Mikael - Ford Sierra med hjärta från BMW: 499.5hk & 681n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Tack för det :)


Fordstätter med kardanmek :) Sierra och BMW tillsammans, nästan som en utopi ;)

Bild
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Inlägg av Plump »

De här bygget gillar jag skarpt!!!
Har funderat på en bmw spis i min sierra också..

Men är inte motorn bra tung och sierran är ju väldigt lätt i röven..
Hur blir den kombinationen tror du?
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Plump skrev:De här bygget gillar jag skarpt!!!
Har funderat på en bmw spis i min sierra också..

Men är inte motorn bra tung och sierran är ju väldigt lätt i röven..
Hur blir den kombinationen tror du?
Skiljer inte så mycket mellan 2.9 motorn och BMW sexan och tycker det funkar bra på dom överladdade 2.9 sierror jag kört i alla fall. Finns inte så många val om man vill ha ut bra med effekt enkelt utan att motorn blir så hetsig
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Inlägg av Plump »

Nä där har du ju en poäng. 2.9 motorerna tänkte ja inte på att dom fanns i mk1 karossen också.

Har funderat väldigt länge på att sätta bm motor i mitt projekt som sagt..
Men inte gjort slag i saken pga torpedväggen och värmepaketet.
Man vill ju kunna blåsa på rutan om de blir imma..
Har du kollat ut nått värmepaket som passar bra nu när orginal inte går att använda?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ja det bygget var verkligen arbetat överallt med :thumbright:

Ska bli kul att höra ett utlåtande på chassit jämfört med Sierran som original.

Jag tyckte när jag hade min att det var väldig "gummi" känsla framförallt i framvagnen, och på denna bil vart ju detta HELT ombyggt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Plump skrev:Nä där har du ju en poäng. 2.9 motorerna tänkte ja inte på att dom fanns i mk1 karossen också.

Har funderat väldigt länge på att sätta bm motor i mitt projekt som sagt..
Men inte gjort slag i saken pga torpedväggen och värmepaketet.
Man vill ju kunna blåsa på rutan om de blir imma..
Har du kollat ut nått värmepaket som passar bra nu när orginal inte går att använda?
Håller på att leta lite lätt efter ett tunt "element" hitter jag ett sådan kommer jag helt enkelt tillverka ett Värmepaket
Daniel-635 skrev:Ja det bygget var verkligen arbetat överallt med :thumbright:

Ska bli kul att höra ett utlåtande på chassit jämfört med Sierran som original.

Jag tyckte när jag hade min att det var väldig "gummi" känsla framförallt i framvagnen, och på denna bil vart ju detta HELT ombyggt.
Ja jag hoppas att det kommer funka det här, är väldigt nyfiken på hur det kommer funka, synd att det är så rackarns långt till Vår/sommar bara :thumbdown:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mikael S skrev:Ja jag hoppas att det kommer funka det här, är väldigt nyfiken på hur det kommer funka, synd att det är så rackarns långt till Vår/sommar bara :thumbdown:
Med rätt däck på en frusen sjö.. :eclipsee_steering:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Inlägg av johanF »

ca vilka mått vill du ha på värme element?jag har som är ca 30mm tjockt 400långt å 150bredd tillövers.
wrooommm
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

mattias skrev:
Mikael S skrev:Ja jag hoppas att det kommer funka det här, är väldigt nyfiken på hur det kommer funka, synd att det är så rackarns långt till Vår/sommar bara :thumbdown:
Med rätt däck på en frusen sjö.. :eclipsee_steering:
Det vågar jag inte, när hornen växer ut så är risken stor att jag parkerar i en snödriva :D
johanF skrev:ca vilka mått vill du ha på värme element?jag har som är ca 30mm tjockt 400långt å 150bredd tillövers.
Det är lite för stort men tack endå
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Har sett e nisse som använder en biltema motorrumsfläkt för båt i motorrummet som kör in värme i bilen,Går väl sätta på nån sköld med ett rör på downpipen o dra förvärmsslangar till den o köra in genom torpeden,eller sätta själva fläkten inne under instrumentet för den är ju väldigt liten :) Bild
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Den där fläkten måste jag kolla över, ska ju ha värmeelement så bara dra luften genom den med hjälp av en sådan fläkt då
Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis dec 16, 2003 9:40 pm
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

I gamla vw bussar kring -89 iaf, så sitter det under bakersta sätet ett eget värmepaket med fläkt och element i en liten klump, det är ganska smidigt format på. Så får man ju allt i ett också.
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Vr6_mannen »

jag satte en sån fläkt i min bil... och den blåser på bra kan jag säga.... har den till fram rutan
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Inlägg av Plump »

hoppas på uppdate nu i helgen..:-)
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ok har lite då, inte så spännande men något i alla fall :)

Började dagen med att prova om en oljekylare skulle kunna funka som värmeelement och det blir riktigt bra faktiskt!

Bild

Sen lite bilder på det som ska bli ett grenrör

Bild

Tog hela jäkla dagen att göra kollektorn eller kollektorerna i det här fallet eftersom jag testade lite varianter och det är så tajt så fick bli så här. Även hängt ner allt några gånger och kollat frigång och det är inga problem så imorgon ska jag börja punkta upp röret :)

Bild
Skriv svar