Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, film s7
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 423 hk , 480 nm , 1,5bar , BF98
Roger kommer snart han jobbar i dag vi kör fram till 19.00 i dynon.
jag kan ta lite mått på turbon sen tommy.
varför vi kör standard stakar? för motorn är helt standard förutom K kam och lite värre sport fjädrar från mig så den varvar lite bättre.
lättare att köra standard stakar ju mer man trimmar bort bottenvridet. boström hadde HX60 och värre kam.
jag kan ta lite mått på turbon sen tommy.
varför vi kör standard stakar? för motorn är helt standard förutom K kam och lite värre sport fjädrar från mig så den varvar lite bättre.
lättare att köra standard stakar ju mer man trimmar bort bottenvridet. boström hadde HX60 och värre kam.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 423 hk , 480 nm , 1,5bar , BF98
478hk/6500/1.85bar och ett ned tunat 554nm med 10 grader och fett 0.78 lamda
lite mer tryck nu bara
lite mer tryck nu bara

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 423 hk , 480 nm , 1,5bar , BF98
härlig effekt 
Tänkte mest som att har man ändå isär motorn så kan det var 3000kr från att man har en hel motor tills man har en kass motor.
Men kul test och nån måste ju gasa för att testa:)
Jag hade vart för feg och plockat i stakar, sen hade däremot hornen växt ut:)

Tänkte mest som att har man ändå isär motorn så kan det var 3000kr från att man har en hel motor tills man har en kass motor.
Men kul test och nån måste ju gasa för att testa:)
Jag hade vart för feg och plockat i stakar, sen hade däremot hornen växt ut:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 423 hk , 480 nm , 1,5bar , BF98
Snart börjar nog stakarna bli som bananer om momentet ökar mer
Rampar ni upp laddet nu? Va har ni för moment när laddtryck kommer? Å vid vilket varv kommer de?
Riktigt bra med effekt med orginal fb botten!
Mvh Wigge
Rampar ni upp laddet nu? Va har ni för moment när laddtryck kommer? Å vid vilket varv kommer de?
Riktigt bra med effekt med orginal fb botten!

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 423 hk , 480 nm , 1,5bar , BF98
502hk vid 2.0bar/6600rpm (566nm med strypt tändning och fet soppa) 
ingen laddtrycks styrning. vi stryper vridet som sagt med tändning och fet soppa.

ingen laddtrycks styrning. vi stryper vridet som sagt med tändning och fet soppa.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 423 hk , 480 nm , 1,5bar , BF98
När har ni fullt ladd?
Mvh Wigge
Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Re: Rogers Snik b230 turbo. 423 hk , 480 nm , 1,5bar , BF98
vid 1.0 bar strax före 4000rpm men vi har inte plågat så mycket där nere nu med mera tryck då vi är rädd om stakarna.
den kommer i vrid fint vid 3500 sen fullt tryck mot 4000 ska man ladda 2.0bar blir det nog lite högre ca 4200rpm på ett långsamt svep.
varv stopp har vi nu vid 7200 med sport ventilfjädrarna med race fjädrar så skulle vi kunna dra den till 8000+rpm.
mvh jens
den kommer i vrid fint vid 3500 sen fullt tryck mot 4000 ska man ladda 2.0bar blir det nog lite högre ca 4200rpm på ett långsamt svep.
varv stopp har vi nu vid 7200 med sport ventilfjädrarna med race fjädrar så skulle vi kunna dra den till 8000+rpm.
mvh jens
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
Har nog aldrig varit så här nervös i hela mitt liv
, sen är motorn verkligen i folkrace skick.. kolvbulten var inte bara att "pressa" dit utan fick ta baksidan av en hammare och tvinga dit den mer eller mindre.. men som jag har inte riktigt brytt mig om den här motorn häller utan det har hela tiden vart tänkt som en test motor för insprutningen så man lärde sig lite grann innan jag bygger nästa motor med Joni/sts racing 530 cnc topp med fullrace fjädrar och en agap kamaxel med 13,5 i lyft då blir allt lite mer seriöst gjort.
nämnde som tur aldrig de här för jens förns efter vi hade tagit 502 hästar


