vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Är det bara jag som läser slarvigt eller har jag missat nått...
Gäller tävlingen att bromsa samma bottendel med olika toppar?
Eller tar man med sig en hel motor och bromsar den?
Enda regeln än så länge är att det ska vara en 531 topp?
Gäller tävlingen att bromsa samma bottendel med olika toppar?
Eller tar man med sig en hel motor och bromsar den?
Enda regeln än så länge är att det ska vara en 531 topp?
Gustav Sundberg
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Det är ett ganska fritt reglemente.
Gör vad ni vill bara det sitter en 531 på som ursprungligen kommer från volvo.
Det är inte den stora volymen som är effekten på dessa motorer.
Toppen är den stora bromsen och det kvittar antagligen hur underdelen ser ut (i stora drag).
Jag håller på med min topp för fullt och letar efter 55mm spjällhus
Gör vad ni vill bara det sitter en 531 på som ursprungligen kommer från volvo.
Det är inte den stora volymen som är effekten på dessa motorer.
Toppen är den stora bromsen och det kvittar antagligen hur underdelen ser ut (i stora drag).
Jag håller på med min topp för fullt och letar efter 55mm spjällhus
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Sammanfatta ett reglemente.
531 ska toppen vara, verkar vara fria ventilstorlekar/kamaxel val.
Bottendel, kommer det bromsas på samma eller ska man ta med en helmotor?
Vid samma bottendel, vad hamnar borr/slag på? Större borr är alltid att föredra.
Förgasare/sprut?
Eget extraktor?
531 ska toppen vara, verkar vara fria ventilstorlekar/kamaxel val.
Bottendel, kommer det bromsas på samma eller ska man ta med en helmotor?
Vid samma bottendel, vad hamnar borr/slag på? Större borr är alltid att föredra.
Förgasare/sprut?
Eget extraktor?
Dänniz 073-8447664
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Kommer inte bli samma bottendel. Blir krångligare för alla inblandade då. Tycker jag.
Vi kan ju titta på motoreffekten vs volym då blir det lika för alla
Vi kan ju titta på motoreffekten vs volym då blir det lika för alla
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
var och en bygger en sugmotor efter eget huvud med en 531 stomme som topp.
Fritt insug, grenrör, sprut, förgasare, botten osv fast jag tycker att vi borde köra std. Volvo block med max 97mm i cylinderdiameter.
Då blir det inga dyra delar utan mer tiden i garaget som avgör.
Bara toppeffekt eller register mellan olika varv också?
Bengan, ställ upp med din SM motor.
Erland
Fritt insug, grenrör, sprut, förgasare, botten osv fast jag tycker att vi borde köra std. Volvo block med max 97mm i cylinderdiameter.
Då blir det inga dyra delar utan mer tiden i garaget som avgör.
Bara toppeffekt eller register mellan olika varv också?
Bengan, ställ upp med din SM motor.
Erland
Re: vassaste 531 motorn?
Jag trodde vi skulle bromsa i en chassiebänk, dvs rullar. Då behövs det nånting runt om motorn med ju, t.ex en bil
Ska alla komma med vars en motor i bagaget och rigga upp i en dyno så hinner vi två, möjligen tre motorer på en dag. Med ett vettigt antal medverkande kan en sådan tävling ta en hel helg.
Kommer alla med motorer installerade i bilar så går det väldigt mycket fortare och man kan komprimera hela tävlingen till en eftermiddag.
Ska alla komma med vars en motor i bagaget och rigga upp i en dyno så hinner vi två, möjligen tre motorer på en dag. Med ett vettigt antal medverkande kan en sådan tävling ta en hel helg.
Kommer alla med motorer installerade i bilar så går det väldigt mycket fortare och man kan komprimera hela tävlingen till en eftermiddag.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
jag kommer med min i bil iaf.
En gammal 240 får man för en tusing
Någon som vet om vi skall lägga det i sundsvall?
Kommer det några uppifrån sverige?
En gammal 240 får man för en tusing
Någon som vet om vi skall lägga det i sundsvall?
Kommer det några uppifrån sverige?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Vi får ju kolla var folk kommer ifrån först. Ingen anledning att lägga det vid nordpolen om ingen uppifrån är sugen.
Det kanske bara blir vi 3. De flesta här på forumet är ju turbofantaster så det är kanske inget för dom?
Finns det några som är sugna därute? Glöm all prestige för sånt här är kul och lärorikt.
Erland
Det kanske bara blir vi 3. De flesta här på forumet är ju turbofantaster så det är kanske inget för dom?
Finns det några som är sugna därute? Glöm all prestige för sånt här är kul och lärorikt.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
jag ska snacka med kjell persson men det är säsong snart (mars) så det hinns nog inte med före sen brukar han inte va så sugen att visa siffror för folk
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
har kollat och eventuellt finns en bil här uppe med en 2,9liters b230 som kan vara intresserad. Men givetvis avgör avståndet från luleå eftersom biltransport gäller..
Dänniz 073-8447664
Re: vassaste 531 motorn?
Lite om en kanske en Sm motor. Kolvar 97,5mm Verdi stakar 162mm 20 mm kolvbult slag 80.ventiler 48/39 tryckare insug 42/ 40 avgas lyft 17 mm. Sprut på den här med. Som sagt tid finns inte Tid för annat en kundmotorer. Så Cox Pacman Trimma på som satan!
SM GULD KLASS 2 2010
Re: vassaste 531 motorn?
Tommy Luhr skrev: Kommer det några uppifrån sverige?
haha, finns de nåt ovanför sundsvall oxå
Fredrik Salomonsson
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Br skrev:Lite om en kanske en Sm motor. Kolvar 97,5mm Verdi stakar 162mm 20 mm kolvbult slag 80.ventiler 48/39 tryckare insug 42/ 40 avgas lyft 17 mm. Sprut på den här med. Som sagt tid finns inte Tid för annat en kundmotorer. Så Cox Pacman Trimma på som satan!
Vad jag vet så jobbar du bara 4 timmar om dan och dygnet har 20 till så det var en dålig ursäkt.
Över 2:1 i vevstakslängds-slaglängdsförhållande, är det för att kompensera för en tösa topp?
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Hårda bud
Håller på att fundera ut toppen nu.
Funderar på hur mycket material jag skall ta bort och hur mycket jag skall lägga till!
Har sovit på detta i många nätter nu.
Flödestestade lite förut och hämtade hem en hel del med flöde idag.
Börjar bli ont om material i porten nu
Nån som har några 55mm spjäll kan väll höra av sig.
Herrejösses kamämne med (oslipat)
Vad är "tösa" topp
Synonymt med "kärring"?
Håller på att fundera ut toppen nu.
Funderar på hur mycket material jag skall ta bort och hur mycket jag skall lägga till!
Har sovit på detta i många nätter nu.
Flödestestade lite förut och hämtade hem en hel del med flöde idag.
Börjar bli ont om material i porten nu
Nån som har några 55mm spjäll kan väll höra av sig.
Herrejösses kamämne med (oslipat)
Vad är "tösa" topp
Synonymt med "kärring"?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: vassaste 531 motorn?
När är det tänkt att detta ska gå av stapeln?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085