Tobbe O skrev:Intressant, kan du nämmna en moppe med 30 millimeters slag
Nu var detta bara att exempel om du inte förstod det. Att 0,5mm överborr ger mer på en långslagig motor än en kortslagig. Men det kanske inte spelar någon roll bara den är luftkyld
Förstår ffa inte vad kylingen har med saken att göra mer än att vissa (kanske) tycker det är "fusk" då man möter (kanske ) för stort motstånd. Jag vet inte ...?!?
Vad är anledningen att man har regler hur man kyler motorn ? vore intressant att veta varför det är så viktigt....då man ändå godkänner motorcykelcylindrar och motorcykelmotorer i mopedtävling. Men inte vätskekylda svensksålda mopedcylindrar. Är det inte en "mopedtävling" ?
Problemet är att ingen vill svara på de två frågor som jag ställt. Jag efterfrågade en förklaring på hur man har tänkt då man skrev reglerna, en motivering helt enkelt. Inget konstigare än så.
Att man godkänner "motorcykelmotorer" från utlandet, crosscylindrar, fegsnurror och nappflaskor. Men har regler på hur man kyler motorn, Logiskt ?
Kan man ju köra en Minarelli P6 ´a från en TT maskin ? och vinna det mesta, bara för att den är typ över 30 år gammal och liknande block satt på en svensksåld moped.