Sida 32 av 62
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: lör mar 31, 2012 7:08 am
av JohanK
ajaj, hur gick det när du dammade av?
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: lör mar 31, 2012 9:21 am
av knotan
haha. jo det gick bra, största anledningen till att vilja testköra på just flygfält är ju att där bara finns gräs (inga stängsel eller räcken) blev lite sanering men inget värre...
läxan blev, kör aldrig på regn
läxa nummer två, ljudämparna ska bort

Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: lör mar 31, 2012 9:54 am
av erikjakan
Haha den där hade du ju kunnat parera om du inte sov
Satan vad fort den kom, var det lite segdragning på 4an-5an vid tillfället?
MVH Erik
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: lör mar 31, 2012 9:58 am
av Henrik Braun
Fan vilken häftig bil (?)
Verkar vara ett riktigt monster!, Hur känns det att köra den? Matar det sådär gott i ryggen som det ser ut att göra? Hur är chassie?
Såg otäckt ut med snurren, den bara vänder runt när den gick loss. ska det vara så eller är det inställningar som ska göras med vinge / ar?
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: lör mar 31, 2012 10:04 am
av knotan
formelbilar är sånna, när det väl släpper finns ingen chans att parrera sladd (dvs inte utan många års erfarenhet)
man ligger ju på så bra grepp som det går hela tiden , så när det väl försvinner så är det nästan omöjligt att få tillbaka greppet, framförallt på blött underlag såklart....
sen kanske jag ska tillägga eftersom MAnge som klippte filmen ville göra tittarna förvirrade.
det va i tonsdags vi va å testkörde när det inte vart torrt ute, hade då över ett bar i grundladd vilket gjorde det omöjligt att köra...
vid snurren låg jag i "flytkörning" på runt 10-12% tps med 120-130kpa, ökade försiktigt till 14-15% tps å då plötsligt kom det upp i 230 kpa , typ
på femmans växel...
så i torsdags va det tvättande och byte av Wg fjädrarna, sen igår va vi ute igen, då på tortt och med ca 0.4 i grudnladd, vart riktgit trevlig att köra då...
men den varvar ur alldeles för fort redan på det laddtrycket. varvstopp på femman tar inga tider alls.
ska dessutom plcoka bort ljudämparna då den låter för mesigt nu. sen byte till en högre femmans växel, och sen mer laddtryck på dem högre växlarna
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: lör mar 31, 2012 10:06 am
av erikjakan
Vad toppar den i dagsläget? =)
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: lör mar 31, 2012 10:15 am
av knotan
231 vid 7000 rpm
265 med samma varvtal med den "nya" femman jag köper, blir mer lagom med det registret jag har... den utväxlingen som sitter nu är ju tänk med en v8 å varvstopp på 9000 rpm så därför den är lite "fel" för min lågvarviga motor, men lär höjja varvtalet till 7500 el 8000 sen om det funkar vid mappningen
Lola t91--- alfapowerd
Postat: lör mar 31, 2012 10:45 am
av AsLoT
Jäkligt onödigt och fränt att göra donuts men formel bil

Det skulle jag också vilja göra.
Sån där snurr får du undvika att göra på mantorp sen... Kan bli tråkigt.
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: lör mar 31, 2012 11:09 am
av knotan
ja visst är det onödigt, men oj så "lätt", startar på ettan å sen fullgasväxling till tvåan sen är det bara att pumpgasa, HAHA, det är lycka det
ja fyfan, därav att jag fegar å kör riktigt lågt grunctryck nu, lätt hänt att man ligger på liiiite för mycket i en kurva och far ut i skogen om laddtrycket kommer så snabbt

