
Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Så, två nya kamaxlar på väg hem. GL20 och GL21.. Var hyffsad kurs och han ville sälja båda ihop. Så det var bara att slå till.
Så det känns skönt, nu har man det ju torrt på den fronten ett tag.
Båten ska nog fram i helgen, samt att jag beställt bult på volvo igen för dom sålt 4st av mina vevstaksbultar (idioter?) men när dom kommer får jag lägga på trågen, och då kan vi konstatera att bottendelen är helt klart.
Toppen borde komma i dagarna från Micke, då ska den paras, och göras iordning. Sedan är det nog bara att montera i båten?
Söker fortfarande ett B230 block helst med dom nyare frostpluggarna. Andra toppen måste ju få sig en motor den också
Så det känns skönt, nu har man det ju torrt på den fronten ett tag.
Båten ska nog fram i helgen, samt att jag beställt bult på volvo igen för dom sålt 4st av mina vevstaksbultar (idioter?) men när dom kommer får jag lägga på trågen, och då kan vi konstatera att bottendelen är helt klart.
Toppen borde komma i dagarna från Micke, då ska den paras, och göras iordning. Sedan är det nog bara att montera i båten?
Söker fortfarande ett B230 block helst med dom nyare frostpluggarna. Andra toppen måste ju få sig en motor den också

- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Hittat ett block nu 
Sådär ja!
Äntligen har jag fått klart hemsidan, man är ju ingen mästare så det tog lite tid. Ska bara lösa problemen med gramatiken så är den nog biff.
www.team58.se funkar inte ännu men denna funkar: http://savarturbo.se/~peppe/TEAM_58/
Mvh

Sådär ja!
Äntligen har jag fått klart hemsidan, man är ju ingen mästare så det tog lite tid. Ska bara lösa problemen med gramatiken så är den nog biff.
www.team58.se funkar inte ännu men denna funkar: http://savarturbo.se/~peppe/TEAM_58/
Mvh
En del sköna bilder i galleriet Peppe!
Sävar Turbo sponsrar hemsidan..

Sävar Turbo sponsrar hemsidan..

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Jahopp, då var helgen slut och dagens båtmek är över.
Vi har nu fått till lashcapsen på både insug och avgas, det tråkiga var som sagt att hela sortimentlådan var bara att slipa om då alla dom var för långa.
Men vi har nu mätt upp och gjort listor så att Svensk Motor Teknik kan slipa fram nya åt oss, så vi har under sommaren. Men det gick ändå bra. Vi bestämde oss för att riva av toppen och allt för att slipa 6-7st ventilskaft för att hammna innom "samma" område.
Pappa var en hejjare på att slipa det vart riktigt bra. Men snacka om att det blir hjärnpölsa efter några timmars mätande av lashcaps med micrometer samt ventilspel med bladmått, fundera, räkna, fundera, anteckna.. Huvva.
Men nu sitter toppen där, limmad och momentdragen, samt camcarriern.. Måste dock bygga om 4-5st tryckare då vi fick skrota några som tagit för mycket skada då det havererade.

Vem vill så i garaget då det ser ut så här nere vid kajjen???
Förutom det så började vi på allvar med huven, jag tror att vi kan få till det där ganska hyffsat. Med lite tur till och med bättre än hur den var tidigare.. Vi är ganska kluriga ibland jag och far.. Dom gånger vi inte brinner av på varandra
Bilder på huv bygget m.m. kommer på bloggen. Och den hittar ni som vanligt via http://www.klassk.se eller http://www.team58.se.
Synes.
Vi har nu fått till lashcapsen på både insug och avgas, det tråkiga var som sagt att hela sortimentlådan var bara att slipa om då alla dom var för långa.
Men vi har nu mätt upp och gjort listor så att Svensk Motor Teknik kan slipa fram nya åt oss, så vi har under sommaren. Men det gick ändå bra. Vi bestämde oss för att riva av toppen och allt för att slipa 6-7st ventilskaft för att hammna innom "samma" område.
Pappa var en hejjare på att slipa det vart riktigt bra. Men snacka om att det blir hjärnpölsa efter några timmars mätande av lashcaps med micrometer samt ventilspel med bladmått, fundera, räkna, fundera, anteckna.. Huvva.
Men nu sitter toppen där, limmad och momentdragen, samt camcarriern.. Måste dock bygga om 4-5st tryckare då vi fick skrota några som tagit för mycket skada då det havererade.

Vem vill så i garaget då det ser ut så här nere vid kajjen???

Förutom det så började vi på allvar med huven, jag tror att vi kan få till det där ganska hyffsat. Med lite tur till och med bättre än hur den var tidigare.. Vi är ganska kluriga ibland jag och far.. Dom gånger vi inte brinner av på varandra

Bilder på huv bygget m.m. kommer på bloggen. Och den hittar ni som vanligt via http://www.klassk.se eller http://www.team58.se.
Synes.
Har Per gjort nya lashcaps?peppe skrev:Vi har nu fått till lashcapsen på både insug och avgas, det tråkiga var som sagt att hela sortimentlådan var bara att slipa om då alla dom var för långa.
Men vi har nu mätt upp och gjort listor så att Svensk Motor Teknik kan slipa fram nya åt oss
Är han dyr på det?
//Nisse
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Hejsan!
Capsen har dom fått köra fram nere på Lernia. Sedan så slipar Per dom på magnetbordet åt oss.
Dom blir inte tillräckligt raka om man bara sticker av dom i svarven har vi märkt. Så vi lämmnar in en lunta med caps och listorna över måtten sedan slipar han samtliga till rätt mått.
Funkade skit bra med förra sortimentet, och lär funka lika bra nu. Jag tycker inte han var speciellt dyr. Men då har han ju bara fin justerat dom medans dom på Lernia körde fram dom.
Mvh
Capsen har dom fått köra fram nere på Lernia. Sedan så slipar Per dom på magnetbordet åt oss.
Dom blir inte tillräckligt raka om man bara sticker av dom i svarven har vi märkt. Så vi lämmnar in en lunta med caps och listorna över måtten sedan slipar han samtliga till rätt mått.
Funkade skit bra med förra sortimentet, och lär funka lika bra nu. Jag tycker inte han var speciellt dyr. Men då har han ju bara fin justerat dom medans dom på Lernia körde fram dom.
Mvh
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Bloggen updaterad, http://www.team58.blogg.se
Senast redigerad av peppe den sön jun 07, 2009 4:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Vart bra mycket arne i min första post där med URL, men ni hittar ju till bloggen via hemsidan.
Dom vi kör med är gjorda i silverstål, sedan är dom bara körda. Kanske skulle vara en idé att härda dom på något vänster.
Dom nöts lite.
Men för mig spelar det ingen roll, har ju så jag kan byta. Åker nästan en hel säsong på dom utan att bry mig.
Mao. 7.000+ rpm i ett PAR timmar.
Mvh
Dom vi kör med är gjorda i silverstål, sedan är dom bara körda. Kanske skulle vara en idé att härda dom på något vänster.
Dom nöts lite.
Men för mig spelar det ingen roll, har ju så jag kan byta. Åker nästan en hel säsong på dom utan att bry mig.
Mao. 7.000+ rpm i ett PAR timmar.
Mvh