Sida 4 av 12
Re: Rotax 670 + td04h-15g. Startad & varmkörd. VART ÄR SNÖN?
Postat: tor nov 29, 2012 12:13 pm
av Robert Markström
Ja nog vare väl ändå, söderöver far man ju till värmen?
Nä de är så typiskt, det har tamefan regnat hela hösten
men så fort det går under nollan då kommer det inte en droppe
/flinga. sen blir det 1-3+ å så regnar det igen....
bara hålla ut verkar de som

Re: Rotax 670 + td04h-15g. Startad & varmkörd. VART ÄR SNÖN?
Postat: tis dec 11, 2012 4:56 am
av Robert Markström
Sådär ja. Provkörd. resultat? Spinner bara

Blir som lite frånvarande laddtrycket om det inte
behövs.
Har kommit ca 25-27cm löspulver som är rätt "halkigt".
Ska fara ner på sjön imorn med gammel trappern (60is matta) & köra
några längder så jag får ett spår med lite hårdare snö.
Jag som i början oroade mig för för högt avgasmottryck, nu blev det helt plötsligt tvärs om

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: tis dec 11, 2012 4:41 pm
av mattias
Film.

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: tis dec 11, 2012 5:15 pm
av Robert Markström
det kommer!
Måst bara få fingrarna ur arsle & fara ner på isen & köra upp ett spår

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: ons dec 12, 2012 9:17 am
av Fredrik Y
Nu har man väntat allt för länge,
Far och trampa upp en bana nu så vi får höra hur det gick, är mkt intresserad av hur du fick till förgasarna. Lite bilder hade varit roligt!

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: ons dec 12, 2012 9:27 am
av Sten
+1

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: tis dec 25, 2012 12:26 pm
av magnusjonsson
Nu tycker jag du ska lägga upp en film

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: tis dec 25, 2012 12:32 pm
av Sten
Eller iallafall lite bilder på installationen!
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: ons dec 26, 2012 12:13 pm
av Robert Markström
Jadu ska jag vara ärlig har jag inte orkat engagera mig i & provköra ordentligt förräns i torsdag förra veckan.
men då fick det ju för sig å bli 25 - 30 minus ute så provkörning blev ju helt uteslutet, tills igårkväll
hade vart med pimpel maskinen & gjort ett spår innan det blev kallt så det spåret var hårt & fint nu
vilket gjorde att det endast spann. ute i lössnön däremot där fick jag upp 0.3-0.35 i ladd. ska labba
lite mer med variator bestyckning idag så den går lite "tyngre".
Annars? Jo det verkar i övrigt fungera. med lilla laddet jag fick upp igår verkade den gå lite fett, ja fett.
släckte gnistan på fullmutter nångång men det visade sig att jag hade 0.8mm i gap så jag gick ner på
0.6mm ist. stiftet var väääldigt mörkt & lite fuktigt. som sugmotor gick den "rätt" därav jag drar slutsatsen
av ett piptrycket är ganska lågt & lite mera laddtryck med tillhörande avgassmottryck bara gör den gott

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: ons dec 26, 2012 12:21 pm
av Robert Markström
jo justja, den var betydligt piggare än vad den var i fjol : )
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: ons dec 26, 2012 12:24 pm
av vebotrimmarn
men film och bilder då?

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: ons dec 26, 2012 12:54 pm
av ljungqvist
ja nu vill vi ha en film.. balle bygge

Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: ons dec 26, 2012 3:13 pm
av Sten
Robert Markström skrev:Jadu ska jag vara ärlig har jag inte orkat engagera mig i & provköra ordentligt förräns i torsdag förra veckan.
men då fick det ju för sig å bli 25 - 30 minus ute så provkörning blev ju helt uteslutet, tills igårkväll
hade vart med pimpel maskinen & gjort ett spår innan det blev kallt så det spåret var hårt & fint nu
vilket gjorde att det endast spann. ute i lössnön däremot där fick jag upp 0.3-0.35 i ladd. ska labba
lite mer med variator bestyckning idag så den går lite "tyngre".
Annars? Jo det verkar i övrigt fungera. med lilla laddet jag fick upp igår verkade den gå lite fett, ja fett.
släckte gnistan på fullmutter nångång men det visade sig att jag hade 0.8mm i gap så jag gick ner på
0.6mm ist. stiftet var väääldigt mörkt & lite fuktigt. som sugmotor gick den "rätt" därav jag drar slutsatsen
av ett piptrycket är ganska lågt & lite mera laddtryck med tillhörande avgassmottryck bara gör den gott

