Lola t91, såld
Re: Lola t91--- alfapowerd
Japp, det finns. Jag vill minnas att det finns någon liten bit Dillidur 500 t.o.m. , jag tror det var 16mm tjock. Vi kan kolla det på tisdag.
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Lola t91--- alfapowerd
Hardox funkar säkert. Finns ju 600 och extreme ,de är duktigt slitstarka.
Är nästan så man gråter när man får ett arbete på jobbet där det ska bearbetas i hardox.
Är nästan så man gråter när man får ett arbete på jobbet där det ska bearbetas i hardox.

Re: Lola t91--- alfapowerd
jag har av nån anledning aldrig direkt jobbat med harox (mer än n¨ått enstaka jobb med reovering av grävskopor, men då har vi gjort all "bearbetning" med modell stora gasmunstycket)
lär väll säkerligen bli bra , när den väl är mappad använder jag som sagt inte starten så mycket, får bli att knuffa igång den under banträffarna ändå!!! är bara starterna i bromsbänken som blir jävliga för mekanismen
lär väll säkerligen bli bra , när den väl är mappad använder jag som sagt inte starten så mycket, får bli att knuffa igång den under banträffarna ändå!!! är bara starterna i bromsbänken som blir jävliga för mekanismen
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
nåja, 10mm vattenskuret ur hardoxplåt
återstår att se om det håller.
har fått hem nya nållagrade knutar i härdat stål, nya SKF nållager och nya glidbussningar med,
sen hittat ett nytt startmotordrev ,
nu mäta jävligt noga så allt hamnar rätt ,
håller det inte den här gången ska jag gräva ner mej i en grop och inte koma ut förns säsong 2015

återstår att se om det håller.
har fått hem nya nållagrade knutar i härdat stål, nya SKF nållager och nya glidbussningar med,
sen hittat ett nytt startmotordrev ,
nu mäta jävligt noga så allt hamnar rätt ,
håller det inte den här gången ska jag gräva ner mej i en grop och inte koma ut förns säsong 2015

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
fan så fint det blir! 

Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Lola t91--- alfapowerd
Annars får du ju borra hål i Ryggstödet och sätta dit en start vevknotan skrev: håller det inte den här gången ska jag gräva ner mej i en grop och inte koma ut förns säsong 2015

Men det låter ju som att du har hittat bättre prylar nu

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Lola t91--- alfapowerd
Det blev ju klockrent! 

Re: Lola t91--- alfapowerd
bilen ihop igen och nu verkar det funka riktigt bra, så så länge som inte knutar glappar till sej igen så borde det funka...
dags för finisch nu, typ ny dekor, osv.
har bestämmt att inte åka tillbaka till AGs igen med denna seyupen, han har dels fullt upp i bänken närmaste tiden, och dessutom så är det spikat med turbobyte vartefter så kommer köra första trackdays med denna setup och mappar det sista själv via loggning. och fixxar en mer lättkörd vridmomentskurva med laddtryckstyrningen.
under tiden sitter man å kollar denna filmen för trehundrafyrtioelfte gången senaste gången
http://www.youtube.com/watch?v=xbB1qwhK ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
är så sjukt imponerad att dem lyckades köra dessa maskiner , min är svårkörd ur mitt perspektiv, jag vågar inte ens tänka på hur svårkörda dessa var med turbolagg och usla styrsystem
dags för finisch nu, typ ny dekor, osv.
har bestämmt att inte åka tillbaka till AGs igen med denna seyupen, han har dels fullt upp i bänken närmaste tiden, och dessutom så är det spikat med turbobyte vartefter så kommer köra första trackdays med denna setup och mappar det sista själv via loggning. och fixxar en mer lättkörd vridmomentskurva med laddtryckstyrningen.
under tiden sitter man å kollar denna filmen för trehundrafyrtioelfte gången senaste gången

http://www.youtube.com/watch?v=xbB1qwhK ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
är så sjukt imponerad att dem lyckades köra dessa maskiner , min är svårkörd ur mitt perspektiv, jag vågar inte ens tänka på hur svårkörda dessa var med turbolagg och usla styrsystem

