Vilken dag, det var i torsdags
Hej gubbar jag var ner med bilen till S-vall och Motornord och bänkade i deras dynapack.
Men som vanligt skulle det små djävlas lite lagom
Till min förskräckelse såg jag att det rök lite väl mycket ur Peggan när jag var halvvägs dit.
Men inte super mycket iaf, men jag sa det till Rogga som sköter bänken att möjligen tätning och lagring i turbon verkar vara lite sjuk för dagen.
När all var uppkopplat och maxvarv ställde vi till 7200 på bänken ... vad händer jo jag får inte mer än ca 1.1bar i laddtryck(förutom en peak just när trycket kommer ca 1,3bar) och laddet kommer senare än vanligt(mest troligt taskiga lager och tätningar i turbon och möjlig kompressor skada)
Sedan svajade laddet oxå lite lagom, men mest bara neråt efter peaken iaf så det kändes inte allvarligt för något annat än effekten iaf.
Men summa blev iaf ca330hk@1,1bar på drivhjulen vid ca 7000rpm, det blir väl ca 378hk på motorn om man räknar som pumaracing gubben, räknar man på 15% förluster pga av drivlina, servostyrning mm så blir det 388hk.
Jag var riktigt nöjd över så trevliga siffror vid så lågt laddtryck, visar att topp mm andas hyffsat iaf.
Men pegga aset började ryka ännu mer efter några pull på det laddet, efter lite funderande vart laddtrycket tagit vägen kom vi iaf fram till att vi testar pysa lite till ladd och se vad som händer.
Vi lyckade få till så det blev lite lagomt svajande runt 1,5-1,6bar med peak på 1,7 just när laddet kom. Men vi fick lite mindre effekt än vad som var väntat ... visst vid tyckpeaken vid ca 5500rpm så gav den 340hk på hjulen och slutade på ca360hk@1,5bar och 7000rpm,
Om räknat ala Pumaracing blir 411hk motoreffekt och med 15% förluster 423hk på motorn.
Vi gav oss efter detta pga jag vill komma mig hem oxå utan att renovera eller köpa ny turbo på plats och ic;n hanterar nog inte mer effekt heller på ett vettigt sätt och jag får kolla om det är några räser läckor i lugn och ro, men det gör jag nog efter att ny ic är monterad.
Men några saker sa bänkningen iaf ... vilka delar jag ska fixa innan det är dax för stripp mm ... det borde blivit betydligt mer effekt av mer ladd om nu inte agget riktigt är kört eller man kanske ska säga RÖKT

.... men mest troligt är det Saab9000 ic som fungerar hjälpligt vid den lägre effekten men mäktar inte med flödet som behövs när det ska krämas ut lite till och bjuder då på en taskig verkningsgrad och ett ordentligt tryckfall.
Vridet låg på 420nm (på hjul, ska man räcka om det oxå mot förluster?) .
Men som sagt, jag kände mig inte ha råd att börja någon felsökning där nere när, men det kan ju bara vara att det är en tätning i agget som farit och att jag har en tryckläcka någonstans, men hur som haver IC måste bytas så jag känner mig säker där, men som sagt jag är riktigt nöjd med effekten på det låga laddet att 1,1bar gav så mycket som 330@7000rpm på hjulen men en orginal saab ic var inte dumt

, då stämmer resten av beräkningarna när allt lirar.
Även så fick jag order om att koppla om soppapumpen för att minimera spänningsfall mm (den lenade ut oavsett att jag gav mer på sprutet vid det högre laddtrycket och 7000rpm afr 0,94) mätte sedan spänningen på tomgång hemma 11,8v ... går att få just under 14v rätt kopplat.
Jag ska plocka sönder agget och titta på det när jag har tid, men som sagt jag vet vad jag har att jobba med, rovan visade att den kommer att räcka långt med Jensas portning,kammarna mm om jag fixar det runt omkring på ett vettigt sätt, eller jag hoppas då det iaf
Ps .... Bilen tog 1,5 liter olja på dom 28mil jag hade hem

röken ligger nog kvar än på E4:an mellan Sundsvall och Umeå.