Sida 4 av 5

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: ons okt 22, 2014 6:20 pm
av hedman
De är 57cm mellan insida av lederna å typ 60 / 60.5 cm cc kulorna :)

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: tor okt 23, 2014 7:08 am
av therealpinto
Minns jag rätt är Escort MkI/II kuggstång 575-585 mm mellan ledpunkterna (det skiljer lite på olika). Hedmans tycker jag ser ut som en BMW servostyrväxel med servohålen pluggade?

Gustaf

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: tor okt 23, 2014 2:50 pm
av hedman
De står då ford på inre leden :) men sant de är en servo som är pluggad

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: tor okt 23, 2014 4:45 pm
av super7
Bara för att det står Ford på styrleden behöver det ju inte vara en Ford styrväxel.
I mitt fall så kör jag med Volvo styrarmar på min Escort styrväxel :wink:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: fre okt 31, 2014 10:53 pm
av mrabarth
Några myrsteg till.
Grenröret blästrat, lackat och lindat.
Motorrummet slipat och snyggat till med lite färgstänk.
Bagaget är också påbörjat.
Sakta men säkert kommer man vidare.


Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: lör jan 03, 2015 2:18 pm
av mrabarth
Dags för en liten uppdatering.


Bild
Hjälpfjädrar.


Bild
Bild
Provmonterar plåthuven. Vem monterar en dörrmatta på insidan en huv? Brandfarligt kan man säga.


Bild
Bild
Efter 4timmar och 7dl thinner är huven äntligen fri från dörrmattan.
Motorn monterad med nya crmo svänghjulet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Värmeskydd för Downpipen.
Billett kompressorhjulet i närbild.

Bild
Bild
Bild
Bild
Svarvad till en ny växelspak med plastknopp.
Har också börjat snygga till elsystemet. Monterar upp det under denna alu handskhylla.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Plenumkammaren på dessa cossemotorer funkar skapligt till orginal effekten på 204hk. Men dubblar man den siffran är plenum designen inte direkt optimal. Så jag snickrade ihop en ny plenumkammare som inte har några inbyggda trånga kanaler.

Postat: lör jan 03, 2015 7:07 pm
av Big Al
-

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: lör jan 03, 2015 9:06 pm
av mrabarth
Japp rwd insuget är det. Jo du har en poäng ang spjällhuset. Varför jag kör med det är egentligen tomgångsmotorn jag ville ha. Tycks minnas det är ca. 60mm borde inte vara ett bekymmer för 440hk. Ska dit med katalysator också, så gissar att begränsningarna kommer att vara på avgassidan.

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: tor feb 05, 2015 7:26 pm
av Jonset
Hej,
Läste att du håll på att Besikta bilen för vagnsbok hos SBF. Vilken klass besiktar du som då?
/Mvh Jonas

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: fre feb 06, 2015 7:59 am
av mrabarth
Klassen heter SSK3C och är en racing klass. Tanken var att köra backe i första hand. :thumbright:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: tis apr 14, 2015 9:16 am
av mrabarth
Efter en mycket intensiv vecka så börjar bitarna falla på plats.
Bränslesystemet är trycktestat och klart samt fyllt med E85. Bagaget har fått ny färg.
Motorrummet är klart för uppstart (saknas att bygga ett vevhusventilations uppsamlingskärl).
Tillverkade en ny oljeplugg för att kunna montera en oljetempgivare på ett enkelt sätt. Insåg att handbroms handtaget hage en något obekväm vinkel, så jag fräste fram ett nytt.
Gjorde en mittkonsol med lite mätare och brytare som behöver färdigställas. Sen är det uppstart!!! Nu är det nära!


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: tis apr 14, 2015 12:30 pm
av Danne_jmk
Snyggt :-)

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: tis apr 14, 2015 12:36 pm
av KForsberg
Riktigt läcker. Hoppas man får se mer av denna.

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: tor apr 16, 2015 6:23 pm
av fugazi
Som den saltlakrits-(miss-)brukare jag är, tycker jag att dom där bakdäcen ser bra "goa" ut... 8)
Resten är inte så djävla tokigt heller... trots att det är en fårrd... :thumbright:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Postat: lör maj 02, 2015 7:30 pm
av mrabarth
Då var bromsningen över.
Stort tack till Mattias Sandgren som höll i spakarna. Två mappar gjordes. En med 1,4bar i laddtryck vilket gav något mer vrid vid 5500 rpm och en kurva med rak vridkurva för mer linjär effekt. Toppeffekten är samma. Efter 7000rpm sänkte vi laddtrycket till 1,2bar för att minska avgasmottrycket då det ändå inte gav så mycket att varva över 7000rpm. Klart trevligt register!!!


Bild