Volvo M60B40 TURBO, Framvagn och breddning
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
Tändningen kan helt klart vara för låg, tänder den sent så brinner det i grenröret
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
ha koll på avgastempen bara allt under eller = 850 grader är safe
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Ganska mycket laddtryck
Var på Gatebil i helgen och det gick långt över förväntan. Körde riktigt safemappat på 0,8bars ladd och superlåg tändning. Allting funkade kalas förutom att den inte varvade ut och gick för varm, Inte avgastemp utan motortemp, Men lyckades göra slut på väldigt mycket bakdäck och uppskattad effekt 500hk,
Beställa aluminiumkylare nu i veckan sen ska jag ta den på riktig mappning.
Beställa aluminiumkylare nu i veckan sen ska jag ta den på riktig mappning.

-
Re: Volvo M60B40 TURBO, Hjälp med OLJEKYLARE
Hejsan alla glada. Bilen går helt ok, fortfarande safemappat då jag inte är så sugen att ut med stora summor nu i semestertider.
Åker med den till vardags (självklart skattad å besiktad å reggad) kylare i aluminium beställd,
Men det jag kom att tänka på, Oljan? Hur varm är den? har slut på ställen att koppla in givare, ja eller jag har ju bara oljetryck, men från den stjäl jag ju oljan till turbon,
Vart tar man oljan till Oljekylaren på M60? Hjälp hjälp :p
Åker med den till vardags (självklart skattad å besiktad å reggad) kylare i aluminium beställd,
Men det jag kom att tänka på, Oljan? Hur varm är den? har slut på ställen att koppla in givare, ja eller jag har ju bara oljetryck, men från den stjäl jag ju oljan till turbon,
Vart tar man oljan till Oljekylaren på M60? Hjälp hjälp :p

Jag kikade lite på http://www.e38.org/e32/M60EngineSpecs.pdf
Kan du inte ta oljekylen före filterhuset ?
Iofs så får man väl ta i beaktning att det blir dåligt med kylning vid lågt oljetryck, för det finns väl en bypass-ventil där nånstans också
Iofs så får man väl ta i beaktning att det blir dåligt med kylning vid lågt oljetryck, för det finns väl en bypass-ventil där nånstans också

- Grusbusen
- Forumsberoende
Re: Volvo M60B40 TURBO, Hjälp med OLJEKYLARE
Vi har på ett par byggen kopplat in oljekylare i serie med filter hållaren, på tryck/till sidan av filterhållaren.
Har kört dubbla 30 raders kylare med var sin temp styrd fläkt. Har haft lite strul med pulserande oljetryck som spräckt ett par kylare.
Se till att ha rejält tilltagen slangdiameter till kylarna för att minska risken för detta. 1/2" hydraulslang har visat sig vara i klenaste laget.
Om du tänker köra mer än en kylare är det en god idé att koppla de parallellt för att minska flödesförlusterna.
Har kört dubbla 30 raders kylare med var sin temp styrd fläkt. Har haft lite strul med pulserande oljetryck som spräckt ett par kylare.
Se till att ha rejält tilltagen slangdiameter till kylarna för att minska risken för detta. 1/2" hydraulslang har visat sig vara i klenaste laget.
Om du tänker köra mer än en kylare är det en god idé att koppla de parallellt för att minska flödesförlusterna.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Hjälp med OLJEKYLARE
Alltså jag känner mig helt slut nu, Men jag antar att jag vet var du menar att du kopplar in oljekylarna, Men vart tar oljan vägen efter den varit i kylaren? Inte kan du fixa en bild där du ritar å visar lite snabbt?Grusbusen skrev:Vi har på ett par byggen kopplat in oljekylare i serie med filter hållaren, på tryck/till sidan av filterhållaren.
Alltså jag känner mig helt slut nu, Men jag antar att jag vet var du menar att du kopplar in oljekylarna, Men vart tar oljan vägen efter den varit i kylaren? Inte kan du fixa en bild där du ritar å visar lite snabbt?Richard skrev:Jag kikade lite på http://www.e38.org/e32/M60EngineSpecs.pdf

-
Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Mappning Torsdag den 8/8-2013
För er som är intresserade så har bilen varit på Nordic Tuning/Dahlbäckracing.
Tändsystemet klarade bara av 650whp (dynapack) vid ~0.7 i ladd.
Får duga tills vintern då det blir byte till separata tändspolar.

Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp
Oj,redan vid 0,7 det var inte dåligt!
Vrid, ca850?!
Vrid, ca850?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp
har du nått bromspapper på det?
måste säga att jag har svårt att tro på det då en 4,4 med portade toppar vridna kammar 8000varv och en 80mm turbo bromsade ca 580whp på 0,75bar
det i samma bänk
måste säga att jag har svårt att tro på det då en 4,4 med portade toppar vridna kammar 8000varv och en 80mm turbo bromsade ca 580whp på 0,75bar
det i samma bänk
5000rpm var det andy varvade bara 6k då.
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
Tändningen står nog helt rätt Tobbe är noggrann på den biten. kollade ditt bygge när jag var o bromsade och kan starkt rekomendera att byta tändkablar biltemas fungerar inte i trimmade maskiner. Byt kablar nya ngk bcpr7es med 0.4 gap så blir det nog bättre spolarna såg rejäla ut mina är mindre men kör på msd kablar (dubbelspolar) med 3st smarta steg.
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Mappning Torsdag den 8/8-2013
Winternight skrev:För er som är intresserade så har bilen varit på Nordic Tuning/Dahlbäckracing.
Byte till separata tändspolar? kör du inte orginalspolar?

Dog det ut helt här?
-
Nej jag är inte vid datorn så ofta baraandy_b skrev:Dog det ut helt här?
Nej jag kör wastedsparkspolar från impreza.palten skrev:Winternight skrev:För er som är intresserade så har bilen varit på Nordic Tuning/Dahlbäckracing.
Byte till separata tändspolar? kör du inte orginalspolar?
Ja problemet var gapet och en tändkabel hade nötts så den gnista i chassiet. Nu med 0. i gap går den alldeles perfekt och jag är supernöjd. Hur mkt törs man ladda i en m60?sikko skrev:Tändningen står nog helt rätt Tobbe är noggrann på den biten. kollade ditt bygge när jag var o bromsade och kan starkt rekomendera att byta tändkablar biltemas fungerar inte i trimmade maskiner. Byt kablar nya ngk bcpr7es med 0.4 gap så blir det nog bättre spolarna såg rejäla ut mina är mindre men kör på msd kablar (dubbelspolar) med 3st smarta steg.
Med tanke på hur jävla stor snurrajag har så behövs inte så mkt ladd.andy_b skrev:har du nått bromspapper på det?
det i samma bänk
Har inget papper på vridet men någonstans därikring. Går som det värsta monster iaf.Sten skrev:Oj,redan vid 0,7 det var inte dåligt!
Vrid, ca850?!