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
Jävligt intressant dokumentär, imponerande att de står och justerar förtändning och pulsvidd med rattar utan att ha tillgång till bredbandslambda eller liknande.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: Lola t91--- alfapowerd
Sådana här dokumentärer värmer fint i en motorälskares hjärta. Riktigt häftigt att se hur dom designade dessa monster motorer.
Gillar framför allt när han säger typ att det är när man närmar sig kattastrofiskt haveri som motorn börjar prestera på riktigt. =)
Gillar framför allt när han säger typ att det är när man närmar sig kattastrofiskt haveri som motorn börjar prestera på riktigt. =)
Familjekombin: Audi A6 4.2 FSi 2009
Sommarbil: Audi S4 Cab 4.2 2004
Sommarbil: Audi S4 Cab 4.2 2004
Re: Lola t91--- alfapowerd
ja mycket intressant att se.
min bil är väldigt lik prestanda och konstruktionsmässigt med f1erna från slutet av 80 talet.
min motor är heller inte helt olik den som användes för överladdning av vissa team (alfa v6tt)
såå lite större aggregat så borde min motor bli något "bättre" tack vare ett bättre styrsystem osv
sen är det bara bollarna som krävs, som jag tyvärr saknar
min bil är väldigt lik prestanda och konstruktionsmässigt med f1erna från slutet av 80 talet.
min motor är heller inte helt olik den som användes för överladdning av vissa team (alfa v6tt)
såå lite större aggregat så borde min motor bli något "bättre" tack vare ett bättre styrsystem osv
sen är det bara bollarna som krävs, som jag tyvärr saknar

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
Fantastiska filmer!
Särskilt i andra filmen, när de "provar" att dra upp den mot 10 000 rpm för första gången och en kille lutar sig över motorn och pillar på något...!
Snacka om "balls"!!!
Särskilt i andra filmen, när de "provar" att dra upp den mot 10 000 rpm för första gången och en kille lutar sig över motorn och pillar på något...!
Snacka om "balls"!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lola t91--- alfapowerd
har lite strul med leveranser av nya dekaler.
har en skiss färdig på hur bilen ska bli , men han som ska hjälpa mej med å printa ut dekoren tycks inte riktigt få tiden att göra det.
så om nån vänlig själ har prylarna sm behövs , och kan hjälpa mej att fixa det snabbt smidigt å skicka till mej (betalar givetvis) skulle jag vara evigt tacksam
jag har bilder med mått osv så absolut inga avanccerade grejjor, är 7st dekaler det handlar om och bilder osv finns som sagt.
skcika mej ett PM eller mail
nikke40k@hotmail.com så kan jag maila tillbaka bilderna med mått osv.
alt ring
0735 461153
har en skiss färdig på hur bilen ska bli , men han som ska hjälpa mej med å printa ut dekoren tycks inte riktigt få tiden att göra det.
så om nån vänlig själ har prylarna sm behövs , och kan hjälpa mej att fixa det snabbt smidigt å skicka till mej (betalar givetvis) skulle jag vara evigt tacksam
jag har bilder med mått osv så absolut inga avanccerade grejjor, är 7st dekaler det handlar om och bilder osv finns som sagt.
skcika mej ett PM eller mail
nikke40k@hotmail.com så kan jag maila tillbaka bilderna med mått osv.
alt ring
0735 461153
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
lite händer ännu även om inte mycket
har ju vart lite förtegen sen det va så mycket strul vid mappningen så tappade man livsgnistan lite i projektet.
har inget bromspapper med riktig kurva att visa av den enkla anledningen vi inte har "mappat klart" den i den bemärkelsen,
och jag har ju redan beslutat att det blir en verision två innan vi mappar klart motorn (ombyggda grenrör andra turbos och andra avgasystem)
men så långt vi har kommit så kan jag säga som så.
grundladd på 0.85 bar, fet blandning (typ lambda 0.78) och väldigt safe tändning
600nm+ på bakhjulen från 4000rpm,
och 400hp+ på hjulen vid 5000rpm
maxeffekten togs vid 6200-6300 så ni förstår själva ungefär vart den ligger effektmässigt.
nu har jag bytt wg fjädrarna för att få ner vridet, har 0.4 bar från 2500 rpm nu vid "verklig körning", och sen stegrar det mot 0.55 vid varvstoppet på 6800
innan första banköning kommer jag lägga upp två st "racemappar" där jag låter den gå på grundladd upp till runt 4000-4500 rpm å sen stegrar upp laddtrycket ganska linjärt med varvet upp mot 1 bar vid 7000 och sen höjjer varvstoppet till runt 8000
jag vet att det är helt fel sätt att plocka max ur motorn,
men det är mer för att få en mer sugmotorliknande effekt/vridkurva som INTE ger hjulspinn på växlarna .
droppet mellan växlarna ligger runt 1000 rpm , så växlar jag vid 7000 så är jag nere på runt 6k på näsrta växel , med möjlighet att dra den liiite längre på varje växel om det så behövs ,
en ovan förare som jag vill gärna undvika att växla för ofta iom det innebär att man måste släppa ratten, (vilket är en större ansträngning än det är i en karossbil)
alla som kört gokart nån gång kanske kan täna sej hur "bekvämt" det vore att köra gokarten med en hand på ratten i 200+ km/h
bakvingen lagad nu av "Micke WB" efter att "madmange" tyckte det va en bra ide att testa stabiliteten i kolfibret med hjälp av en domkraft
sen öppet hus på mekonomen i går , lite kallt i blåsten men mycket trevligt folk att prata med så får anses som en lyckad dag ändå


