7,50 140,1064whp hästars volvo 4,a motor säljes
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport
är väl hur kopplingen är justerad, hur mycket effekt den startar med och dragläget jämte givaren till launcen.. inte enkelt.
Mera effekt så den går på lite spinn iväg, det är nog melodin. nu startar den som i två kugghjul ser det ut som-
Mera effekt så den går på lite spinn iväg, det är nog melodin. nu startar den som i två kugghjul ser det ut som-
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Skall försöka svara utförligt:)
Jag har haft kontakt med en kille som har fixat en polares chassie, Jocke är han känd som.
Han hade inte tid tyvärr att ta sig an mitt chassie, men skall jag till dala järna på Mari memorial och köra skulle han hjälpa mig där.
Så så får det nog bli.
Sen så tycker jag med att det är rätt underligt att den inte vill iväg över huvud taget.
Med förra motorn märkte jag detta fenomenet när jag åkte 4,26:1 i utväxling och då bytte jag till 4,88:1 så var det problemet borta.
Nu verkar det sitta djupare.
Jag justerade launch givaren på pedalen, höjde startvarvet hela tiden och sänkte tändningen mer för att bygga mera tryck.
Hade ca 1,6bar på startlinjen och när jag släpper kopplingen så dippar den till 5000rpm.
En sak som vi skulle ut och prova på slutet var att ge den mer laddtryck i vanliga mappen.
Vi åkte på 2bars gräns på launch och sen 1,8bar i vanlig mapp.
Fick för oss att det blir skit av det när man släpper kopplingen och launch går ur.
Vi höjde till 3bars tryck på vanliga mappen för att få svart på vitt vad som händer. Då märkte vi att svänghjulet var löst så vi hann inte prova det.
Jag har följande teorier på att bli avhjälpt med problemet.
Nr:1 släppa chassie reaktionen lite
Nr:2 öka på lite tändning så man får en lite mer grund stark motor (dock tror jag det gör marginell skillnad)
Nr:3 börja justera koppling
Har pratat med Leander clutches idag om att byta min koppling mot finare dito.
Får se vad som händer i vinter.
Men då skulle jag behöva ha någon sorts sponsringhjälp med den biten då den belastar racebudgeten rätt hårt.
Men nu jädrar skall bitarna iväg sen på starplattan och fan om det inte skall gå att få till några tider:)
Jag har haft kontakt med en kille som har fixat en polares chassie, Jocke är han känd som.
Han hade inte tid tyvärr att ta sig an mitt chassie, men skall jag till dala järna på Mari memorial och köra skulle han hjälpa mig där.
Så så får det nog bli.
Sen så tycker jag med att det är rätt underligt att den inte vill iväg över huvud taget.
Med förra motorn märkte jag detta fenomenet när jag åkte 4,26:1 i utväxling och då bytte jag till 4,88:1 så var det problemet borta.
Nu verkar det sitta djupare.
Jag justerade launch givaren på pedalen, höjde startvarvet hela tiden och sänkte tändningen mer för att bygga mera tryck.
Hade ca 1,6bar på startlinjen och när jag släpper kopplingen så dippar den till 5000rpm.
En sak som vi skulle ut och prova på slutet var att ge den mer laddtryck i vanliga mappen.
Vi åkte på 2bars gräns på launch och sen 1,8bar i vanlig mapp.
Fick för oss att det blir skit av det när man släpper kopplingen och launch går ur.
Vi höjde till 3bars tryck på vanliga mappen för att få svart på vitt vad som händer. Då märkte vi att svänghjulet var löst så vi hann inte prova det.
Jag har följande teorier på att bli avhjälpt med problemet.
Nr:1 släppa chassie reaktionen lite
Nr:2 öka på lite tändning så man får en lite mer grund stark motor (dock tror jag det gör marginell skillnad)
Nr:3 börja justera koppling
Har pratat med Leander clutches idag om att byta min koppling mot finare dito.
Får se vad som händer i vinter.
Men då skulle jag behöva ha någon sorts sponsringhjälp med den biten då den belastar racebudgeten rätt hårt.
Men nu jädrar skall bitarna iväg sen på starplattan och fan om det inte skall gå att få till några tider:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Hur breda däck har du?
Och diam?
Jag vet en som hade en högvarvig smallblockare, den bara tvärdog hur än han gjorde.
Med mindre däckdiam samt smalare så orkade den iväg.
Och diam?
Jag vet en som hade en högvarvig smallblockare, den bara tvärdog hur än han gjorde.
Med mindre däckdiam samt smalare så orkade den iväg.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Men vad ger motorn för pulver vid 5000rpm då? de e inte så du släpper kopplingen sakte, den börjar dra å reser bilden med lanch aktiv, för att sedan gå över i den valiga tabellen å bilen ramlar ner?ja skulle inte skruva på cahssit i onödan om det är nån som kan har ställt det innan, och speciellt inte då den funkat för.
