Sida 4 av 5

Postat: fre dec 03, 2010 12:26 am
av Casal
Inte långt kvar tills toppen är hemma nu.

Toppackning, vattenpumpspackning, oljetrågspackning, avgas och insugspackningar är hemma. Bara Granada-kamremmen kvar tror jag? Är man försiktig ska väl inget annat behöva bytas och jag plockar ur motorn och kanske även kolvarna om det blir svårt att rengöra efter blockfräsningen.


---


Frågar åter om något har kunskap om detta område:

Jag vill se till att jag får rätt squishhastighet (?) vid 2700 rpm. Om jag minns rätt var det 40 m/s? (säg till om det var något annat som gällde).
Erland rekommenderade 0,9-1 mm klämspallt, då måste det väl gå att räkna på hur stor squisharean ska vara för att ge rätt fart på virvlarna?
Mer squisharea ger ju högre hastighet och mindre ger lägre hastighet.

Någon som har kunskap om detta?


Kompressionsförhållandet på 11:1, någon som vågar gissa på om det är för mycket för A-kammen på 95?
Hur förbränningsrummet ser ut spelar väl in, så det kanske inte går besvara just nu. Funderar på om jag kommer behöva gå ned till kanske 10,5:1 istället.

Stort tack om ni har lust att skriva lite som kan! :)

Postat: sön dec 05, 2010 11:48 pm
av Tidde
jag har en annan dum fråga hur får jag 11:1 med en 230 f bottendel från 89 med en 531 topp hur många mm måste man plana?

Postat: tis dec 07, 2010 11:58 pm
av Casal
Tidde skrev:jag har en annan dum fråga hur får jag 11:1 med en 230 f bottendel från 89 med en 531 topp hur många mm måste man plana?
Inga frågor är dumma, annars hade man inte ställt dem.

Du får räkna på det. Räkna volymen i förbränningsrummet med tändstift och ventiler i, genom att fylla det med uppmätt matolja genom en plexiglasskiva med ett litet hål i mitten. Täta kanterna med packningsklet. När det är fullt vet du vad förbränningsrummet rymmer om du inte slarvat med mätningen. Sen får du ta reda på hur kolven ser ut och hur högt den går upp. Ingen erfarenhet hur det brukar ser ut, men ta plexiskivan där med och fyll i. Sedan får du räkna på hur mycket packningen rymmer, r * r * pi * höjden (ihop-pressad).
Pi är 3,141592. r = radien, dvs halva diametern.

Nu lägger du ihop dessa tre volymer: förbränningsvolym + mellan kolven och cylinderkanten + packningen. Omvandla till ml/cc om du räknat på någon annan enhet. Jag kallar det för toppvolym.

Sedan tar du reda på en cylinderns slagvolym:

Cylinderradie * cylinderradie * slaglängd * pi.

Omvandla svaret till ml/cc.


Sedan tar du bara och räknar:

Slagvolym + toppvolym / toppvolym = nuvarande kompressionsförhållandet.


Det kan hända att det finns en snygg räkning för att ta reda på hur mycket du ska plana, men eftersom det är ett koniskt förbränningsrum i knepig form orkar inte jag med sådant utan gissar och prövar. Testa fyll upp förbränningsrummet så det är 3 mm kvar till squishkanten med uppmätt matolja och se volymen. Tänk på om kanterna är blöta så går gärna ytan upp lite längs kanterna tror jag.

Annars kan du plana lite i taget och mäta med plexi skivan som innan och beräkna för varje gång.

Gissa och pröva tills det blir rätt.

Postat: ons dec 08, 2010 1:30 am
av Erland Cox
Man ska helst inte plana över 2,5mm, sen börjar packningsytan bli vek.

Erland.

Postat: ons dec 08, 2010 2:37 am
av funkis_jackson
Erland Cox skrev:Man ska helst inte plana över 2,5mm, sen börjar packningsytan bli vek.

Erland.
JPM byggd topp, planad 4,75mm, funkade finfint ;)

Angående kamaxlarna så ÄR M-kammen otroligt törstig.
Av originalkammar så skulle jag för budgetens skull plocka en V-kam från en 740GLE med B230E motor.

Angående bränsle/tändboxar till LH2.4 så skulle jag höra med fpre82 här på Sävarturbo, då han jobbar som chiptrimmare med god erfarenhet av moddade 2.4 sprut.

En pundarvariant är att vända på kontakten till svänghjulsgivaren, då får du 3 grader tidigare tändning över hela registret.

Annars är det enklaste sättet att se till att bilen drar mindre soppa som följer:
Kontrollera hjullager, byt till lågfriktionsdäck, kör med högre lufftryck i däcken, se till så motorn kommer upp i driftstemp ordentligt (montera gärna vintertermostat).
Lambdasonden som suttit på sen dackefejden lär bidra till en negativ förbrukning också.

Tyvärr drar allt detta iväg i kostnad, och motiverar verkligen inte den eventuella minskade bränsleförbrukningen.

Postat: ons dec 08, 2010 5:28 pm
av Casal
funkis_jackson skrev: Angående kamaxlarna så ÄR M-kammen otroligt törstig.
Av originalkammar så skulle jag för budgetens skull plocka en V-kam från en 740GLE med B230E motor.

