volvo pv 53 16v. nytt höst projekt nr3 Bubbla meck

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

8.26/266 hörde jag från boström.

grattis :thumbright:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kul att se nåra repor me bilen idag, synd att det inte laddades 2,5+ bar då hade nog 7an suttit.... verkade som vädret försämrade tiden något mot slutet, men såg inte dom sista reporna, tyckte de blev bra start repan som gav 8,55 men det räcker ju med småfel, en genomgång av motor, topp o turbo kan nog vara behövlig innan det laddas på nästa gång, blir de nå mer tävling på bra bana så du kan sätta en 7a iår?
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

banan va de börjar gå!!! :thumbright: :twisted:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
alfi
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: tis mar 14, 2006 8:28 pm
Ort: Oskarshamn

Inlägg av alfi »

Bland dom tuffaste bilarna på plats på mantorp :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ja jäklar vad det går :thumbright:

Den verkar vilja ryka en del, speciellt på avsläpp..

Trodde fanken du hade slagit runt och tagit eld första repan jag såg.
En teammedlem till den som skulle köra efter vågade inte släppa iväg honom innan han fått bekräftat att det var fritt i banslutet :wink:
Användarvisningsbild
JIMPA
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån aug 03, 2009 8:16 am

Inlägg av JIMPA »

grattis..mycket kul :thumbright:
TEAM BOOST PERFORMANCE

9.25@252km/h i en gammal e30!!!
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

coolt!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Helt klart rå bil!
Reagerade med på att den rök vid inbromsningen. Det såg lite lustigt ut.

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

finns det film?!!
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

En film från läcktaren, inte snabbaste repan. http://www.youtube.com/watch?v=x_2oylLhgZ0

Vi har filmat innuti med Gopro Hero men jag måste hitta nåt program för att få dom i lagom format för youtube.
10,15s @ 219km/h i en bubbla från 1960
6 sidor reportage i Street & Strip nr 6 2009

9,55s @ 236km/h med 1641cc i en Ghia
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Inlägg av johan johansson »

Ja detta var en riktigt rolig helg som gick mkt över förväntan. Jag åkte till mantorp utan något som hellst mål utan att ta mig till mål och att få prova bilen, är ju lite nervöst med ny motor.

hade lite problem första repan då bilen hoppade och sköt och bluddrade,den gick helt enkelt skit dåligt.

åkte på den repan 1,60, 6,43-168, 10,66-163

blev att kolla i datorn och då hade jag massa konstiga värden som levde om i datorn. Hmmm skumt och en annan som inte fattar ett tjota om sådant här. Men jag ringde Jocke mellberg och fick lite tipps om vad det kunde vara, så jag bytade knappen till tillslaget. Och vipps bilen gick.
Trodde jag. den gick fint på tommgång så jag linade upp igen stog en stund på tommgång för att få upp tempen i motorn lite då varvade jag upp motorn lite då sa det PANG sen dog motorn och vägrade starta.

J...VLA SKIT BIL tänkte jag då. kolla med datorn igen, och nu var det rena tivolit i datora det var error och knepiga värden på precis allt. Jaja bara ringa Jocke igen och förklara felet han trodde det var strul med chippet eftersom allt var konstigt . Det värkar som om dom första sm4 med 1,09 chip inte hade ett slags kontakt fett på bena till chipet och så var det på mitt. fich plocka ur chipet och göra rent bena. sen när jag var i farten så tog jag bort säkringarna till sprutet och tändningen för säkerhets skull.

Startade bilen på morgonen och varmkörde lite sen provade jag att tomm varva lit och det gick att varva 8000 utan strul . Yipppie

nu vart man lite nervös ,hur kommer bilen att be te sig och så vidare for runt i huvudet. Jaja bara att prova, har ju nya black magic lammellar och har aldrig kört med sådana innan så det var ju också litte oroligt hur det skulle funka.

1.a repan värmde däcken kända att fasen vad lätt det går så det var bara att dunka i alla växlar som fans och lägga en liten dimridå :hihi:
lite pirrigt att äntligen få prova bilen och se om den går som den ska.
Och hel......e vad den gick kände i starten att den hockade inta fast ordentligt och att den drog lite åt vänster. tror den boggade ganska mkt men sen drog det på riktigt fint. Det kändes att detta kommer iaf gå fort trodde inte att det skulle bli någon vidare tid men eftersom att shift lighten lös på 8600 strax innan mål så förstog jag att det gick fort (och det kändes). Blev ganska överaskad när polaren hämta de mig och sa hur fort det hade gått . detta var den snabbaste repan

repa
1, 1,28, 5,32-213,3 8,26-266,5

2, 1,45, 5,53-211,5 8,54-265,3

3, 1,32, 5,55-209,9 8,55-265,1

hade stora problem med att motorn trycker ur sig stora mängder olja och att den ryker vid avsläpp, har inte analyserat om det är olja eller vatten som det rycker av. kommer att prova bygga om vevhusventilationen och kolla över lite prylar och om han rycker mindre då så blir det nog att köra på sista kjula annars tror jag att jag ska riva och kolla över allt.

så jag måste säga att jag e hel nöjd med hur bilen gick med tanke på att jag sänkte max varvet till 9000rpm och laddtrycket till 2bar. så det finns lite mer att hämta om man säger så :hihi:

sen vill jag tacka alla som var med och hjälpte till på mantorp

/ Johan Johansson
volvo pv 53 16v
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

2bar och 8,26 coolt :thumbright:

var lite orolig när den sköt och smällde... trodde ni hade bytt bränsle till popcorn :D
NBR
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Vilket ryt det är i maskinen! :)
murre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: sön maj 18, 2008 2:58 pm
Ort: Haninge

Inlägg av murre »

Vad kör man i för klass med en bil som din?
Mvh Murre
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Inlägg av Toffe »

murre skrev:Vad kör man i för klass med en bil som din?
Mvh Murre

Bror på vilken tävling man åker och hur mkt effekt johan kranar på :thumbright:
Skriv svar