pro-stock nu och då

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av Jens Gustavsson »

om jag ska va ärlig om vad jag tycker så är faktiskt comp en bra kompromiss på hur man kan göra regler så det passar så många som möjligt och där fantasin innom vida gränser får flöda fritt då man bygger både bilar och motorer.

tittar men på alla klasser som pro stock och pro mod så fins det bara ett sätt man får göra nästan sen är det bara att plöja ned så mycket pengar i det som möjligt så ska man kunna vinna.

jag gillar både pro stock och pro mod men ta pro-mod som exempel där får man bara ha en sorts turbo, ingen laddluft kylare, max ventil storlek, max xx bar ladtryck en viss kompressor, en viss motorvolym. sen om bilen skulle gå för bra än om allt är rätt så straffas men ändå som det vart för tricky ricky i år.

vist det blir lite så i comp också då man kan köra ned sitt index om det går under 0.6sek i elimineringen men det blir jämt vid målinjen och man kan köra lite olika klasser och testa olika koncept och det är ju kul!

jag har slipat på mitt B18/b20 koncept i över 20 år i bracket, super klasserna och i inport serien och det har varit kul men jag vill prova nått nytt vi får se hur det känns att köra comp även

mvh jens
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Jag är nog också i den gamla skolan att man ska starta samtidigt och först i mål vinner.
Comp finns ju redan så är det ok så kan man ju åka där men jag personligen saknar en klass som man bara får åka mot andra 4or utan turbo, men det är ju svårt att få tillräckligt med deltagare...
4-6 är ju bra om man har en turbo bil men vi utan är ju så bort tappade i den klassen.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende

Inlägg av anglia-61 »

Vill också ha samtida start och först i mål.
Klass regler som gör att det passar många, de som det inte passar för, får antingen finna sig i att bygga ett annat koncept eller att köra för att det är skoj även om man inte vinner.

Sen blir det dyrt vad man än tävlar i, körde moppedragrace tidigare, det kan också spåra ur..
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kör man handikapp så försvinner liksom hela grejen.
Så jävla spännande är det inte att köra rakt fram.
För att det ska bli lite spänning så krävs pro start och snabbast vinner.

Erland
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende

Inlägg av anglia-61 »

Ett alternativ till gatan hade varit trevligt.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

ET klasserna som vi har kört här uppe i dalarna har funkat bra, som med fasta index 10,10 och 11,10 och 12,10 osv a la super klasser men jag saknar som sagt "4cyl " klassen utan turbo...
/ Peter
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

anglia-61 skrev:Vill också ha samtida start och först i mål.
Klass regler som gör att det passar många, de som det inte passar för, får antingen finna sig i att bygga ett annat koncept eller att köra för att det är skoj även om man inte vinner.
Turbo :D

Nä men skämt å sido, det var väl lite diskussion i somras då deltagarantalet svek lite i klassen 4to6 på kjula p.ga att många tycker att det börjar gå lite för fort i klassen för att det ska vara kul, om man skulle kört en A och en B stege, typ under 10/över 10sec eller nåt. Är det tillräckligt många som är intresserade av att köra pro-gran med lite lugnare trimning av motorn kan det ju kanske vara en ide att höra av sig till arrangörerna och diskutera?
Att alla kvalar mot alla sedan kanske inte spelar någon roll, men det går ju att samordna det med om man orkar arrangera lite.

Det finns ju även klasserna realstreet (10.0) och street (8.50) på kjula om man blir sugen på att piska lite v8 med sin grymma sugmotor :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Ja det hade ju varit ett alternativ , för kommer man med en sug motor och ska kvala in bland alla turbo bilar så känns det lite tröst löst.
Provade att åka bracket på Kjula men det tyckte jag inte om.
Så jag välkomnar alla förslag där man har en chans med sin sug motor.
/ Peter
Chevy
Lite mer laddtryck

Inlägg av Chevy »

Problemet nu och då är att det går förmodligen inte att skapa en klass som håller med Progran och först över mål på normal nivå
för då skulle vi väl haft en sådan som fungerat redan men hur många klasser har det funnits som har försvunnit pga av att det spårat ur och blivit för dyrt för massan och för lite deltagare och klassen försvunnit ? men visst skulle det vara fränt det säger jag inget om men då borde redan funnits om det var så enkelt, för antingen blir det tidstyrt eller hårda regler för att hålla ner kostnaderna eftersom alla vill köra med olika märken med olika förutsättningar med olika fördelar, vore lite enklare om alla var tvungna att åka med samma bil,motor men vill det ? så det är ingen lätt nöt att knäcka men som Jens säger så finns Comp! inte lätt kan jag lova :wink:
Chevy pickup -47
Chevy sedan -57
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Enkla klassregler som håller det billigt.
Ett rörchassie är inte dyrt, det kan man bygga själv och med minimivikt ger det ingen fördel.
Original motorblock och topplock samt en vettig minimivikt så blir det billigt.
Vi har haft Nordic Pro Street cup med gatdäck eller slicks och det var hyfsat jämnt.
En sån här klass går att köra på en helt opreppad bana, preppningen är egentligen ganska fjantig.
Allting ska alltid bli så överdrivet och då stiger kostnaderna direkt.
Keep it simple stupid!
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Va inte det så man körde Econogas på -80 talet fast med v8or ?
Det va en ganska kul klass då.
Håller man sig till standard block och toppar så har man en bra begränsning.
Mycket plats för eget tänkande och fixande :) .
Rör chassie eller ej det väljer man själv.
Då det går att åka mkt fort med "kaross" bilar som jag själv ser som en större utmaning.
Undra vad man kan tänka sig för tider i en sådan klass i så fall , jag tror att man kan se tider ner åt låga 10or ev höga 9or :)
Har själv målet att åka låga 10or med våran "kaross" PV och sug motor men det är väl transmission som kommer att sätta stop kan jag tänka mig :)
/ Peter
Skriv svar