Va kul!
Bra att den fetar på vid ladd,då har du ju gjort rätt så att säga.
Kan man justera så att den inte ger på så mycket soppa med tryckregulatorn?
Använder du standardbestyckning i förgasarna?
Hur löste du det med pitåröret?
Iofs så kanske det blir mer "rätt" med bestyckningen om du får upp laddet lite till?!
Kan tänka mig att den blev piggare....ca0,3 bar "kan" ju innebära ~30hk till vid bra förhållanden!
Kan ju bli mera också då en standard 670 har ca115hk....
På den tiden aerocharger hade turbokit till 670 lovade dom ju över 170hk,över 200hk med "racersoppa".
http://www5.ocn.ne.jp/~suwabe/turbo.kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: ons dec 26, 2012 5:19 pm
av Robert Markström
ja alltså den släcker gnistan & börjar tjoffa ur slutröret precis som den gjorde när den gick fett när jag körde den som
sugmotor så jag kan inte tänka mig att den går tunt. Kommer givetvis gå till botten med problemet så vi inte venilerar
kolvarna i onödan
Ska hämta en pysventil imorgon samt en graderad laddmätare då jag har en volvo 240 orginal fast tejpad på styre
just nu.
wastegaten står öppen nu när jag har ca o.4 i ladd (justerat lite & kört en sväng nyss).
funderar dock hur jag skall göra med drevning & variatorer. tycker den varvar ur typ direkt med toppfart på runt 120Km/h
Ifjol med sugmotorn hade jag 1.95-1 i drevning, 365/38/38 matta med 9 kuggars drivhjul med 2.52 deln.
Nu har jag monterat en växellåda med back. har nu 1.65-1 i drevning med samma drivhjul & matta & varitorerna lirar inte
riktigt lika bra. jag har inte den blekaste egentligen hur man skall justera för att få lite högre toppfart. är inte insatt i ämnet
variatorer då det verkar vara en vetenskap i sig
någon som har nå tipps? vill ju inte gå ner på 1.5-1 i drev för då går ju remkontot upp en hel del.
vill gärna ligga på runt 1.95-1 -- 2.15-1 i drev för att ha kvar smygar egenskaperna utan remslir.
Funderar även på att stoppa dit en axel med 8 kuggarshjul & gå upp på en 44s matta för att få lite mer motstånd/fäste.
Många funderingar..
//Robban
Ps. bilder på ingång!
Re: Rotax 670 + td04hl - 13g Povkörd.
Postat: ons dec 26, 2012 5:27 pm
av Robert Markström
Sten skrev:Robert Markström skrev:Jadu ska jag vara ärlig har jag inte orkat engagera mig i & provköra ordentligt förräns i torsdag förra veckan.
men då fick det ju för sig å bli 25 - 30 minus ute så provkörning blev ju helt uteslutet, tills igårkväll
hade vart med pimpel maskinen & gjort ett spår innan det blev kallt så det spåret var hårt & fint nu
vilket gjorde att det endast spann. ute i lössnön däremot där fick jag upp 0.3-0.35 i ladd. ska labba
lite mer med variator bestyckning idag så den går lite "tyngre".
Annars? Jo det verkar i övrigt fungera. med lilla laddet jag fick upp igår verkade den gå lite fett, ja fett.
släckte gnistan på fullmutter nångång men det visade sig att jag hade 0.8mm i gap så jag gick ner på
0.6mm ist. stiftet var väääldigt mörkt & lite fuktigt. som sugmotor gick den "rätt" därav jag drar slutsatsen
av ett piptrycket är ganska lågt & lite mera laddtryck med tillhörande avgassmottryck bara gör den gott

Va kul!
Bra att den fetar på vid ladd,då har du ju gjort rätt så att säga.
Kan man justera så att den inte ger på så mycket soppa med tryckregulatorn?
Använder du standardbestyckning i förgasarna?
Hur löste du det med pitåröret?
Iofs så kanske det blir mer "rätt" med bestyckningen om du får upp laddet lite till?!
Kan tänka mig att den blev piggare....ca0,3 bar "kan" ju innebära ~30hk till vid bra förhållanden!
Kan ju bli mera också då en standard 670 har ca115hk....
På den tiden aerocharger hade turbokit till 670 lovade dom ju över 170hk,över 200hk med "racersoppa".
http://www5.ocn.ne.jp/~suwabe/turbo.kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
det var nog runt 130hk i denna motor innan turbon hittade dit så 150hk är nog nära/ passerat redan nu. känns betydligt mycket piggare än ifjol iaf
