Sida 4 av 4

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Postat: sön apr 01, 2012 11:47 am
av johan johansson
Xuri skrev:De var de jag också kom fram till efter att ha haft isär skiten typ 15 gånger å dragit bultjävlarna typ 180 gånger.. med olja,med fett osv

De som spelade mig mest skvatt var att 80Nm å olja inte blev samma moment som 64nm med fett... spelar ingen roll vad diverse savarsnubbar säger :hihi: jag testade med 3 olika momentnycklar och kom fram till samma sak hela tiden.

Tror du missuppfattat det här med nm och åtdragning och varför. när man drar åt bulten till ett visst nm är det för att du ska dra bulten längre. Jätte lätt att mäta med en micrometer. mät bulten löst sen dra åt den i staken mät bulten när den är åtdragen. Då är bulten längre. på arp finns det ett mått bulten ska bli. Det är detta mått som är det riktiga.. och dom olika momenten är bara till för att uppnå samma sträckning. för det är det det handlar om. Med olja är det mer friktion och då behövs ett högre moment för att dra runt bulten till rätt sträckning. Molly mindre friktion till rätt sträckning där av lägre moment.

Tror Norrback skrev något om det tidigare..

Johan Johansson

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Postat: sön apr 01, 2012 11:57 am
av Xuri
ja jag är helt å hållet med på dom bitarna johan.

de jag kom fram till var dock.

Om jag drog bultarna 80nm med olja så krävdes 90Nm att snurra vevaxeln,

drog jag bultarna 64nm med molyfett, som ska ge samma sträckning som 80nm me olja,
då krävdes ca 40 nm för att drar runt vevaxeln.

Dvs med 80nm och olja så började storänden se annorlunda ut....

hade 64nm och molly blivit precis samma sträckning på bulten som vid 80nm å olja.
då hade de varit lika svårt å dra runt motorn... i båda fallen...

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Postat: sön apr 01, 2012 12:49 pm
av johan johansson
Ok då är jag också med.

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Postat: sön apr 01, 2012 9:33 pm
av nicke b
intressant!

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Postat: lör maj 05, 2012 12:29 pm
av Xuri
Motorn har nu gått i alla fall 50 mil stenhård körning med 1.5-1.8 bars ladd och de lirar fin fint.
större delen av folket här tror jag räknade på haveri omgående (läs inom 5 mil)

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Postat: fre maj 11, 2012 9:45 pm
av 242 t5
Kan man även köra med fett på ramlagrerna?

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Postat: lör maj 12, 2012 8:13 am
av Xuri
Nu får jag säkert skit för detta men jag gör det i alla fall. Lite mollyfett alltså

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Postat: lör maj 12, 2012 4:07 pm
av 242 t5
Vad är skillnaden mellan molly fett och tex vanligt hjul/lager fett?

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Postat: lör maj 12, 2012 6:24 pm
av G-son
Molybdensulfid är ett halt fast ämne, likt teflon och grafit som också förekommer i diverse smörjor. Det gör nytta när fettet inte längre klarar att hålla en smörjande film mellan ytorna (t.ex. p.g.a. högt tryck på gängor vid hård åtdragning), istället för att få metall-metallkontakt och hög friktion när fettet pressats undan kommer man ha en massa små hala molybdensulfidbitar som metallytorna glider på. Med andra ord, det fortsätter smörja vid t.ex. höga tryck när fettet inte längre klarar av det.

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Postat: sön maj 13, 2012 11:05 pm
av duffy
du har inte oljat in lagrena mot vevstaken va? kompisen doppade lagrena i olja så de blev olja både emot veven o staken de räckte för att inte kunna dra runt motorn vi tog isär de o tvättade av lagren o oljade enbart mot veven då funkade de klockrent,

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Postat: sön maj 13, 2012 11:34 pm
av Xuri
nope körde av allt med bräkleen och skruvade ihop med bara infettade slitytorna om vi säger så.