Norrlands reglementet 2013

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck

Norrlands reglementet 2013

Inlägg av Magnus.w »

Vi är tidigt ute med lite ändringar inför nästa
sesång.

50cc
50cc+0,5mm fri trimmning(fart,fläktkyld) (överladdning tillåten)
"standardmoped" moped & motor med tillverk. start -85 och tidigare.
Ej modifierad(swing,chassi) (Förlängd sving,ram eller ändrad vinkel på styrkrona ej tillåtet)
Motor: fritt antal växlar,behöver ej vara svensksåld.
Ej wheelibars,ej lättad ex.lysen,skärmar,dyl (lysen behöver ej fungera och heller inte vara original)
skall finnas. (ska se ut som en moped) (skärmar behöver inte heller vara original)
Stötdämpare skall finnas men behöver ej fungera (får stummas)
Kjedjeskydd skall finnas.
Motordonation tillåtet.(innom års.mod)
Ex.cresent ram och honda motor
Ljudämpare skall finnas.

70cc
Samma som 50cc reglementet förutom
70cc+0,5mm max

90cc
Samma som 50cc reglementet förutom
90cc+0,5mm max

Pro mod
Fri cubik gräns. Fri trimmning överladdning tillåten.
Dock moped block >85 (Motor behöver inte vara sv.såld)
Fri transmittion
Fart, fläkt och vattenkylda tillåten.
Ram = fritt (egentillverkad)
Hjulbas max 2meter cc
Wheelibars tillåtet

Open challenge
En klass för monkeys,fiddys + nyare mopeder

Säkerhet:
Alla mopeder ska ha minst en fungerande broms
dock på bakhjulet.
Och ska kunna framföras säkert
Nödstopp rekomenderas på motorer med koppling (som man reglerar med
handen) ,men på automat är det ett krav.
(inge tokglappande svingar,ej ramar av bamburör)

För föraren gäller detta:
Godkänd hjälm typ mc ej "vurpållon"
Ryggskydd,heltäckande klädsel,hanskar samt skor som täcker
fot knölarna

Vi synes till sommarn :thumbright:
Hälsningar: Lycksele häll drivers
Senast redigerad av Magnus.w den sön jul 14, 2013 10:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Filip L
Forumsberoende

Re: Norrlands reglementet 2013

Inlägg av Filip L »

bra reglementa i mitt tycke, får se om jag kommer komma och köra nästa sommar, trummorna tar upp all min extra fritid dock.
håll lustgas tillåtet! :thumbright:
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Ang. säkerheten, hade det inte varit enklast att skriva att samtliga ska ha fungerade bakbroms istället för nuvarande formulering som blev lite avig ;)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Tobbe O
För mycket laddtryck

Inlägg av Tobbe O »

Richard!

Läs en gång till så kanske du förstår
Mvh Tobbe - Team Nippon Gakki
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Jag plockar fram mina bästa aspergerstendenser för att misstolka det som skrivits, i bästa välmening för att visa var bättre/tydligare formuleringar kan vara lämpliga.
50cc+0,5mm fri trimmning(fart,fläktkyld) (överladdning tillåten)
En vätskekyld motor med fartvindkyld/fläktkyld kylare är okej?
Plus 0,5mm vad? Borr, slag, eller bägge?
Kjedjeskydd skall finnas.
Ett konventionellt kedjeskydd skyddar sällan mer än omgivningen från oljestänk. Krav på skydd som hindrar grejer/kroppsdelar följa med och klämmas mellan kedja och drev vore kanske lämpligare - en simpel tjock stålplåt skruvad/svetsad ner under svingen strax framför bakdrevet är enkelt och effektivt för det jobbet, plus en kåpa över framdrevet som de flesta ändå har.
Motordonation tillåtet.(innom års.mod)
Jag brukar försöka låta bli att påpeka andras stavfel och liknande, men här blev det överbelastning. Inom stavas med ett N, det finns ingen anledning att sätta en punkt mitt i årsmod om man menar årsmodell, och plockar man bort extrabokstaven och punkten blir det bara ett enda tecken extra att skriva ut det utan konstiga förkortningar. No offence, men om jag inte minns galet hade vi ganska användbara rättstavningsfunktioner på datorerna i skolan redan under 90-talet. Och kompisar som kunde hjälpa till att korrekturläsa - hela texten skulle bara må bra av det.
Dock moped block >85 (Motor behöver inte vara sv.såld)
>85 betyder över 85, alltså senare än 1985, eller menade ni något annat?
Alla mopeder ska ha minst en fungerande broms
dock på bakhjulet.
En bättre formulering av detta har ni redan fått tips på.
Godkänd hjälm typ mc ej "vurpållon"
Ge mig en femhundring så skriver jag GODKÄND på vilken hjälm som helst. Eller har ni några krav på vem som ska ha godkänt den?

