Dala Open 19/5-2012

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Kadett4wd »

utvecklingen,,, ja den är väl enkel att beskriva.
Jakten på fart.. man kommer bara till en viss region med 50cc, sen funkar det inte mer.
Om man inte då bygger om till 10växlad låda,, men då går det ändå sakta då det tar tid att växla.
Och variatormotorerna kommer också bara till en viss gräns.
Man måste växla ned vevaxeln då det inte blir optimalt att varva en variator ~20k,(titta på yamaha´s 4takt snöskotrar)
Man biter sig i svansen mao med att hålla sig kvar på 50cc.
Men det är klart,, nissen med 50cc tycker juh han vinner alla rejs moraliskt ändå mot storkubikarna.
'för jag var juh baaaaaaaaaara 0.5s långsammare än dig och du har juh 90cc din looser'
90cc ägaren står med pokalen och tittar ned på honom och frågar hur många cylindrar har du nypit idag då? ;)

Och om jag får ge förslag till var man ska dra gränsen:
Motorblocken får bara adderas matrial till att byta cylinder.
Man får inte ändra motorblockets utseende på utsidan(förutom vid cylinderfoten)
Man får således inte byta växellåda heller., typ kapa av motorn och montera en 250låda.

Det begränsar många,, man får då inte i ett 250cc vevparti i en moppemotor, samt skulle man lyckas finns det inte en moppelåda i världen som håller.

Att hindra utveckingen menar jag då att man ska inte hindra killen med snickarglädje.
Han utvecklas enormt då han får mickla i bo´n.

Man utvecklas inte speciellt mycket av att köpa färdiga cylindrar och avgassystem som är 'bolton' anser jag.
Man kan juh idag köpa boltongrejer och nå över 30hk i en moppemotor.
tror det är maxiscoot som innehar inofficiella moppe rekordet med deras 90cc cylinder 33.7hk.
Vad parmakit ger vet jag inte ännu(110cc)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

Det kommer gå betydligt fortare när väl turbo-laddning av moppe motorer är utsorterat, tänkte mest på säkerheten.
Peter Olson
Christer Söderman
För mycket laddtryck

Inlägg av Christer Söderman »

Märkligt att du skriver att man bara kommer till en viss region med 50 cc när en polare till dig har bevisat att den regionen inte är funnen än... Å det med en gammal motor å låda.
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

ehhh.. vem då?

givetvis var det upplagt för missförtånd hos den som vill inta rollen som antagonist.
Men så är det.. man kommer inte mer än till en viss nivå, även om man inte funnit den ännu.
Säg du kommer till en 8a... med mera kubik och samma nivå på trim så går det fortare ändå.. that´s it.

Nothing beats cubicinches... gammalt välkänt ordspråk.

Man kan ta till överladdning för att komma ifatt,,, men.. gör storkubikaren det så kör han ifrån en iallafall...

tyvärr.. fysikens lagar..
Senast redigerad av Kadett4wd den fre apr 06, 2012 11:11 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Enok skrev:Det kommer gå betydligt fortare när väl turbo-laddning av moppe motorer är utsorterat, tänkte mest på säkerheten.
Säkerheten.. ja den är väl enkel att uppgradera.. ryggskydd,skinnställ..
krav på bromsar,, ordentliga fram och bak, dödmans grepp,fungerande fjädring.
etc etc.

Att då ge sig in i storcubikarklasserna kan naturligt ge eftertankar hos folk,, 'har jag råd?'
///AMG
Christer Söderman
För mycket laddtryck

Enok skrev:Det kommer gå betydligt fortare när väl turbo-laddning av moppe motorer är utsorterat, tänkte mest på säkerheten.
Det ser ut å vara en bit kvar än men den som väntar länge på nå gott ser till å fixa det... :)
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
L Lundwall
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av L Lundwall »

Re: Peppes fråga ang bestämmande.

Det är underlaget som måste bestämma, vi menar att finns det underlag för låt säga 15-20 man till en ny klass så ska vi självklart ha det i framtiden.
Just 70cc klass har det pratats mycket om o jag kan se att de finns många med 70cc (ofta mer eller mindre rena köpetrim) som e flitiga besökare på topspeed men inte finns med i startfältet på dragracingtävlingarna vilket kan tyda på att dom tycker det e lungnare klimat på en topspeed där dom faktiskt tycks tävla mot sig själva o e nöjda med det....kan vi få veta att de verkligen finns 15-20 intressenter för en sån klass så kan man tro att en sån klass blir berättigad framöver...vilket inte måste betyda att någon annan klass måste bort...bara packas ihop en aning.

