Sida 4 av 5
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
Postat: tis jul 09, 2013 10:34 pm
av The
Tändningen kan helt klart vara för låg, tänder den sent så brinner det i grenröret
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
Postat: fre jul 12, 2013 9:02 pm
av Elias_
ha koll på avgastempen bara allt under eller = 850 grader är safe
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
Postat: ons jul 17, 2013 2:10 pm
av Winternight
Var på Gatebil i helgen och det gick långt över förväntan. Körde riktigt safemappat på 0,8bars ladd och superlåg tändning. Allting funkade kalas förutom att den inte varvade ut och gick för varm, Inte avgastemp utan motortemp, Men lyckades göra slut på väldigt mycket bakdäck och uppskattad effekt 500hk,
Beställa aluminiumkylare nu i veckan sen ska jag ta den på riktig mappning.
Re: Volvo M60B40 TURBO, Hjälp med OLJEKYLARE
Postat: tis jul 23, 2013 12:11 pm
av Winternight
Hejsan alla glada. Bilen går helt ok, fortfarande safemappat då jag inte är så sugen att ut med stora summor nu i semestertider.
Åker med den till vardags (självklart skattad å besiktad å reggad) kylare i aluminium beställd,
Men det jag kom att tänka på, Oljan? Hur varm är den? har slut på ställen att koppla in givare, ja eller jag har ju bara oljetryck, men från den stjäl jag ju oljan till turbon,
Vart tar man oljan till Oljekylaren på M60? Hjälp hjälp :p
Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!
Postat: tis jul 23, 2013 12:43 pm
av Richard
Jag kikade lite på
http://www.e38.org/e32/M60EngineSpecs.pdf
Kan du inte ta oljekylen före filterhuset ?
Iofs så får man väl ta i beaktning att det blir dåligt med kylning vid lågt oljetryck, för det finns väl en bypass-ventil där nånstans också

Re: Volvo M60B40 TURBO, Hjälp med OLJEKYLARE
Postat: tis jul 23, 2013 2:15 pm
av Grusbusen
Vi har på ett par byggen kopplat in oljekylare i serie med filter hållaren, på tryck/till sidan av filterhållaren.
Har kört dubbla 30 raders kylare med var sin temp styrd fläkt. Har haft lite strul med pulserande oljetryck som spräckt ett par kylare.
Se till att ha rejält tilltagen slangdiameter till kylarna för att minska risken för detta. 1/2" hydraulslang har visat sig vara i klenaste laget.
Om du tänker köra mer än en kylare är det en god idé att koppla de parallellt för att minska flödesförlusterna.
Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Hjälp med OLJEKYLARE
Postat: tor jul 25, 2013 12:46 pm
av Winternight
Grusbusen skrev:Vi har på ett par byggen kopplat in oljekylare i serie med filter hållaren, på tryck/till sidan av filterhållaren.
Har kört dubbla 30 raders kylare med var sin temp styrd fläkt. Har haft lite strul med pulserande oljetryck som spräckt ett par kylare.
Se till att ha rejält tilltagen slangdiameter till kylarna för att minska risken för detta. 1/2" hydraulslang har visat sig vara i klenaste laget.
Om du tänker köra mer än en kylare är det en god idé att koppla de parallellt för att minska flödesförlusterna.
Alltså jag känner mig helt slut nu, Men jag antar att jag vet var du menar att du kopplar in oljekylarna, Men vart tar oljan vägen efter den varit i kylaren? Inte kan du fixa en bild där du ritar å visar lite snabbt?
Richard skrev:Jag kikade lite på
http://www.e38.org/e32/M60EngineSpecs.pdf
Kan du inte ta oljekylen före filterhuset ?
Iofs så får man väl ta i beaktning att det blir dåligt med kylning vid lågt oljetryck, för det finns väl en bypass-ventil där nånstans också

Alltså jag känner mig helt slut nu, Men jag antar att jag vet var du menar att du kopplar in oljekylarna, Men vart tar oljan vägen efter den varit i kylaren? Inte kan du fixa en bild där du ritar å visar lite snabbt?
Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Mappning Torsdag den 8/8-2013
Postat: sön sep 01, 2013 7:49 pm
av Winternight
För er som är intresserade så har bilen varit på Nordic Tuning/Dahlbäckracing.
Tändsystemet klarade bara av 650whp (dynapack) vid ~0.7 i ladd.
Får duga tills vintern då det blir byte till separata tändspolar.
Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp
Postat: sön sep 01, 2013 8:34 pm
av Sten
Oj,redan vid 0,7 det var inte dåligt!
Vrid, ca850?!
Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp
Postat: mån sep 02, 2013 7:12 pm
av andy_b
har du nått bromspapper på det?
måste säga att jag har svårt att tro på det då en 4,4 med portade toppar vridna kammar 8000varv och en 80mm turbo bromsade ca 580whp på 0,75bar
det i samma bänk
Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp
Postat: mån sep 02, 2013 8:04 pm
av sikko
5000rpm var det andy varvade bara 6k då.
Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp
Postat: mån sep 02, 2013 8:38 pm
av sikko
Tändningen står nog helt rätt Tobbe är noggrann på den biten. kollade ditt bygge när jag var o bromsade och kan starkt rekomendera att byta tändkablar biltemas fungerar inte i trimmade maskiner. Byt kablar nya ngk bcpr7es med 0.4 gap så blir det nog bättre spolarna såg rejäla ut mina är mindre men kör på msd kablar (dubbelspolar) med 3st smarta steg.
Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Mappning Torsdag den 8/8-2013
Postat: mån sep 02, 2013 8:51 pm
av palten
Winternight skrev:För er som är intresserade så har bilen varit på Nordic Tuning/Dahlbäckracing.
Tändsystemet klarade bara av 650whp (dynapack) vid ~0.7 i ladd.
Får duga tills vintern då det blir byte till separata tändspolar.
Byte till separata tändspolar? kör du inte orginalspolar?
Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp
Postat: tis sep 10, 2013 9:24 am
av andy_b
Dog det ut helt här?
Re: Re: Volvo M60B40 TURBO, Misslyckad Mappning. 650whp
Postat: ons sep 11, 2013 9:49 am
av Winternight
andy_b skrev:Dog det ut helt här?
Nej jag är inte vid datorn så ofta bara
palten skrev:Winternight skrev:För er som är intresserade så har bilen varit på Nordic Tuning/Dahlbäckracing.
Tändsystemet klarade bara av 650whp (dynapack) vid ~0.7 i ladd.
Får duga tills vintern då det blir byte till separata tändspolar.
Byte till separata tändspolar? kör du inte orginalspolar?
Nej jag kör wastedsparkspolar från impreza.
sikko skrev:Tändningen står nog helt rätt Tobbe är noggrann på den biten. kollade ditt bygge när jag var o bromsade och kan starkt rekomendera att byta tändkablar biltemas fungerar inte i trimmade maskiner. Byt kablar nya ngk bcpr7es med 0.4 gap så blir det nog bättre spolarna såg rejäla ut mina är mindre men kör på msd kablar (dubbelspolar) med 3st smarta steg.
Ja problemet var gapet och en tändkabel hade nötts så den gnista i chassiet. Nu med 0. i gap går den alldeles perfekt och jag är supernöjd. Hur mkt törs man ladda i en m60?
andy_b skrev:har du nått bromspapper på det?
måste säga att jag har svårt att tro på det då en 4,4 med portade toppar vridna kammar 8000varv och en 80mm turbo bromsade ca 580whp på 0,75bar
det i samma bänk
Med tanke på hur jävla stor snurrajag har så behövs inte så mkt ladd.
Sten skrev:Oj,redan vid 0,7 det var inte dåligt!
Vrid, ca850?!
Har inget papper på vridet men någonstans därikring. Går som det värsta monster iaf.