Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Gustav skrev:Det var ju rätt trevligt :D
Nu är den redo för att transporteras ner till umeå för lite mera mappning :)

Sen ska det bara vara att snyta jävel med bilen!
Undra hur länge den har tänkt vara snäll och inte gå sönder?
:thumbright:

Beror väl på hur mycke :revs: :lakrits: :eclipsee_steering:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Synd på vädret och att bilen inte är i Umeå redan, är ruskigt sugen på att mappa till den här på vanlig väg ! :hey:

Det är också en grej jag verkligen vill prova och det är att mappa in spridarnas timing mot kamaxeln, så man får utnyttja fullt sekventiellt styrda spridare. Jag hoppas att det kan städa till tomgången lite grann och ge ännu bättre respons i motorn. Härligt med ny programvara i VEMS-boxen, nya möjligheter! Sen får jag ju prova samma sak på min egen motor i vinter, bra att öva på din motor först.. :hihi:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

Hur går det med bilen?? =)
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jodå! Nog går det framåt..

Det var länge sen jag bjöd på bilder så här kommer ett gäng. :)


Tillverkade en liten panel idag för ett par mätare.
Bild

Som sen hamnade där stereon brukar sitta..
För övrigt så är hela i-brädan helt ihopskruvad vilket känns bra!
Bild

Jättefint.. bling bling.. :P
Bild

Under huven börjar allt va i sin ordning...
Ser nästan lite städat ut tillåmed!
Bild

Elfläkten på plats på kylaren..
Slang till insugsluft dragen, väntar bara på ett 4" Kn-filter som ligger på bussgods.
Bild

Sen har nån styling-fjolla satt dit nya blinkersar oxå...
Bild

Mest för att matcha baklysena som är ljusår snyggare än std...
Här smyger även nya brumröret fram lite diskret.
Bild

Vems:et är installerat i handsfacket, med härvan som går att köpa.
Sjukt smidig installation måste jag säga!
Bild
Gustav Sundberg
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

kul det går framåt för dig :thumbright: när får man se bröl film på skapelsen då??
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Brölfilm blir det säkert!
Om några veckor ska bilen ner till Umeå, till mitt nyköpta hus... :)
Där finns det gott om avskilda vägar att mappa på, man behöver inte ens skydd av mörkret för att våga köra obesiktat.


Fortsatte med mätarpanelen idag.
Gjorde allt klart sånär som på sladdarna som ska ut i motorrummet...

Men jäklar va många trådar det blir av bara några mätare och ett par 12v-uttag...
Bild

Såhär ser den ut framifrån, monterad och klar!
Jag är rätt irriterad på att överkanten blev så sne...
Ritade bara av stereo-konsollen som sitter original utan att dubbelkolla passformen. men men.. det får duga, syns inte så mycket uppifrån.
Bild
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Gustav skrev:Brölfilm blir det säkert!
Om några veckor ska bilen ner till Umeå, till mitt nyköpta hus... :)
Där finns det gott om avskilda vägar att mappa på, man behöver inte ens skydd av mörkret för att våga köra obesiktat.
Se till att de är färdig mappat tills nästa gång det körs i Åmsele :eclipsee_steering:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Nu sitter vi i bussen på väg mot Umeå och har hämtat upp 740in i Boden. Det blev en road-trip över dagen med Mattias och Bagarn i race-bussen.

Bild

Det var extremt svårt att köra upp för ramperna med dogbox-låda och något omappad motor med sinter-koppling..
Bild
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Gustav skrev: Bild
Dom där kontaktstyckena känns bekanta, brukar sitta i en annan sorts mittkonsoll ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
NiclasA
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Ort: Örebro

Inlägg av NiclasA »

Vems:et är installerat i handsfacket, med härvan som går att köpa.
Sjukt smidig installation måste jag säga!
Bild[/quote]

ser jävligt bra ut med denna bil, ut å få den mappad nu bara.

Tänkte höra vad du köpt färig härva till vemsét:)?

mvh
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Gustav skrev:Det var extremt svårt att köra upp för ramperna med dogbox-låda och något omappad motor med sinter-koppling..
El-vinsch :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

super7 skrev:
Gustav skrev:Det var extremt svårt att köra upp för ramperna med dogbox-låda och något omappad motor med sinter-koppling..
El-vinsch :thumbright:
Det blev så... vi kom på att det finns en vinsch i bussen. :hihi:
Nackelen är att den är monterad jäkligt långt ner så den drar ihop fjädringen på bilen kraftigt, man måste lyfta och böka en hel del för att inte fastna på vägen in...

Problemet med att köra upp är att den går ju så sjukt fort på ettans växel, så krypkörning är bara att glömma..
Sen när man inte har lastat bilen i den bussen tidigare så kan man inte bara ta fart heller... 8)


Och det här med att köpa Vems med tillbehör..
Allt som har med Vems att göra, box, kabelhärvor, kontakter, givare osv...
Det har jag handlat av Mattias här på forumet.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
svanke
Chevrolet owner
Inlägg: 134
Blev medlem: tor jan 13, 2005 10:55 am
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av svanke »

Hur går det?
Eller är det flytt som gäller?
Bild
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jo det går skitbra!

Jag och Mattias var ute och mappade bilen igår...
Körde nån mil och började få riktigt fin fason på allt :) :thumbright:

Sen kom polisen och undrade vad vi höll på med. :doh:

Så jag ligger lite lågt med provkörningar nu en stund tills bilen är lite mer laglig att framföra på allmän väg. :roll:
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
motorvictor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör okt 25, 2008 10:59 pm
Ort: umeå/överboda

Inlägg av motorvictor »

kul att det blir mer bil folk i överboda :thumbright: . måste få komma förbi och kicka nångång
Mopar Missile racing team. 502cui commando
Jeppes.net tools & stuff
Skriv svar