bättre WG ligger tjuvöppna på delgas å sen justerar upp laddtrycket med motrycksstyrning på klockorna vid höga TPS lägen...
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: sön apr 08, 2012 11:45 am
av knotan
forsatt strul med startmotorn.
lederna jag använde mej av glappade till sej, viklet ledde till att starmotordrevet inte har gått in hela vägen i kransen, så käkat upp hörnen både på startmorodrevet och svänghjulet.
så nu måste jag på nått vis lösa en ny startkrans.
det lutar åt att vattenskära bort gamla kuggarna, sen vattenskära en ny krans man pressar dit och svetsar fast ,
så antingen kör jag en krans i hardox elr dyl, alt nått härdbart material å sen skicka iväg det för härdning, vet inte om det är ett måste eller om hardox är tillräckligt hårt som det är??
Så måste jag ha tag på en till bmw m30 startmotor att knycka startmotordrevet från.,
har dessutom beställt ledknutar igen nu, denna gången blev det "maskinleder" med härdade sprintar och nållagrat så dem ska förhoppninsvis klara belastningen..
under tiden nu närmsta veckorna lär jag även börja med karossen, pulvermålning av masssa motordetaljer osv.
ny dekor och fix av lite lackskador på karossen.
öppet hus mekonomen norrköping 28/4, testkörning på kinnekulle i sammband med NOGS den 1e maj., och även fått invite till gtboard den 5e maj, så just nu sitter jag ¨väntar på nya drev jag beställt till vxlådan med. måste ha lite mer fjong i den på raka om jag ska ha nån chans på GTboard...
ohc mer laddtryck igen såklart så ny mappning måste hinnas med dessutom.-
sen 3 dagar inbokade i slutet av maj på alastaro i finland...
hmm.... blir en dyr sommar känns det som... ett 10 tal körningar till under juni-aug jag funderar över at köra på.. men får se hur mycket man orkar och framförallt har råd med...
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: sön apr 08, 2012 3:39 pm
av j björk
Jag borde nog ha någon start i gömmorna om det behövs.
Det där låter inte bra
Startproblemet alltså..
Är inte kransen till någon standardbil, så man bara kan ta en sådan?
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: sön apr 08, 2012 4:11 pm
av ErikR
Vad tror du om att skära kransen i BOR-plåt som är härdningsbar efter bearbetning?
Jag kan fixa en bit från jobbet som du kan vattenskära i. Jag tror den tunnaste jag har är 15mm.
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: sön apr 08, 2012 5:08 pm
av Robin Olivi
j björk skrev:
Är inte kransen till någon standardbil, så man bara kan ta en sådan?
Sitter väl ingen lös krans vad jag kunde se på tidigare bilder. Hardox borde väl funka över sommaren iaf, det är ju ett ganska tufft material.
De flesta material är ju härdbara med någon slags metod.Vanligt 355 kan du ju få upp 750hv med karbonitering. Det är ju e ganska billig väg att gå. Frågan är hur skev en så tunn ring blir efter värmebehandling?
Ytterligare ett alternativ är att svarva in en passning efter någon befintlig krans.
Grym bil och hoppas de löser sig snabbt och enkelt

Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: sön apr 08, 2012 7:25 pm
av ErikR
Oliven--> Jag menade att det är anpassat för härdning
http://www.ruukki.se/Produkter-och-losn ... rstal#tab5" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: sön apr 08, 2012 8:11 pm
av knotan
har du "hardox" med i så tunna/små bitar Erik??? ska det skickas iväg för härdmning osv så tar det knäcken på min tisdplan troligen
jag vill ju gärna tro att hardox är fullt tillräckligt så länge som tänderna går in å kuggar i varandra ordentligt...
Jonas kolla gärna om du har en m30 start du kan avvara om jag inte skulle få tag på en på hemmaplan !
ja kollade på skoj med ett gammalt nissan micra svänghjul jag hade låg , och även ett äldre ford escort svänghjul, men bägge dessa va nästan 30mm för stora, vilket skulle inebära att starkransen sticker ned 15mm under bilen
inte sååå smart att ha startkransen som lägsta punkt under bilen