Angående bränsle/tändboxar till LH2.4 så skulle jag höra med fpre82 här på Sävarturbo, då han jobbar som chiptrimmare med god erfarenhet av moddade 2.4 sprut.

En pundarvariant är att vända på kontakten till svänghjulsgivaren, då får du 3 grader tidigare tändning över hela registret.

Annars är det enklaste sättet att se till att bilen drar mindre soppa som följer:
Kontrollera hjullager, byt till lågfriktionsdäck, kör med högre lufftryck i däcken, se till så motorn kommer upp i driftstemp ordentligt (montera gärna vintertermostat).
Lambdasonden som suttit på sen dackefejden lär bidra till en negativ förbrukning också.

Tyvärr drar allt detta iväg i kostnad, och motiverar verkligen inte den eventuella minskade bränsleförbrukningen.
Jag siktar på A-kammen.

3 grader mer förtändning är fixat sedan i sommras. Bra termostat är i. Använder även motorvärmare.
Resten av energin lägger jag på spisen.

Ingen som kan mina squishfrågor? :roll:

Postat: ons dec 08, 2010 7:22 pm
av turbodart
kanskje du kan bruke noe her?
http://www.torqsoft.net/squish-velocity.html

Postat: tor dec 09, 2010 12:17 pm
av Casal
turbodart skrev:kanskje du kan bruke noe her?
http://www.torqsoft.net/squish-velocity.html
Tack! Den verkade inte dum fast det var för 2-takt. Men det måste väl bara vara att trycka in att avgasporten öppnas efter 180 grader, dvs inte alls?

Vad är det för slag, borr och vevstakslängd på denna motorn?

Funderar också på hur man ska räkna ut squisharean exakt när det är ett ovalt förbränningsrum? Annars får man väl göra avtryck på ett rutat papper och klippa bort det som inte är squish och försöka få det till en beräknelig form?

Var 40 m/s optimalt eller hur var det?

Postat: tor dec 09, 2010 7:07 pm
av Enok
Det är när insug stänger som är intressant på 4 takt. Om insug stänger
45* efter ndp så skriv 135* i programmet.

Postat: tor dec 09, 2010 8:20 pm
av Casal
Enok skrev:Det är när insug stänger som är intressant på 4 takt. Om insug stänger
45* efter ndp så skriv 135* i programmet.
Hmm, låter rimligt. Någon som vet när A-kammen stänger?

Postat: tor dec 09, 2010 10:37 pm
av Jens Gustavsson
kör så mycket sqish som fins och ca 0.9mm mellan topp och block med momentad topp.

ställ A kammen rakt upp.

ta inte för givet att du ska ha mesta förtändnigen jag skulle nästan tro att du behöver mindre förtändning med ett sånt snabbt förbränings rum.

på voc motorerna så får man minska förtändnigen ca 8-10 grader på full gas då kompan och förbränings farten ökas.

satsa på typ ett vems där du kan optimera bränsle och förtändnig annars lär allt ditt jobb bli mer eller mindre bortkastat.

sen som nån redan sagt satsa på nytt fett i hjullager och byt broms olja och se till att broms kolvarna går lätt.

sen smala låg friktins däck med 3-4 bar tryck i.

ta inte för givet att det sitter rätt utväxlig i bakaxeln för ekonomi heller, jag gissar en 3.9 eller 4.10 är bättre för ekonomin med överväxeln inkopplad.

mvh jens

Postat: fre dec 10, 2010 12:50 am
av Casal
Jens : Dvs, orört förbränningsrum? Inget pill där det är nästan ute vid cylinderväggen heller?

Ska testa skifta tillbaka kablarna sen.

MS II V3.0 blir det när jag får lite pengar över.

Tack!


Juste, någon som trycker något om kanalbearbetning på 530 för mitt ändamål? Slipa? Plasta? Putsa?

En sak till, hur mycket ska jag räkna med att volvos original topplockspackning sjunker ihop vid åtdragning?

Postat: fre dec 10, 2010 10:42 am
av Jens Gustavsson
ca 5-10% komprimeras den skulle jag gissa.

lämna toppen ganska som den är skulle jag tro, fixa bara till klämspalten. vill du ha mer ork över 4000rpm gör portning underverk men är det ren ekonomi så tror jag lite vassa kanter i innerradien och säten blandar luft/bränsle bäst.

Postat: fre dec 10, 2010 12:29 pm
av Casal
Tack!

Gött då vet jag precis vad jag ska göra med själva motorn.

Har du nu för tiden tid att skriva på dator hur man bygger uträknad 4-2-1 extraktor?
Räkna ut den första biten som på en encylindrig kan jag, man får fram dimension beroende på vilket varvtal man vill ha rätt flöde, och avstämd längd.
Använder man det för extraktorberäkningen? Frågorna är väl när röret ska halveras i rörantal och vilka följande dimensioner/areor som det ska vara?

Annars kan jag ringa när det drar ihop sig, som du bad mig tidigare när du inte hade tid. Jag har inte gjort det för att resten inte har varit nära att vara klart.

Lågvarvig 4-1 är väl ingen idé?

Postat: fre dec 10, 2010 3:27 pm
av Kadett4wd
Rolig detalj..
Min AMG 3.6liters sexa med 91mm borr och 92mm slag har 0.6mm tajt squishspalt.