Sida 4 av 11
Postat: tor jun 24, 2010 5:27 am
av flaektrem
Jag vet att de finns på 034motorsport, men vill göra alla prylar själv så långt de går. Jag vet inte hur dessa ser ut ens? De här har iaf egen design.

Postat: tor jun 24, 2010 7:16 am
av Vr6_mannen
Oki ja annar är det bara att gå in hos en vag återförsäljar och köpa såna
Postat: ons jun 30, 2010 4:59 pm
av flaektrem
Okej, ingen aning

men dom är redan klara och passar hur bra som helst
Postat: ons jun 30, 2010 8:35 pm
av flaektrem
Sådär då har jag nyss pressat ut gamla styrningarna. Jag försvagade dom genom att borra nästan genom hela med 10,5mm borr och sedan driva ur dom med ett dorn som passade precis i hålet.
Fan allt går sakta känns de som nu, men det är mycket just nu.

Postat: ons jun 30, 2010 11:39 pm
av Andreas Sköld
kul att någon bygger 10v jag har 2 MC1 motorer nere i garaget så behöver du något är det bara hojta till.
Postat: tor jul 01, 2010 2:12 pm
av flaektrem
Härligt, inte allt för ofta man ser delar till dessa motorer/bilar på blocket eller liknande.
Är dom kompletta?
Postat: tor jul 01, 2010 3:07 pm
av Andreas Sköld
ja så gott som fattas turbo till den ena,blocken är dock slitna med det andra går att få hyffs på
Postat: fre jul 02, 2010 12:08 pm
av flaektrem
ok, men kan ju vara bra att veta var de kan finnas lite prylar.
Postat: tis jul 06, 2010 9:28 pm
av flaektrem
Sådär, då va nya ventilstyrningarna på plats och jag har börjat porta lite
Har även gjort en beställning från KL på 40mm wastegate och avgasfläns.

Kallt eller varmt kaffe på jobbet?

På plats efter att ha värmt toppen till 60 grader i tvätten och styrningarna till -70 ungefär

Orört insug

Orört avgas

Börjat porta å putsa lite, inte klar än. När jag får hem flänsen ska jag stämma av den mot kanalerna. Även stämma av insuget mot packningen.
Jag har ingen erfarenhet av portning. Jag putsar bara lite som jag tycker, kom gärna med synpunkter.
Postat: mån jul 26, 2010 2:06 pm
av flaektrem
Sådär nu har jag "portat" klart, eller putsat eller vad man vill kalla det. Nya styrningar är monterade, ventilerna och sätena är infrästa med ett speciellt verktyg för att få alla vinklar rätt.
Tryckarna är rengjorda invärtes, kammen är monterad, alla packningsytor är planade i fräsen, skarpa kanter i förbränningsrummen är nerputsade.
Har även stoppat i HeliCoil i insugsgängorna. Pinnbultar till grenröret är 50mm långa stoppskruv, perfekt
Nästa steg är att montera toppen lite löst med ett par skruvar å börja knåpa ihop ett grenrör. En spacer för insuget skall tillverkas i bakelit också så det inte blir för trångt. Sen ska det svetsas om lite för att kunna få dit 850 spjällhus plus TPS.
Liter bilder nu då

Tog bara en tiondel på toppen så den blev ren å fin.

Fint me frästa ytor

Postat: ons jul 28, 2010 8:38 pm
av flaektrem
Idag och igår har detta hänt:
Tillverkat en fuelrail i rostfritt PERFEKT passform

dock inga gavlar än för jag vet inte vilka anslutningar jag vill ha. Kanske blir JIC hydraulkopplingar eller nått, tänker inte köpa AN bara för att det heter AN (Army-Navy) och är dyrt liksom.
Sen har jag provmonterat toppen och insuget och börjat klura på hur fan jag ska sätta 850 gasspjället, insuget måste byggas om vad som än händer iallafall. Sen stör mig den där plastbiten som sitter fastgjuten på själva spjället. (ingen bild) Den sitter antagligen där för att det ska va lättare att fisgasa utan att det går ryckigt

Inge rotgas här inte

Postat: fre jul 30, 2010 10:49 pm
av flaektrem
Lackade ventilkåpan med 2K Epoxigrund (Hagmans CA primer), mest för att testa sprutan och testa epoxin

Den blir nog svart sen, vanlig 1K färg då.
Förövrigt så ser det ut så här i garaget nu, mycke å stå för tillfället. 3 av 4 är mina projekt. Närmast är min Caprice 79a som ska få ny kam, lyftare, kamkedja+drev å till sist en ny svängningsdämpare. Till höger är Audin. Sen min vita Caddy som jag justerade dieselpumpen på nyss. Sen en väns PV som bara står å glor.
V8 godis. Beställde kl 12, fick paketet kl 12 dagen efter, det kallar jag snabb leverans.

Postat: lör jul 31, 2010 10:35 am
av David Herbertsson
Portningen på toppen ser bra ut! Ungefär likadan portning som jag gjorde på mina cheva toppar och det gav resultat, ihop med en Mira fräsning av sätena.
/David
Postat: lör jul 31, 2010 10:53 am
av Gustav
Angående fuelrailen..
Kör med JIC hydraulanslutningar, dom är kompatibla med AN ifall du nångång skulle få för dig att använda sånt.
Det är skönt med gängade kopplingar som man slipper tjafsa med slangklammer när det är dags att meka.
Postat: lör jul 31, 2010 1:42 pm
av flaektrem
David Herbertsson skrev:Portningen på toppen ser bra ut! Ungefär likadan portning som jag gjorde på mina cheva toppar och det gav resultat, ihop med en Mira fräsning av sätena.
/David
Va bra, jag har ingen erfarenhet alls men det kan ju inte bli sämre flöde iallafall tycker jag

På en turbomaskin är det ju inte lika avgörande hur den är portad, speciellt inte när det handlar om dom här små effektuttagen.