LL
Christer Söderman
För mycket laddtryck

Kadett4wd skrev:ehhh.. vem då?

givetvis var det upplagt för missförtånd hos den som vill inta rollen som antagonist.
Men så är det.. man kommer inte mer än till en viss nivå, även om man inte funnit den ännu.
Säg du kommer till en 8a... med mera kubik och samma nivå på trim så går det fortare ändå.. that´s it.

Nothing beats cubicinches... gammalt välkänt ordspråk.

Man kan ta till överladdning för att komma ifatt,,, men.. gör storkubikaren det så kör han ifrån en iallafall...

tyvärr.. fysikens lagar..
kan du låta bli en gång att försöka provocera fram en massa fjant och ist bete dig som en vuxen. Det är fortfarande så att det är enklare att öka cc än att jaga vidare efter mer hp i samma cc, sen vad man väljer är upp till användaren. Att öka cc kan inte kallas utveckling när det redan har gjorts 100 år tidigare. Däremot att ta ur 40 hp ur en 50cc är utveckling....för mig veterligen har ingen gjort det...
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Vad var fjantigt?
tyckte jag skrev i god anda och i ren klartext hur det är.
Bäddade inte in nåt provocerande enligt mig.

Dock är jag nyfiken på vem min 50cc polare är..

Givetvis är det utveckling att nå 40hk ur 50cc.. men en motfråga dock.. hur användbar är den effekten om motorn är oöverladdad och går på vanlig bensin?
///AMG
Roffe
Lite mer laddtryck

Inlägg av Roffe »

Perra.S skrev:Roffe, utveckla gärna lite mer exakt vad du tänker på för säkerhetsaspekter som inte redan finns idag? T.ex publiken håller väll sig redan nu på tillräckligt avstånd?

Att ha välfungerande bromsar, glappfria hjul/styrlager och en stabil och hållbar ram ska ju vara regel oavsett klass och kubik/effekt.

Ang. förarnas skyddsutrustning så är väll det upp till varje person. Vill man köra utan skinnställ och bli skinnflådd vid en markkänning så är ju det ens eget val.
Oavsett om det är upp till varje person att bedöma stora delar av vilken skyddsutrustning som krävs och hur fordonet i flera avseenden bör vara utformat för att klara av påfrestningarna så vet vi ju att när det händer en olycka så blir det stora uppslag i pressen som ger dålig publicitet för det vi håller på med.

Att individen som gjorde en "något" felaktig bedömning slår sig gul och blå är väl strunt samma men om det, som tyvärr också har hänt, någon mister livet, ja då har det gått alldeles för långt anser jag.

Du kanske tycker att mitt resonemang är konstigt, men att åka fort på en veteranmoppe och att ha sett hur olika personer bedömer vilken säkerhetsnivå som krävs har faktiskt fått mig att se över mina moppar och mitt teams säkerhet lite extra noga.

Ta en sådan liten detalj som hur många kör med däck som har tillräcklig klassning?
Hur många vet hur moppen beter sig när det börjar gå riktigt fort?
Eller hur vet besiktningsmannen att svetsarna på den där hembyggda ramen kommer att hålla?

Även om det vi håller på med inte är regelrätta tävlingar så är anledningen nästan alltid, när man inför begränsningar i ett reglemente, att reducera farten och att höja säkerheten.

Även om den här sommaren ser mycket lovande ut när det gäller antalet tävlingar så är det ju ändå så att det brukar vara svårt att få ihop tävlingar till en bra och spännande säsong.

Det är min bestämda uppfattning att skulle hastigheterna öka dramatiskt så kommer det att ställa så mycket högre krav på arrangör och bana vilket gör att tävlingstillfällena kommer att bli färre.

Visst är det kul när det går fort, men hur fort behöver det gå för att det skall vara kul?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

mycket vettiga poänger där Roffe.

men.. du glömmer vinnar instinkten,,, en del har inte kul om de inte vinner, tyvärr.
Jag har sett till att förbättra säkerheten på min 'outlawhonda'
ramen är förstärkt kring känsliga punkter, bromsarna är förbättrade, fjädringen är uppgraderad och numera justerbar i dämpning, inte bara fjäderkonstant.
Däcken är klassade för högre fart än normala 'golden boy'.
Jag har även ändrat gemometrin på moppen för att skapa en lugnare maskin.
Rake på gaffeln,försprång,svingfästets infästningspunkt etc etc.
///AMG
Christer Söderman
För mycket laddtryck

Kadett4wd skrev:Vad var fjantigt?
tyckte jag skrev i god anda och i ren klartext hur det är.
Bäddade inte in nåt provocerande enligt mig.

