knotan skrev:jag tror det är galet med 106 graders nockvinkel på en turbomotor i detta fallet, står nog å brinner rätt ut i grenröret tack vare det så kvittar tändläget å lambdat nästan helt, lär nog testa byta til en kam med iallafall 110 grader så lär det bli helt anorlunda
det beror på. med en kam med relativt lite duration som tex 247 jag säljer så får du än om man kör 108 grader bara kring 3.5mm lyft på ÖDP, det hinner inte läcka ut speciellt mycket på en sån kam även om man har lyckats få ned avgastrycket så mycket som i detta fall
det som händer är att man får en liten renblåsning av förbrännings rummet som sänker temperaturen i förbrännings rummet och minskar förbrännings tempen.
med mindre nockvinkel så får man mera cylinder tryck då insugnings ventilen stänger tidigare men samtidigt mera fyllnads grad på låga och mellan varv då man har mer lyft vid den kritiska punkten då kolven har högst hastighet på väg ned på insugnings takten.
fördelen med mindre lyft på överlappet är bättre vacium på tomgång och snällare delast men har man separata spjäll så går motorn fint på delast ändå då.
man kan då gå på en mer optimal nock vinkel för fullgas och öka fyllnads graden men kamaxeln blir samtidigt lite mindre vass så det kan låta som man har en vassare kam än man har då durationen hamnar mer i överlappet.
normalt rekommenderar jag STS 247 med 112-114 nockvinkel på motorer med singel spjäll och speciellt då man har tveksam turbo med höga avgastryck mm men som i detta fall och efter vi snackat i telefonen ett tag så rekomenderar jag typ 107grader nock vinkel som instaleras på 104 grader på insugnings nocken.
jag har en hybrid med 237 in och 247 ut med 112-114 men med 2.5 liters veven och den fina turbo systemet så blir den för fjollig tycker jag.