våran motor ger inte ett dugg pulver vid 5000rpm, å du har väl ännu värre kammar.
men som kaddeten skriver, de krävs lite spinn för den skall gå iväg utan å skaka däck.
våran motor ger inte ett dugg pulver vid 5000rpm, å du har väl ännu värre kammar.
men som kaddeten skriver, de krävs lite spinn för den skall gå iväg utan å skaka däck.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Chassiet har alltid uppfört sig lite hårt i starten. Vid 5000rpm har jag inte så mycket kusar tyvärr så jag vill hellst att den skall dra löss hjulen lite lite.
Däcken är stora biffar.
16" breda och 33" höga
Däcken är stora biffar.
16" breda och 33" höga
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
hupp.. jag skulle nog gå på 10.5" däck med eventuellt lite mindre diam.
Kanske 29.5" i diam.
Det är inte bara med däcken,, många glömmer att de även har en svängmassa som ska dras runt.
Om inte maskin orkar blir det ett gnugg och skrik i backen sen tvärboggar det.
Det är då däcken reagerar och stampar ned massvis med gummi i backen det tvärboggar.
Enda som hjälper mot det är mer effekt.
Och pga däcken kan även reaktionen på bakvagnen bli väldigt aggressiv.
Det tillåts reagera hårt då däcksidorna kan 'vecka sig mycket'
Sen då det ska börja dra så går det tuuungt då däcken dessutom inte är runda längre.
Låna hjul av nån och prova lite?
Kanske 29.5" i diam.
Det är inte bara med däcken,, många glömmer att de även har en svängmassa som ska dras runt.
Om inte maskin orkar blir det ett gnugg och skrik i backen sen tvärboggar det.
Det är då däcken reagerar och stampar ned massvis med gummi i backen det tvärboggar.
Enda som hjälper mot det är mer effekt.
Och pga däcken kan även reaktionen på bakvagnen bli väldigt aggressiv.
Det tillåts reagera hårt då däcksidorna kan 'vecka sig mycket'
Sen då det ska börja dra så går det tuuungt då däcken dessutom inte är runda längre.
Låna hjul av nån och prova lite?
///AMG
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jag har en L och T 2 skivig 10" dragracekoppling komplett med svänghjul.
10000:- kostar den och det är inte så bråttom med betalningen.
Helt nyservad och med nya lameller.
Med 15 grader får du ingen effekt.
Erland
10000:- kostar den och det är inte så bråttom med betalningen.
Helt nyservad och med nya lameller.
Med 15 grader får du ingen effekt.
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Erland! Slår dig en signal senare om jag kommer ifrån här!
Kadett: Jag skall se om jag inte får iväg den på det jag har i däck.
Ger mig inte förrän jag lyckas.
Plockade nyss ner lagren.
Alla ramlager såg jätte fina ut och sen lyfte jag 4ans vevstakslager, även det såg fin fint ut.
Kände på kolvbultarna, kanon bra och vevstaken glider lätt på bulten (ni som kommer ihåg det så tillverkade vi nya bult till denna maskinen, finns byggtråd på avancerat)
Känns bra att maskinen funkar bra.
En stor skillnad mot när vi bromsade i bänken på dom här lagren (bytte efter bänkning) är att jag kört kendall 20w-50 med zinktillsats.
Lagren ser jätte bra ut trots att vi varvat 500rpm mer än under bromsning.
Vid bromsning körde jag pennzoil 20w-50 som ochså fungerade mycket bra. Men tycker Kendall oljan sköter sig snäppet bättre
Kadett: Jag skall se om jag inte får iväg den på det jag har i däck.
Ger mig inte förrän jag lyckas.
Plockade nyss ner lagren.
Alla ramlager såg jätte fina ut och sen lyfte jag 4ans vevstakslager, även det såg fin fint ut.
Kände på kolvbultarna, kanon bra och vevstaken glider lätt på bulten (ni som kommer ihåg det så tillverkade vi nya bult till denna maskinen, finns byggtråd på avancerat)
Känns bra att maskinen funkar bra.
En stor skillnad mot när vi bromsade i bänken på dom här lagren (bytte efter bänkning) är att jag kört kendall 20w-50 med zinktillsats.
Lagren ser jätte bra ut trots att vi varvat 500rpm mer än under bromsning.
Vid bromsning körde jag pennzoil 20w-50 som ochså fungerade mycket bra. Men tycker Kendall oljan sköter sig snäppet bättre
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Sitter och tittar ut på detta härliga regn som yr från himelen.
Just avnjutit en veckas semester och skulle som avslut gasa lite på den lokala dragstripen.
Men det verkar skita sig idag!
Just avnjutit en veckas semester och skulle som avslut gasa lite på den lokala dragstripen.
Men det verkar skita sig idag!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Tråkigt med regn.
Hoppas det går över.
Såg att du är anmäld till Marie Memorial. Jag ska dit och leka lite med "raggar bilen". EXTRA bra väder är beställt! ( hoppas att vädergudarna levererar det ).
Kommer förbi din depå och säger hej, om jag hinner.

