Jens Gustavsson skrev:hur har du mappat bränsle och tändning mot rpm och laddtryck och hur ser laddtrycks kurvan ut?
Hur menar du? Jag kör mot tps och sen kompensering för laddtryck pga separata spjäll.
Laddtryckskurvan har jag inte sparad tyvärr, men det kommer tidigt, på 5 ans växel så är det fullt redan vid 3000 varv, men det börjar inte skjuta på förrens 4500-5000 upp till 6500 så maxvridet är ganska jämt mellan dom varvtalen
Däremot så är det konstigt bottendrag även före det är laddtryck, om man jämför med en standard chippad och maxskruvad b230 med 13c så drar jag den med marginal om man kör båda bilana jämsides och växlar vid 2500 varv, jag tror faktiskt jag skulle dra en 165hk även om jag växlade vid 2500 varv och den fick varva ut växlarna.
Blom skrev:
bara för att vi inte skall få några missförstånd nu, du har väl inte insticket så långt in att spetsen/toppen på EGTn nuddar röret??
Nej nej, nu mins jag inte så noga, men insticket i själva röret är kanske 10-15mm, men hur skulle det kunna påverka? den temperatur där är, är ju där så att säga, borde isåfall bara kunna visa mindre tycker jag
Pacman skrev:Danne> Har du provat att backa lite på kamaxeln än?
Avancerad kaminställning ger direkt svar med högre avgastemp, och du nämnde innan att du hade kammen ställd avancerad. Det ger även mer botten och snabbare svar på turbon tack vare avgasernas energi (därav temp).
Retarderar du kammen lite, dvs återgår till 0-inställning så borde avgastempen sjunka och du tappar lite svar i turbon, samt vinner mer på höga varv.
Om du inte har provat än så gör det innan du fortsätter klabba!
Man måste inte köpa allt special som finns innan man har testat med att justera in det skit man redan har.
Hmm, nu blir det rörigt här.
Jag har backat kammen ganska mycket, och det ger väl mera botten? Det står så i folkraceshoppens inställnings tips, alltså backa kammen mot rotationsriktningen, det måste ju betyda Retardera?
Hur som helst, jag har kört med kammen backad
Jens Gustavsson skrev:helt rätt packman men skillnaden blir liten då det ändå rör sig om en rätt kort kam med ganska sen avgasöppning. men samtidigt om man tänker ett steg till så tappar man cylindertryck på lägre och mellan rpm och då kanske man kan öka förtändningen där utan spikningar och då ska/kan avgastempen minska något till men det är nog bara nödlösningar men de är bättre än inga överhuvudtaget om man inte har tid att fila om förbränningsrummet eller svarva ned kolvarna eller montera en tjockare toppackning.
därför jag vill veta mer om nuvarande förtändning, lamda och tryck kurva beror på att jag mins det va väldigt låga förtändningar som användes före knack kunde höras om jag mins rätt från telefonsamtalet och det kan ju bero på andra saker till viss del också tex så kanske det bara är en cylinder som knackar på grund av fel lamda eller tändning på just bara den cylindern......
vatten tempen och flödet i toppen har större betydelse än vad jag trott tidigare också på spiknings gränsen prova en kall termostat då kanske du kan få ett par tre grader mer förtändning också och det gör skilnad på avgastempen.
du skulle fått byta kam hur som helst också, jag har fina lach caps hemma nu i 0.05mm steg så du kan få sånna skickade åt dig på ett par dar.
mvh jens
Lambdan har vi försökt lägga på omkring 0.95 låglast och dellast, och över 0.5 bar ladd så har vi siktat på 0.80-0.85, tändningen har sen reglerats med knack avlyssning (hörlurar)
Tändningskurvan finns på första sidan.
Jag har en 75¤ termostat, men motortempen pendlar välldigt, normal körning så pendlar den mellan 75-95 hela tiden, med 10 sekunders intervall, jag har aldrig varit ute för det, eller så är det kanske bara det att alla mätare inte är så snabba
Erland Cox skrev:
Squish och quench är namnen på de plana ytorna på toppen på engelska.
Squish eftersom kolven trycker ut gasblandningen mot förbränningsrummet vid TDC.
Quench därför att en spalt på under 1,5mm släcker gnistan.
Det finns något som kallas skadlig squish och det är mellan 1,5 och 3mm.
Under 1,5mm kan det inte brinna in i gapet men mellan 1,5 och 3mm händer det
konstiga saker som gör att det lättare spikar.
Alltså mindre än 1,5mm eller större än 3mm squishgap.
Min förra Volvo turbo som hade ungefär 1mm i squishgap gick det bara att ladda
1,4 bar på. Efter det så gick den bara konstigt om man försökte sänka tändningen mer.
Det var med lite över 8:1 i komp och 98 oktan. Där någonstans runt 1,5 bars laddtryck är
man tvungen att gå upp i klämspalt på en 2 ventils Volvo.
Erland
Mycket intressant, jag ligger på 0,8mm ungefär
Och skulle jag då gå upp på 3mm genom att svarva av kolvarna så skulle jag hamna på ca 7,3 i komp och det funkar ju inte...
Det lär behövas helt plana kolvar för att komma upp i 10.0 med 3mm spalt, men det får jag räkna noggrannare på