Det var väl det som var mest uppenbart sådär från start, hoppas att ingen råkat ha sina tår där jag trampade nu - det kanske leder till förbättringar istället för att nått praktarsle bara säger att man ska läsa otydligheterna igen. :whistle:
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck

Inlägg av Magnus.w »

Man blir stum av förvåning !
Vad är det du inte förstår ?

En vätskekyld motor med fartvindkyld/fläktkyld kylare är okej ?
Har vi skrivit detta ??

Plus 0,5mm vad? Borr, slag, eller bägge ?
Och angående 0,5mm, vad tror du själv !!

Jag siterar Ingmar stenmark,
Int lönt och förklare för dom som int begrip.
/Magnus.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Tobbe O skrev:Richard!
Läs en gång till så kanske du förstår
Jag har förstått det, alla ska ha minst en fungerade broms och den ska vara på bakhjulet.
Tyckte dock bara att formuleringen av det hela var lite avig, men det spelar mindre roll.

Det hela var bara väl menat så att det inte uppstår några dumma feltolkningar senare säsongen är igång.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
gislemark
För mycket laddtryck

Inlägg av gislemark »

Jag håller mer Richard.

Ett regelverk som kryllar av stavfel och "faktafel" är ju öppet för vem som helst att feltolka.
Detta kan leda till icke önskvärda tvister mellan två parter där den ena parten tolkar regeln som den är tänkt och den andra tolkar det till sin fördel hänvisandes till stavfel och "faktafel" i regeltexten.

Därför är ett regelverk som inte går att misstolkas att föredra.
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

I tro de flesta norrlänniga hava inga problem å si va he staa henna, he våål finnt henna te nästa aar......
He komm allti å vaara nage persona som int riktii vette va je läsa å farståå
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.

Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck

Inlägg av Magnus.w »

De skulle finnas en "Gilla" knapp LD :thumbright:
/Magnus.
Tobbe O
För mycket laddtryck

Inlägg av Tobbe O »

He ä ju he som ä fele, sörlänninga förstå int språke vi ha :lol:

Men he spela int nån roll för dem kom int å kom hit å purr na heller :thumbright:
Mvh Tobbe - Team Nippon Gakki
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Som tävlande ska alla regler tolkas som Smokey Yunick gjorde: allt som inte är förbjudet är tillåtet. Detta var mannen som kapade ner hela bilkarosser i småbitar, tog bort en plåtremsa mellan varje bit, och sedan svetsade ihop dom igen för att få en mindre, lättare bil med mindre luftmotstånd. För att komma runt begränsningen man fick med max tillåten bränsletanksvolym satte han en hel rulle *grov* soppaslang mellan tank och motor så det var åtskilliga liter soppa bara i slangen - och använde soppan i den till att köra omkring bilen medan tanken var inlämnad för kontrollmätning.
Har vi skrivit detta ??
Ni har inte uteslutit vätskekylning, och därmed bör allt som med lite eller mycket god vilja kan kallas "fart,fläktkyld" vara godkänd. De flesta vätskekylda motorer är indirekt luftkylda.
Jag gissar borr, men eftersom det inte är tydligt angivet känner jag mig ganska fri att använda samtliga möjliga tolkningar.
Uppenbarligen inte.

