Niklas 244, ny motor & koppling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
LarsAllan
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör apr 19, 2008 2:29 pm
Ort: Kiruna

Inlägg av LarsAllan »

Riktit snygg bil måste jag säga. Hur mycket bättre går den efter allt du gjort med den?
Nu ägare av en Impreza WRX STi Type RA -99. /Erik Lund
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Ort: Slidell. LA. USA.

Inlägg av nalletill1000 »

NikkO skrev: Fattar ej då b20b ska ha 9.5:1 med enbart 0.8 mm topppackning.
Jag har ju inte karvat ur förbränningsrummen så mycket tycker jag.
B-motorn har lagre topphojd, dvs planade fran borjan, an vad A-motorn.

Trevlig bil och roligt koncept :thumbright:
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

LarsAllan skrev:Riktit snygg bil måste jag säga. Hur mycket bättre går den efter allt du gjort med den?
Tackar. Med bara SU-förgasarna som ändring får jag en halv motor till, känns det som

Uppskattningsvis med min byxdyno, så kanske 120 hk.

nalletill1000 skrev:
NikkO skrev: Fattar ej då b20b ska ha 9.5:1 med enbart 0.8 mm topppackning.
Jag har ju inte karvat ur förbränningsrummen så mycket tycker jag.
B-motorn har lagre topphojd, dvs planade fran borjan, an vad A-motorn.

Trevlig bil och roligt koncept :thumbright:

Okej, det förklarar saken.

Tack :) Kommer hända mer grejer framöver, både utvändigt och med motorn.
Senast redigerad av NikkO den fre okt 10, 2014 10:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

...
Senast redigerad av NikkO den tor okt 18, 2012 8:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75

Inlägg av NikkO »

Innan jag ställde undan bilen i för vintern så började den att trycka mer och mer olja genom vevhusventilationen så nu ska bottendelen renoveras. Funderar på att borra upp för b21ans kolvar, men då undrar jag hur det blir med SU-gasarna. Nu går den jävlat perfekt, kommer den gå snålt eller kommer nålarna fungera till den lilla extra motorvolymen?

Hur blir hållbarheten (tjocklek på foder efter borrning?) när man borrar upp till 2.1 liter? Ska ha den som bruksbil ett bra tag framöver och det känns dumt att borra om det inte håller bra...

Ser denna vevhusvent bra ut?
Bild
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Re: Bruksbilen 244 -75

Inlägg av Rogge »

Trevlig motor/bil och bra med topp bilder :) ska själv snart svänga ihop en 2,2a till min 145.

shysst ljud på filmen med men ser lite läskigt ut när du vevar runt med ratten ;)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75

Inlägg av NikkO »

Dags att se över motorn inför sommaren
Bild

Henat, planat och målat block
Bild

Putsade och viktjusterade vevstakar
Bild
Bild

KGs gulmärkta ventilfjädrar
Bild

Högglanspolerad k-kam
Bild
Bild

Bottendelen ihopsatt
Bild
Bild

Även toppen fick sig en genomgång med sätesfräsning och nya ventilfjädrar och samma färg som blocket...

Lättat svänghjul
Bild
Senast redigerad av NikkO den tor okt 18, 2012 7:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75

Inlägg av NikkO »

Har kört närmare 200 mil med den nu och den går helt ok.
Bild
Bild
Senast redigerad av NikkO den ons jun 29, 2011 9:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75

Inlägg av NikkO »

Håller på att bygga ny motor nu, sugmotor såklart.

Om allt går som planerat ska 244an ut o tuktas på isen i vinter.
Har även köpt lamelldiff som ska i 1030axeln med 4:10 utväxling.

Gjorde precis klart topplocket som ska användas, 46mm insug och 38.5mm rostfria ventiler på avgas.
Bild


Weber 45orna som satt på motorn byts ut mot nya Mikuni RS40
Bild
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc

Inlägg av lyyski »

Kommer säkerligen bli fränt med gasarna,:)

Du råkar inte ha nån film från motorn med su gasarna?

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc

Inlägg av Painlake Racing »

Riktigt trevlig tråd :thumbright:

Blir intressant med gasarna, vad kommer de ifrån?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc

Inlägg av NikkO »

Förgasarna är från Sudco. Det är trimförgasare till MC och sitter ej orginal på någon hoj.

Har nån film på datorn, kan ladda upp vid tillfälle...


Mätte ventilernas spel i styrningarna, det va ganska mycket men jag gjorde sätena ändå. Idag har jag grublat klart och bestämt mig för att det är lika bra att byta till nya, så jag ska pressa ur dom imorgon, kommer åt att snygga till kanalerna bättre då också :thumbright: Passar även på att korta ner styrningarna så att man kan ha mer ventillyft om man vill det i framtiden!

Detta är en bil jag och flickvännen använder dagligen över sommarhalvåret, så jag hoppas att motorn blir bra att köra lugnt med också.


Laddar upp några bilder på toppen imorgon.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
TobbeJohansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: sön apr 24, 2011 10:32 pm
Ort: Kolsva

Re: Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc

Inlägg av TobbeJohansson »

Tjena. Ett koncept helt i min smak :thumbright:. kanonbra utgångsobjekt. Detta kommer följas :thumbright:
Mvh Torbjörn

Diesel Power
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc

Inlägg av NikkO »

Hänt lite grejer idag också

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu får det vara färdigt, är less på att gräva i gjutjärn.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc

Inlägg av NikkO »

Har insett att jag inte hinner bredda mikunibryggan och bygga insug mm. Det får bli ett senare projekt om inte webrarna funkar bra.

Korta fullradietrattar, ett måste för att få plats med weber och luftfilter i 240-karossen. Förgasarna ska såklart rengöras, skicket är f.ö väldigt bra.
Bild

Gaslänkage från Janspeed :thumbright:
Bild

40mm halsringar
Bild

Insuget va orört :S Så det behöver portas, börjar med grovfilen!
Bild

Grenrör, kan det vara KG eller timo?
Bild

Lättat svänghjul och tryckplatta, balanserat ihop med veven
Bild

Kontrollerade också ventilfjädrarnas tryck
Bild


Imorgon tänkte jag väga in kolvar och vevstakar. Sen väntar jag bara på att motorblocket som är lämnat på hening ska bli klart så att jag kan börja sätta ihop bottendelen.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Skriv svar