Såg att du är anmäld till Marie Memorial. Jag ska dit och leka lite med "raggar bilen". EXTRA bra väder är beställt! ( hoppas att vädergudarna levererar det ).
Kommer förbi din depå och säger hej, om jag hinner.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Ja kom förbi. vore kul:)
Blev ingen körning nu under helgen.
Men har plockat isär street race bmw:n jag har och den skall få sig lite nya roterande delar då dessa envisas att gå sönder.
Undrar om det är mitt engagerade tändläge och laddtryck som skickar bitarna i omloppsbana;)
Får gå ner till 400hk på den maskinen istället så man kommer längre än ett varv runt korvkiosken
Blev ingen körning nu under helgen.
Men har plockat isär street race bmw:n jag har och den skall få sig lite nya roterande delar då dessa envisas att gå sönder.
Undrar om det är mitt engagerade tändläge och laddtryck som skickar bitarna i omloppsbana;)
Får gå ner till 400hk på den maskinen istället så man kommer längre än ett varv runt korvkiosken

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Hej.
Var på väg ner till eran depåplats...vad ser jag...jo ni rullar ut från området
Jag såg i alla fall en av dina repor, det var nog första kvalrundan.
Blir det Kjula till helgen?
Var på väg ner till eran depåplats...vad ser jag...jo ni rullar ut från området

Jag såg i alla fall en av dina repor, det var nog första kvalrundan.
Blir det Kjula till helgen?
Jörgen K.

- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
jo vi fick lite missöden och bestämde oss för att packa. Skall plita ner en racerapport när jag har lite tid!
Börjar fungera sakerna nu iaf:)
Börjar fungera sakerna nu iaf:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- dundersmurfen
- Forumsberoende
Är racemotorn bromsad som den är nu? Vore intressant med lite mer info om prylarne
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Dundersmurfen, Motorn ger 1008hk och jag har inte grejat med den efter det.
Skall försöka tuna in bilen då det bör gå att åka lite tider med den effekten.
Nu till ytterliggare en racerapport!
Varit på Mari memorial och kört (Dala-järna).
Verkligen en tävling jag kan rekomendera till fullo.
en underbar ordning på allt och jag tycker dom skötte det kanon med tanke på vädrets makter.
Vi rullade på fredagkväll som två mans team (Tack Christian) då det var oerhört svårt att få med sig människor som är det minsta intresserade.
Men vi klarade av biffen bra faktiskt.
Tillsammans med Tobias Friberg och hans team tågade vi in i depån som var perfekt uppmärkt med vårat begärda utrymme.
Vi hade haft den goda smaken att fixa oss ett ihopfällbart matsalsbord som man har på byggen och liknande.
Det gjorde att våran depå plats inte såg ut som en tipp utan att vi faktiskt fick lite ordning på sakerna.
På lördag morgon bestämde vi oss för att drastiskt göra en större åtgärd på mitt delikata start problem.
Jag hade redan justerat koppling i samråd med Markus svensson (tack för det) och fick för mig att bakvagnen med behövde en känga.
Vi flyttade upp fyrlänk stagen ett hack (dom övre).
Sedan var det bara att kasta sig ut på banan.
Launchade upp startvarv, kröp ur stage men höll ändå kvar tills fullt tryck kommit på launch.
Klev iväg och hujjeda mig, nu funkar bitarna.
Växlade och skötte mitt.
Kom i mål på 6,8sek och en enorm 60 fot.
Nästa repa var jag mera beredd och klev på med samma inställningar bara att jag försökte göra en finare resa samt att jag nu hade shift lighten på rätt varvtal.
Kom iväg nu med och det drog bra i bilen tills ute på banan då jag tyckte den kändes tam.
6,1sek och 189km/h det vittnar om att nått inte står rätt till.
Kollade loggar och tyckte lambda kurvan så jädra skum ut.
Fan tänkte jag, har spridarna börjat trillskas med mig.
Plockade av första fuelrailen och kände på spridarna, dom var fina.
Andra railen med 8 spridare i blev en liten chock. Den satt helt lös ?!?!?
Inga skruvar kvar till den.
Ändå satt den på plats som den skulle i alla spridarhylsor trots 3bars ladd.
Senare såg jag att fuelrailen varit ungefär 2cm upp och vänt i ett par skruvar till plenumboxen.
Var stora märken i fuel railen efter det.
Men hur i all sin dar kan den ha lagt sig till rätta igen?
Och hur kan motorn ha klarat sig utan spikningar ?
Det är nästan lika svårt att föreställa sig som att människor en gång gått på månen tycker jag.
Stiften ser bra ut, kolvar ser bra ut, motorn låter bra på startmotorn i komp, motorn går perfekt och lika som den gjort på tomgång.
Jädrar vilken tur tänkte jag och skruvade ihop sakerna och hoppades på grym sång i maskinen tredje repan ut.
Dock tyckte jag att det blev en grej med växellådan på treans växel (misstänkt likt en sprag) i burnouten.
Sen i starten var jag för het och fick alldrig upp launchen så den boggade.
Då slog det av drevet på vacumpumpen och drivningen till oljepumpen och bränslepumpen.
Jag försökte starta och rulla åt sidan.
Startade på bränslet i fuelrailen bara.
Släpade bilen till depån för att konstatera att det var färdigkört den helgen.
Nu har jag rivit oljetråget för att kolla veven.
Det hade gått bra.
Lite lite tillstymmelse till märke på ettans vevtapp på veven som jag skall polera.
Annars är allt helt okej.
Tur att bränslepumpen går på samma rem så man inte dumt nog kan köra iväg.
Har även plockat isär vacumpumpen.
Dör om min förvåning då jag finner att axeln i den pumpen är gjord av aluminium
Men va fan.. Det får bli en tillverkad i nått helt annat material nu som pallar med påfrestningen.
Annars är jag nöjd med att fått iväg bilen.
Hoppas på att motorn är lika stark som den kändes i orsa efter min fuelrail incident.
Vill gärna köra nått mer i år men vet inte vad.
Tips?
Har tittat på Tierp i slutet på september men vet inte om det är en bra test tävling för min del.
Var jävligt dyrt med!
Några bilder från Anita Norgren, hoppas det är okej att jag länkar dom hit!