Dock är jag nyfiken på vem min 50cc polare är..

Givetvis är det utveckling att nå 40hk ur 50cc.. men en motfråga dock.. hur användbar är den effekten om motorn är oöverladdad och går på vanlig bensin?
Jo vi har sett din goda anda och jag är inte intresserad av nå fjant. What Ever.. Jag har fattat det så att hondan i team smokkes stall är på 50cc och är den det så har den tänjt på gränser och vi har nog inte sett allt än..? 40 hp på macksoppa och sug är nog inte så användbart men reglementet godkänner fritrimning så den frågan känns inte relevant.
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Volvo360
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Volvo360 »

Nu är det ju så här att mäta penis storlek är du mästare på Christer Söderman, utan tvekan. Fjantigt är det att sitta på alla dessa forum å snacka skit å trycka ner folk som du nu gör, ser inte tjusningen i det din 1,5 meters tomte. har du inget annat att göra än å vara på olika forum å snacka skit så håll dig borta helt å hållet.
Fjantig Kadetten? Nah det håller jag inte med om alls, Rolig(?)Ja fan absolut. Ända som är å ser fjantig ut är du Söderman. Det kan ingen göra nått åt! Ha det
Christer Söderman
För mycket laddtryck

Roffe skrev:
Perra.S skrev:Roffe, utveckla gärna lite mer exakt vad du tänker på för säkerhetsaspekter som inte redan finns idag? T.ex publiken håller väll sig redan nu på tillräckligt avstånd?

Att ha välfungerande bromsar, glappfria hjul/styrlager och en stabil och hållbar ram ska ju vara regel oavsett klass och kubik/effekt.

Ang. förarnas skyddsutrustning så är väll det upp till varje person. Vill man köra utan skinnställ och bli skinnflådd vid en markkänning så är ju det ens eget val.
Oavsett om det är upp till varje person att bedöma stora delar av vilken skyddsutrustning som krävs och hur fordonet i flera avseenden bör vara utformat för att klara av påfrestningarna så vet vi ju att när det händer en olycka så blir det stora uppslag i pressen som ger dålig publicitet för det vi håller på med.

Att individen som gjorde en "något" felaktig bedömning slår sig gul och blå är väl strunt samma men om det, som tyvärr också har hänt, någon mister livet, ja då har det gått alldeles för långt anser jag.

Du kanske tycker att mitt resonemang är konstigt, men att åka fort på en veteranmoppe och att ha sett hur olika personer bedömer vilken säkerhetsnivå som krävs har faktiskt fått mig att se över mina moppar och mitt teams säkerhet lite extra noga.

Ta en sådan liten detalj som hur många kör med däck som har tillräcklig klassning?
Hur många vet hur moppen beter sig när det börjar gå riktigt fort?
Eller hur vet besiktningsmannen att svetsarna på den där hembyggda ramen kommer att hålla?

Även om det vi håller på med inte är regelrätta tävlingar så är anledningen nästan alltid, när man inför begränsningar i ett reglemente, att reducera farten och att höja säkerheten.

Även om den här sommaren ser mycket lovande ut när det gäller antalet tävlingar så är det ju ändå så att det brukar vara svårt att få ihop tävlingar till en bra och spännande säsong.

Det är min bestämda uppfattning att skulle hastigheterna öka dramatiskt så kommer det att ställa så mycket högre krav på arrangör och bana vilket gör att tävlingstillfällena kommer att bli färre.

Visst är det kul när det går fort, men hur fort behöver det gå för att det skall vara kul?
Mycket bra rosen, alla personer inser inte vilken påfrestning det blir på chassiet när dom tillsätter My mer hp och fart. Olyckor är problem för både förare och arrangörer. Vi hade en rejäl smäll i Hudik 2008 och den snackas det om än trotts att det gick förhållandevis bra. Hoppas dom inser det före ist för efter ...
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Christer Söderman
För mycket laddtryck

Volvo360 skrev:Nu är det ju så här att mäta penis storlek är du mästare på Christer Söderman, utan tvekan. Fjantigt är det att sitta på alla dessa forum å snacka skit å trycka ner folk som du nu gör, ser inte tjusningen i det din 1,5 meters tomte. har du inget annat att göra än å vara på olika forum å snacka skit så håll dig borta helt å hållet.
Fjantig Kadetten? Nah det håller jag inte med om alls, Rolig(?)Ja fan absolut. Ända som är å ser fjantig ut är du Söderman. Det kan ingen göra nått åt! Ha det
Du har rejäla problem med dig själv, ja ty faktiskt synd om dig, helt seriöst.
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Skriv svar