing och supermotard KTM. 2x35mm in 2x30mm ut.
orginal flöden:
2mm 60cfm
4mm 126cfm
6mm 186cfm
8mm 223cfm
10mm 231cfm
12mm 232cfm
med plast i botten helt utan att fila nåt:
2mm 59cfm
4mm 125cfm
6mm 183cfm
8mm 225cfm
10mm 239cfm
12mm 241cfm
Man ser klart att det är problem med hastigheten i SSR. Direkt bättre höglyftsflöde med mindre kanal men bredare golv. Sämre flödet på lägre lyft är pga. att epoxyn inte är filad överhuvudtaget.
/Andre'
orginal flöden:
2mm 60cfm
4mm 126cfm
6mm 186cfm
8mm 223cfm
10mm 231cfm
12mm 232cfm
med plast i botten helt utan att fila nåt:
2mm 59cfm
4mm 125cfm
6mm 183cfm
8mm 225cfm
10mm 239cfm
12mm 241cfm
Man ser klart att det är problem med hastigheten i SSR. Direkt bättre höglyftsflöde med mindre kanal men bredare golv. Sämre flödet på lägre lyft är pga. att epoxyn inte är filad överhuvudtaget.
/Andre'
power
norrback skrev:tror inte plastet bakom styrningen förbättrar flöde alls.
jag plastade där för att kanalen svänger mindre då, flödet kommer mer snett över ventilen.
är din topp plastad i botten också? hur stor är kanalen där den är som minst?
/Andre'
hejsan Andre`
jag kör med plast i botten jag med... satt precis och tittade på en av mina gammla test kanaler och kom fram till att du har helt rätt, kanalen hade mått bra av att få lite plast där för att få luften att svänga bättre ned mot ventilen även om flödet förblir detsamma.
jag har lite större kanalstorlek 907mm2 på minsta stället mot dina 870mm2
ska ta och försöka hinna köra en kanal i helgen och se om Erland hinner flöda den, har lite nya idéer
min topp ska sitta på en 2000cc turbo motor, den topp som sitter på för tillfället ligger runt 180-185cfm oplastad
bilder nedan på den gammla som sitter i för tillfället.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CF0164.JPG
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CF0173.JPG
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CF0166.JPG
Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.