Lite andra bilder från i år på olika ställen:

Skall försöka tuna in bilen då det bör gå att åka lite tider med den effekten.
Nu till ytterliggare en racerapport!
Varit på Mari memorial och kört (Dala-järna).
Verkligen en tävling jag kan rekomendera till fullo.
en underbar ordning på allt och jag tycker dom skötte det kanon med tanke på vädrets makter.
Vi rullade på fredagkväll som två mans team (Tack Christian) då det var oerhört svårt att få med sig människor som är det minsta intresserade.
Men vi klarade av biffen bra faktiskt.
Tillsammans med Tobias Friberg och hans team tågade vi in i depån som var perfekt uppmärkt med vårat begärda utrymme.
Vi hade haft den goda smaken att fixa oss ett ihopfällbart matsalsbord som man har på byggen och liknande.
Det gjorde att våran depå plats inte såg ut som en tipp utan att vi faktiskt fick lite ordning på sakerna.
På lördag morgon bestämde vi oss för att drastiskt göra en större åtgärd på mitt delikata start problem.
Jag hade redan justerat koppling i samråd med Markus svensson (tack för det) och fick för mig att bakvagnen med behövde en känga.
Vi flyttade upp fyrlänk stagen ett hack (dom övre).
Sedan var det bara att kasta sig ut på banan.
Launchade upp startvarv, kröp ur stage men höll ändå kvar tills fullt tryck kommit på launch.
Klev iväg och hujjeda mig, nu funkar bitarna.
Växlade och skötte mitt.
Kom i mål på 6,8sek och en enorm 60 fot.
Nästa repa var jag mera beredd och klev på med samma inställningar bara att jag försökte göra en finare resa samt att jag nu hade shift lighten på rätt varvtal.
Kom iväg nu med och det drog bra i bilen tills ute på banan då jag tyckte den kändes tam.
6,1sek och 189km/h det vittnar om att nått inte står rätt till.
Kollade loggar och tyckte lambda kurvan så jädra skum ut.
Fan tänkte jag, har spridarna börjat trillskas med mig.
Plockade av första fuelrailen och kände på spridarna, dom var fina.
Andra railen med 8 spridare i blev en liten chock. Den satt helt lös ?!?!?
Inga skruvar kvar till den.
Ändå satt den på plats som den skulle i alla spridarhylsor trots 3bars ladd.
Senare såg jag att fuelrailen varit ungefär 2cm upp och vänt i ett par skruvar till plenumboxen.
Var stora märken i fuel railen efter det.
Men hur i all sin dar kan den ha lagt sig till rätta igen?
Och hur kan motorn ha klarat sig utan spikningar ?
Det är nästan lika svårt att föreställa sig som att människor en gång gått på månen tycker jag.
Stiften ser bra ut, kolvar ser bra ut, motorn låter bra på startmotorn i komp, motorn går perfekt och lika som den gjort på tomgång.
Jädrar vilken tur tänkte jag och skruvade ihop sakerna och hoppades på grym sång i maskinen tredje repan ut.
Dock tyckte jag att det blev en grej med växellådan på treans växel (misstänkt likt en sprag) i burnouten.
Sen i starten var jag för het och fick alldrig upp launchen så den boggade.
Då slog det av drevet på vacumpumpen och drivningen till oljepumpen och bränslepumpen.
Jag försökte starta och rulla åt sidan.
Startade på bränslet i fuelrailen bara.
Släpade bilen till depån för att konstatera att det var färdigkört den helgen.
Nu har jag rivit oljetråget för att kolla veven.
Det hade gått bra.
Lite lite tillstymmelse till märke på ettans vevtapp på veven som jag skall polera.
Annars är allt helt okej.
Tur att bränslepumpen går på samma rem så man inte dumt nog kan köra iväg.
Har även plockat isär vacumpumpen.
Dör om min förvåning då jag finner att axeln i den pumpen är gjord av aluminium

Men va fan.. Det får bli en tillverkad i nått helt annat material nu som pallar med påfrestningen.
Annars är jag nöjd med att fått iväg bilen.
Hoppas på att motorn är lika stark som den kändes i orsa efter min fuelrail incident.
Vill gärna köra nått mer i år men vet inte vad.
Tips?
Har tittat på Tierp i slutet på september men vet inte om det är en bra test tävling för min del.
Var jävligt dyrt med!
Några bilder från Anita Norgren, hoppas det är okej att jag länkar dom hit!

Lite andra bilder från i år på olika ställen:

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!