Volvo M60B40 TURBO, Framvagn och breddning

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av The »

Tändningen kan helt klart vara för låg, tänder den sent så brinner det i grenröret
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av Elias_ »

ha koll på avgastempen bara allt under eller = 850 grader är safe
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Winternight
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av Winternight »

Var på Gatebil i helgen och det gick långt över förväntan. Körde riktigt safemappat på 0,8bars ladd och superlåg tändning. Allting funkade kalas förutom att den inte varvade ut och gick för varm, Inte avgastemp utan motortemp, Men lyckades göra slut på väldigt mycket bakdäck och uppskattad effekt 500hk,

Beställa aluminiumkylare nu i veckan sen ska jag ta den på riktig mappning.
Bild
Winternight
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm

Re: Volvo M60B40 TURBO, Hjälp med OLJEKYLARE

Inlägg av Winternight »

Hejsan alla glada. Bilen går helt ok, fortfarande safemappat då jag inte är så sugen att ut med stora summor nu i semestertider.

Åker med den till vardags (självklart skattad å besiktad å reggad) kylare i aluminium beställd,

Men det jag kom att tänka på, Oljan? Hur varm är den? har slut på ställen att koppla in givare, ja eller jag har ju bara oljetryck, men från den stjäl jag ju oljan till turbon,

Vart tar man oljan till Oljekylaren på M60? Hjälp hjälp :p
Bild
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3719
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Inlägg av Richard »

Jag kikade lite på http://www.e38.org/e32/M60EngineSpecs.pdf

Kan du inte ta oljekylen före filterhuset ?
Iofs så får man väl ta i beaktning att det blir dåligt med kylning vid lågt oljetryck, för det finns väl en bypass-ventil där nånstans också ;)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo M60B40 TURBO, Hjälp med OLJEKYLARE

Inlägg av Grusbusen »

Vi har på ett par byggen kopplat in oljekylare i serie med filter hållaren, på tryck/till sidan av filterhållaren.
Har kört dubbla 30 raders kylare med var sin temp styrd fläkt. Har haft lite strul med pulserande oljetryck som spräckt ett par kylare.
Se till att ha rejält tilltagen slangdiameter till kylarna för att minska risken för detta. 1/2" hydraulslang har visat sig vara i klenaste laget.
Om du tänker köra mer än en kylare är det en god idé att koppla de parallellt för att minska flödesförlusterna.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Winternight
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm

Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Hjälp med OLJEKYLARE

Inlägg av Winternight »

Grusbusen skrev:Vi har på ett par byggen kopplat in oljekylare i serie med filter hållaren, på tryck/till sidan av filterhållaren.
Har kört dubbla 30 raders kylare med var sin temp styrd fläkt. Har haft lite strul med pulserande oljetryck som spräckt ett par kylare.
Se till att ha rejält tilltagen slangdiameter till kylarna för att minska risken för detta. 1/2" hydraulslang har visat sig vara i klenaste laget.
Om du tänker köra mer än en kylare är det en god idé att koppla de parallellt för att minska flödesförlusterna.
Alltså jag känner mig helt slut nu, Men jag antar att jag vet var du menar att du kopplar in oljekylarna, Men vart tar oljan vägen efter den varit i kylaren? Inte kan du fixa en bild där du ritar å visar lite snabbt?


Richard skrev:Jag kikade lite på http://www.e38.org/e32/M60EngineSpecs.pdf

Kan du inte ta oljekylen före filterhuset ?
Iofs så får man väl ta i beaktning att det blir dåligt med kylning vid lågt oljetryck, för det finns väl en bypass-ventil där nånstans också ;)
Alltså jag känner mig helt slut nu, Men jag antar att jag vet var du menar att du kopplar in oljekylarna, Men vart tar oljan vägen efter den varit i kylaren? Inte kan du fixa en bild där du ritar å visar lite snabbt?
Bild
Winternight
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm

Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Mappning Torsdag den 8/8-2013

Inlägg av Winternight »

För er som är intresserade så har bilen varit på Nordic Tuning/Dahlbäckracing.

Tändsystemet klarade bara av 650whp (dynapack) vid ~0.7 i ladd.

Får duga tills vintern då det blir byte till separata tändspolar.
Bild
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp

Inlägg av Sten »

Oj,redan vid 0,7 det var inte dåligt!

Vrid, ca850?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp

Inlägg av andy_b »

har du nått bromspapper på det?
måste säga att jag har svårt att tro på det då en 4,4 med portade toppar vridna kammar 8000varv och en 80mm turbo bromsade ca 580whp på 0,75bar
det i samma bänk
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp

Inlägg av sikko »

5000rpm var det andy varvade bara 6k då.
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp

Inlägg av sikko »

Tändningen står nog helt rätt Tobbe är noggrann på den biten. kollade ditt bygge när jag var o bromsade och kan starkt rekomendera att byta tändkablar biltemas fungerar inte i trimmade maskiner. Byt kablar nya ngk bcpr7es med 0.4 gap så blir det nog bättre spolarna såg rejäla ut mina är mindre men kör på msd kablar (dubbelspolar) med 3st smarta steg.
072 931 6764
Instagram novasikko
palten
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: tor jan 05, 2006 9:54 pm
Ort: Sandviken

Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Mappning Torsdag den 8/8-2013

Inlägg av palten »

Winternight skrev:För er som är intresserade så har bilen varit på Nordic Tuning/Dahlbäckracing.

Tändsystemet klarade bara av 650whp (dynapack) vid ~0.7 i ladd.

Får duga tills vintern då det blir byte till separata tändspolar.

Byte till separata tändspolar? kör du inte orginalspolar?
Bild
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp

Inlägg av andy_b »

Dog det ut helt här?
Winternight
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:02 pm

Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp

Inlägg av Winternight »

andy_b skrev:Dog det ut helt här?
Nej jag är inte vid datorn så ofta bara
palten skrev:
Winternight skrev:För er som är intresserade så har bilen varit på Nordic Tuning/Dahlbäckracing.

Tändsystemet klarade bara av 650whp (dynapack) vid ~0.7 i ladd.

Får duga tills vintern då det blir byte till separata tändspolar.

Byte till separata tändspolar? kör du inte orginalspolar?
Nej jag kör wastedsparkspolar från impreza.

sikko skrev:Tändningen står nog helt rätt Tobbe är noggrann på den biten. kollade ditt bygge när jag var o bromsade och kan starkt rekomendera att byta tändkablar biltemas fungerar inte i trimmade maskiner. Byt kablar nya ngk bcpr7es med 0.4 gap så blir det nog bättre spolarna såg rejäla ut mina är mindre men kör på msd kablar (dubbelspolar) med 3st smarta steg.
Ja problemet var gapet och en tändkabel hade nötts så den gnista i chassiet. Nu med 0. i gap går den alldeles perfekt och jag är supernöjd. Hur mkt törs man ladda i en m60?
andy_b skrev:har du nått bromspapper på det?
måste säga att jag har svårt att tro på det då en 4,4 med portade toppar vridna kammar 8000varv och en 80mm turbo bromsade ca 580whp på 0,75bar
det i samma bänk
Med tanke på hur jävla stor snurrajag har så behövs inte så mkt ladd.
Sten skrev:Oj,redan vid 0,7 det var inte dåligt!

Vrid, ca850?!
Har inget papper på vridet men någonstans därikring. Går som det värsta monster iaf.
Bild
Skriv svar