nämnde som tur aldrig de här för jens förns efter vi hade tagit 502 hästar

[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
Het hade varit intressant att veta hur vevlagren ser ut på en motor med kolvstyrning när de har gått med högt laddtryck?
Det känns som om lagren skulle kunna bli slitna på sidorna eller styr det upp bättre än det känns?
Ni kan gärna prova en topp om ni vill nån gång i framtiden men jag gör helst en skräddarsydd som passar till kombinationen.
Får man verkligen inte mer effekt om man går över 10 grader i tändning även med det laddtrycket?
Min 240 turbo känns bra runt max vrid men känns seg när man ska varva och jag tror att det hade försvunnit om
jag hade kunnat höja tändningen efter max vrid.
Finns det nån bra tändning som man kan som man kan ställa både mot laddtryck och varv?
Bara tändning för jag är K-jet fetischist.
Erland
Det känns som om lagren skulle kunna bli slitna på sidorna eller styr det upp bättre än det känns?
Ni kan gärna prova en topp om ni vill nån gång i framtiden men jag gör helst en skräddarsydd som passar till kombinationen.
Får man verkligen inte mer effekt om man går över 10 grader i tändning även med det laddtrycket?
Min 240 turbo känns bra runt max vrid men känns seg när man ska varva och jag tror att det hade försvunnit om
jag hade kunnat höja tändningen efter max vrid.
Finns det nån bra tändning som man kan som man kan ställa både mot laddtryck och varv?
Bara tändning för jag är K-jet fetischist.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
erland vi begränsade vridet med att backa tändningen. vrid är lätt att få med turbo i överflöd men effekt är svårare.
tänd kurvan på fullt laddtryck (2.0bar) va ungefär så här om jag minns rätt 4000rpm 10grader, 5000rpm 12grader, 6000 17 grader, 6500/ 21 grader och sist 7000rpm 21 grader.
motorn hadde inte spikat med 19 grader vid 4500rpm och E85 men då hade det blivit ca +680nm och det vill inte orginal vevstakarna leva med nå länge.
den riktiga VE sugmotor vrid piken ligger nog vid 4500rpm men med vår tänd kurva så fick vi den vid 6000rpm.
vrid är nått negativt i en turbo motor ofta som man inte letar som i en sug motor.
mvh jens
tänd kurvan på fullt laddtryck (2.0bar) va ungefär så här om jag minns rätt 4000rpm 10grader, 5000rpm 12grader, 6000 17 grader, 6500/ 21 grader och sist 7000rpm 21 grader.
motorn hadde inte spikat med 19 grader vid 4500rpm och E85 men då hade det blivit ca +680nm och det vill inte orginal vevstakarna leva med nå länge.
den riktiga VE sugmotor vrid piken ligger nog vid 4500rpm men med vår tänd kurva så fick vi den vid 6000rpm.
vrid är nått negativt i en turbo motor ofta som man inte letar som i en sug motor.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
Men gick den verkligen bäst vid 7000 varv med så lite tändning som 21 grader?
Både på bensin och E 85?
Erland
Både på bensin och E 85?
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
vi fick föresten 440hk eller ca 18hk mer med E85 på samma laddtryck som bensin (1.5bar) vi ökade tändningen med 1 grad och körde lite snålare soppa.
vi behövde inte mappa om nå mycket alls vi ändrade bara bränsle multipel med ca 30% från 4.3 till 5.5. ett tecken på att autronic och spridare fungerar fint
vi körde lite extra fett på höga tryck och lite safe tändning så vi hade lite sämre sug effekt på 167hk på 2 bar.
vid 1.5 bar så fick vi fantastiska 176hk om man tar 440/2.5. ett tecken på att gas växlingen i insug, grenrör och turbo:n jobbade fint minst sagt då sug effekten utan turbo säkert inte är i närheten av 176hk?
vi behövde inte mappa om nå mycket alls vi ändrade bara bränsle multipel med ca 30% från 4.3 till 5.5. ett tecken på att autronic och spridare fungerar fint

vi körde lite extra fett på höga tryck och lite safe tändning så vi hade lite sämre sug effekt på 167hk på 2 bar.
vid 1.5 bar så fick vi fantastiska 176hk om man tar 440/2.5. ett tecken på att gas växlingen i insug, grenrör och turbo:n jobbade fint minst sagt då sug effekten utan turbo säkert inte är i närheten av 176hk?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
den hadde nog gett 10 hk mer med 24 hk men det är farligt och det är en liten förbättring i % på 500hk.
vi hade kunnat ta +500hk vid 1.9 bar också med mer tändning och snålare soppa där men det är mycket farligare än lite feg tändning och soppa och mer tryck har jag kommit fram till.
vi hade kunnat ta +500hk vid 1.9 bar också med mer tändning och snålare soppa där men det är mycket farligare än lite feg tändning och soppa och mer tryck har jag kommit fram till.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
Jag trodde faktiskt att det skulle vara större skillnad mellan E85 och bensin.
Kollade ni vad det skilde på samma tändning?
Erland
Kollade ni vad det skilde på samma tändning?
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar
500hk ur en std motor är grymt! BRA JOBBAT!!
Lägger ni upp tändmapparna för bensin/E85?
Lägger ni upp tändmapparna för bensin/E85?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!