Niklas 244, ny motor & koppling
-
- Ganska mycket laddtryck
Tackar. Med bara SU-förgasarna som ändring får jag en halv motor till, känns det somLarsAllan skrev:Riktit snygg bil måste jag säga. Hur mycket bättre går den efter allt du gjort med den?
Uppskattningsvis med min byxdyno, så kanske 120 hk.
nalletill1000 skrev:B-motorn har lagre topphojd, dvs planade fran borjan, an vad A-motorn.NikkO skrev: Fattar ej då b20b ska ha 9.5:1 med enbart 0.8 mm topppackning.
Jag har ju inte karvat ur förbränningsrummen så mycket tycker jag.
Trevlig bil och roligt koncept
Okej, det förklarar saken.
Tack

Senast redigerad av NikkO den fre okt 10, 2014 10:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
...
Senast redigerad av NikkO den tor okt 18, 2012 8:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Re: Bruksbilen 244 -75
Innan jag ställde undan bilen i för vintern så började den att trycka mer och mer olja genom vevhusventilationen så nu ska bottendelen renoveras. Funderar på att borra upp för b21ans kolvar, men då undrar jag hur det blir med SU-gasarna. Nu går den jävlat perfekt, kommer den gå snålt eller kommer nålarna fungera till den lilla extra motorvolymen?
Hur blir hållbarheten (tjocklek på foder efter borrning?) när man borrar upp till 2.1 liter? Ska ha den som bruksbil ett bra tag framöver och det känns dumt att borra om det inte håller bra...
Ser denna vevhusvent bra ut?

Hur blir hållbarheten (tjocklek på foder efter borrning?) när man borrar upp till 2.1 liter? Ska ha den som bruksbil ett bra tag framöver och det känns dumt att borra om det inte håller bra...
Ser denna vevhusvent bra ut?

/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Trevlig motor/bil och bra med topp bilder
ska själv snart svänga ihop en 2,2a till min 145.
shysst ljud på filmen med men ser lite läskigt ut när du vevar runt med ratten

shysst ljud på filmen med men ser lite läskigt ut när du vevar runt med ratten

Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Dags att se över motorn inför sommaren

Henat, planat och målat block

Putsade och viktjusterade vevstakar

KGs gulmärkta ventilfjädrar

Högglanspolerad k-kam

Bottendelen ihopsatt

Även toppen fick sig en genomgång med sätesfräsning och nya ventilfjädrar och samma färg som blocket...
Lättat svänghjul

Henat, planat och målat block

Putsade och viktjusterade vevstakar

KGs gulmärkta ventilfjädrar

Högglanspolerad k-kam

Bottendelen ihopsatt

Även toppen fick sig en genomgång med sätesfräsning och nya ventilfjädrar och samma färg som blocket...
Lättat svänghjul

Senast redigerad av NikkO den tor okt 18, 2012 7:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Har kört närmare 200 mil med den nu och den går helt ok.

Senast redigerad av NikkO den ons jun 29, 2011 9:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Håller på att bygga ny motor nu, sugmotor såklart.
Om allt går som planerat ska 244an ut o tuktas på isen i vinter.
Har även köpt lamelldiff som ska i 1030axeln med 4:10 utväxling.
Gjorde precis klart topplocket som ska användas, 46mm insug och 38.5mm rostfria ventiler på avgas.

Weber 45orna som satt på motorn byts ut mot nya Mikuni RS40

Om allt går som planerat ska 244an ut o tuktas på isen i vinter.
Har även köpt lamelldiff som ska i 1030axeln med 4:10 utväxling.
Gjorde precis klart topplocket som ska användas, 46mm insug och 38.5mm rostfria ventiler på avgas.

Weber 45orna som satt på motorn byts ut mot nya Mikuni RS40

/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc
Kommer säkerligen bli fränt med gasarna,:)
Du råkar inte ha nån film från motorn med su gasarna?
Med vänlig hälsning,
Du råkar inte ha nån film från motorn med su gasarna?
Med vänlig hälsning,
- Painlake Racing
- Forumsberoende
Re: Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc
Riktigt trevlig tråd
Blir intressant med gasarna, vad kommer de ifrån?

Blir intressant med gasarna, vad kommer de ifrån?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Förgasarna är från Sudco. Det är trimförgasare till MC och sitter ej orginal på någon hoj.
Har nån film på datorn, kan ladda upp vid tillfälle...
Mätte ventilernas spel i styrningarna, det va ganska mycket men jag gjorde sätena ändå. Idag har jag grublat klart och bestämt mig för att det är lika bra att byta till nya, så jag ska pressa ur dom imorgon, kommer åt att snygga till kanalerna bättre då också
Passar även på att korta ner styrningarna så att man kan ha mer ventillyft om man vill det i framtiden!
Detta är en bil jag och flickvännen använder dagligen över sommarhalvåret, så jag hoppas att motorn blir bra att köra lugnt med också.
Laddar upp några bilder på toppen imorgon.
Har nån film på datorn, kan ladda upp vid tillfälle...
Mätte ventilernas spel i styrningarna, det va ganska mycket men jag gjorde sätena ändå. Idag har jag grublat klart och bestämt mig för att det är lika bra att byta till nya, så jag ska pressa ur dom imorgon, kommer åt att snygga till kanalerna bättre då också

Detta är en bil jag och flickvännen använder dagligen över sommarhalvåret, så jag hoppas att motorn blir bra att köra lugnt med också.
Laddar upp några bilder på toppen imorgon.
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
-
- Ganska mycket laddtryck
Tjena. Ett koncept helt i min smak
. kanonbra utgångsobjekt. Detta kommer följas 

Mvh Torbjörn
Diesel Power
Diesel Power
Hänt lite grejer idag också

Nu får det vara färdigt, är less på att gräva i gjutjärn.

Nu får det vara färdigt, är less på att gräva i gjutjärn.
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Har insett att jag inte hinner bredda mikunibryggan och bygga insug mm. Det får bli ett senare projekt om inte webrarna funkar bra.
Korta fullradietrattar, ett måste för att få plats med weber och luftfilter i 240-karossen. Förgasarna ska såklart rengöras, skicket är f.ö väldigt bra.

Gaslänkage från Janspeed

40mm halsringar

Insuget va orört :S Så det behöver portas, börjar med grovfilen!

Grenrör, kan det vara KG eller timo?

Lättat svänghjul och tryckplatta, balanserat ihop med veven

Kontrollerade också ventilfjädrarnas tryck

Imorgon tänkte jag väga in kolvar och vevstakar. Sen väntar jag bara på att motorblocket som är lämnat på hening ska bli klart så att jag kan börja sätta ihop bottendelen.
Korta fullradietrattar, ett måste för att få plats med weber och luftfilter i 240-karossen. Förgasarna ska såklart rengöras, skicket är f.ö väldigt bra.

Gaslänkage från Janspeed

40mm halsringar

Insuget va orört :S Så det behöver portas, börjar med grovfilen!

Grenrör, kan det vara KG eller timo?

Lättat svänghjul och tryckplatta, balanserat ihop med veven

Kontrollerade också ventilfjädrarnas tryck

Imorgon tänkte jag väga in kolvar och vevstakar. Sen väntar jag bara på att motorblocket som är lämnat på hening ska bli klart så att jag kan börja sätta ihop bottendelen.
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960