Jag länkade tråden till en bekant Sikabo som inte är registrerad här eller orkar engagera sig så mycket i frågan tillräckligt för att registrera sig, men här är hans kommentar på rotvälska även andra norrlänningar kanske förstår.
Nå, he må va sant att sörlänninga int begrip nå över lag. Men int fan je hä skäl å skriv reglena som om dom skrivits på na dagcenter! Jett man ha minst en broms på bak, men int nå fram? Je ne att föredra att ha nagger fler bromsar bak då? Å no ä en kylare kyld å fartvinn elle nå fläkt, så indirekt je ju då motorn fartvindskyld/fläktkyld. Skriv att man int få ha vätskekylning iställe, så gå ne int.
För sörlänninga som G-son å tjafsa om nån vätskekyld motor med fläktkyld kylare. Att dem int begrip i vanliga fall je väl int nån anledning å göra ne ännu jävla svårare?!
vodka
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av vodka »

Det står ljuddämpare, borde formuleras till, väl fungerande ljuddämpare.
För då går det sätta dit en atrapp som ser fin ut och inte dämpar ljudet.
Anser ändå att nya reglementet är ett steg i rätt riktning, ni kanske skulle sugit på karamellen ett tag till inan ni släppte det.
http://www.trottlarna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

De va då ett sabla ståhej om detta..... Javisst prispotten är ett par miljoner åt ettan tvåan trean, resten hamnar i elektriska stolen för att de inte kan trimma ordentligt samt inte kan köra......För tusan pöjkan man kör för det är kul, samt för att få träffa likasinnade.
Använd vanligt bonnvett....allt kan ställas på sin spets, även till och med svea rikes lagbok.....
Man kan sitta å skriva en doktorsavhandling på vad som får göras å inte göras, å likt förb....at så kommer nån me nått påhopp..
Vill man hålla på å bråka på dagisnivå vuxna människor.

Ni gör det grymt bra grabbar som ror ihop detta här uppe bland isbjörnar å renar. Hoppas bara jag finner tid och får Vickyn att gå då kommer jag med å kör.
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.

Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck

Inlägg av Magnus.w »

G-son skrev:Som tävlande ska alla regler tolkas som Smokey Yunick gjorde: allt som inte är förbjudet är tillåtet. Detta var mannen som kapade ner hela bilkarosser i småbitar, tog bort en plåtremsa mellan varje bit, och sedan svetsade ihop dom igen för att få en mindre, lättare bil med mindre luftmotstånd. För att komma runt begränsningen man fick med max tillåten bränsletanksvolym satte han en hel rulle *grov* soppaslang mellan tank och motor så det var åtskilliga liter soppa bara i slangen - och använde soppan i den till att köra omkring bilen medan tanken var inlämnad för kontrollmätning.
Har vi skrivit detta ??
Ni har inte uteslutit vätskekylning, och därmed bör allt som med lite eller mycket god vilja kan kallas "fart,fläktkyld" vara godkänd. De flesta vätskekylda motorer är indirekt luftkylda.
Jag gissar borr, men eftersom det inte är tydligt angivet känner jag mig ganska fri att använda samtliga möjliga tolkningar.
Uppenbarligen inte.

Jag länkade tråden till en bekant Sikabo som inte är registrerad här eller orkar engagera sig så mycket i frågan tillräckligt för att registrera sig, men här är hans kommentar på rotvälska även andra norrlänningar kanske förstår.
Nå, he må va sant att sörlänninga int begrip nå över lag. Men int fan je hä skäl å skriv reglena som om dom skrivits på na dagcenter! Jett man ha minst en broms på bak, men int nå fram? Je ne att föredra att ha nagger fler bromsar bak då? Å no ä en kylare kyld å fartvinn elle nå fläkt, så indirekt je ju då motorn fartvindskyld/fläktkyld. Skriv att man int få ha vätskekylning iställe, så gå ne int.
För sörlänninga som G-son å tjafsa om nån vätskekyld motor med fläktkyld kylare. Att dem int begrip i vanliga fall je väl int nån anledning å göra ne ännu jävla svårare?!
Polarn din verka inte vara nå bra på norrlänska men skit i de nu är de slut diskuterat om de här.
/Magnus.
Skriv svar