Sida 4 av 5
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: ons okt 22, 2014 6:20 pm
av hedman
De är 57cm mellan insida av lederna å typ 60 / 60.5 cm cc kulorna

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: tor okt 23, 2014 7:08 am
av therealpinto
Minns jag rätt är Escort MkI/II kuggstång 575-585 mm mellan ledpunkterna (det skiljer lite på olika). Hedmans tycker jag ser ut som en BMW servostyrväxel med servohålen pluggade?
Gustaf
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: tor okt 23, 2014 2:50 pm
av hedman
De står då ford på inre leden

men sant de är en servo som är pluggad
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: tor okt 23, 2014 4:45 pm
av super7
Bara för att det står Ford på styrleden behöver det ju inte vara en Ford styrväxel.
I mitt fall så kör jag med Volvo styrarmar på min Escort styrväxel

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: fre okt 31, 2014 10:53 pm
av mrabarth
Några myrsteg till.
Grenröret blästrat, lackat och lindat.
Motorrummet slipat och snyggat till med lite färgstänk.
Bagaget är också påbörjat.
Sakta men säkert kommer man vidare.

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: lör jan 03, 2015 2:18 pm
av mrabarth
Postat: lör jan 03, 2015 7:07 pm
av Big Al
-
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: lör jan 03, 2015 9:06 pm
av mrabarth
Japp rwd insuget är det. Jo du har en poäng ang spjällhuset. Varför jag kör med det är egentligen tomgångsmotorn jag ville ha. Tycks minnas det är ca. 60mm borde inte vara ett bekymmer för 440hk. Ska dit med katalysator också, så gissar att begränsningarna kommer att vara på avgassidan.
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: tor feb 05, 2015 7:26 pm
av Jonset
Hej,
Läste att du håll på att Besikta bilen för vagnsbok hos SBF. Vilken klass besiktar du som då?
/Mvh Jonas
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: fre feb 06, 2015 7:59 am
av mrabarth
Klassen heter SSK3C och är en racing klass. Tanken var att köra backe i första hand.

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: tis apr 14, 2015 9:16 am
av mrabarth
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: tis apr 14, 2015 12:30 pm
av Danne_jmk
Snyggt

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: tis apr 14, 2015 12:36 pm
av KForsberg
Riktigt läcker. Hoppas man får se mer av denna.
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: tor apr 16, 2015 6:23 pm
av fugazi
Som den saltlakrits-(miss-)brukare jag är, tycker jag att dom där bakdäcen ser bra "goa" ut...
Resten är inte så djävla tokigt heller... trots att det är en fårrd...

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Postat: lör maj 02, 2015 7:30 pm
av mrabarth
Då var bromsningen över.
Stort tack till Mattias Sandgren som höll i spakarna. Två mappar gjordes. En med 1,4bar i laddtryck vilket gav något mer vrid vid 5500 rpm och en kurva med rak vridkurva för mer linjär effekt. Toppeffekten är samma. Efter 7000rpm sänkte vi laddtrycket till 1,2bar för att minska avgasmottrycket då det ändå inte gav så mycket att varva över 7000rpm. Klart trevligt register!!!