har ju vart lite förtegen sen det va så mycket strul vid mappningen så tappade man livsgnistan lite i projektet.
har inget bromspapper med riktig kurva att visa av den enkla anledningen vi inte har "mappat klart" den i den bemärkelsen,
och jag har ju redan beslutat att det blir en verision två innan vi mappar klart motorn (ombyggda grenrör andra turbos och andra avgasystem)
men så långt vi har kommit så kan jag säga som så.
grundladd på 0.85 bar, fet blandning (typ lambda 0.78) och väldigt safe tändning

600nm+ på bakhjulen från 4000rpm,
och 400hp+ på hjulen vid 5000rpm
maxeffekten togs vid 6200-6300 så ni förstår själva ungefär vart den ligger effektmässigt.

nu har jag bytt wg fjädrarna för att få ner vridet, har 0.4 bar från 2500 rpm nu vid "verklig körning", och sen stegrar det mot 0.55 vid varvstoppet på 6800
innan första banköning kommer jag lägga upp två st "racemappar" där jag låter den gå på grundladd upp till runt 4000-4500 rpm å sen stegrar upp laddtrycket ganska linjärt med varvet upp mot 1 bar vid 7000 och sen höjjer varvstoppet till runt 8000
jag vet att det är helt fel sätt att plocka max ur motorn,
men det är mer för att få en mer sugmotorliknande effekt/vridkurva som INTE ger hjulspinn på växlarna .
droppet mellan växlarna ligger runt 1000 rpm , så växlar jag vid 7000 så är jag nere på runt 6k på näsrta växel , med möjlighet att dra den liiite längre på varje växel om det så behövs ,
en ovan förare som jag vill gärna undvika att växla för ofta iom det innebär att man måste släppa ratten, (vilket är en större ansträngning än det är i en karossbil)
alla som kört gokart nån gång kanske kan täna sej hur "bekvämt" det vore att köra gokarten med en hand på ratten i 200+ km/h


bakvingen lagad nu av "Micke WB" efter att "madmange" tyckte det va en bra ide att testa stabiliteten i kolfibret med hjälp av en domkraft

sen öppet hus på mekonomen i går , lite kallt i blåsten men mycket trevligt folk att prata med så får anses som en lyckad dag ändå



snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
nu iväg till garaget och lasta bil och utrustning ingför NOGS på kinnekulle imorrn Very Happy
ser ut att bli strålande solsken och 12-15 grader varmt.
slicks sitter förberett , inga mer regndäck för min del Cool
ser ut att bli strålande solsken och 12-15 grader varmt.
slicks sitter förberett , inga mer regndäck för min del Cool
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
