nere vid 2000-3000 så har du ingen hjälp av turbons tryck så det som är viktigt där är 90% kamaxeln som är det som bestämmer vridet eller cylinder trycket.
ditt insug och grenrör är ju byggt för hyffsat vrid redan så därför är det mest kammen som avgör vridet eller effekten där.
vi bromsar alltid från tomgång och upp.
vi har exprementerat mycket på stövarns B230 och på min vega B20 och vi har fått bekräftat att det är som jag länge tror just kammen som har störst invärkan från min rpm till där laddtrycket kommer.
en vassare kam liknande den du har nu tappade liknande som i min EA pro simulerig på stövarns motor.
laddtrycket kom mer eller mindre exakt på samma sätt på båda kamaxlarna då tidigare avgasöpning och lägre fylnadsgrad väger upp varandra.
du kan räkna med mellan 30- 60% högre vrid med en snällare standard kam före 3000rpm . (det blir skillnad att komma upp i plan skulle jag tro)
om du vill att båten ska gå upp i plan lätt så skulle jag prova en sån kam i bänken.
du kan ju spara mappningen för den vassa kammen om det skulle visa sig att bottenvridet räcker.
min nya vega B20 med halv vass kam på 240grader (1.25mm) och 6.5:1 i kompa ger 180nm vid 2500rpm.
min gamla B20 ger 110nm med 270 graders kam och 8:1 kompa vid 2500rpm. obs ger just inget tryck överhuvudtaget där.
stövarns B230 med 10:1 och 222 graders kam och trång topp och långa weber insug och HX35 ca 250nm/2500rpm
Kod: Markera allt
RPM Nm HP Lambda Laddtryck
2000 233 65 0,80 0,22
3000 367 154 0,78 0,72
4000 440 247 0,85 0,91
5000 429 300 0,88 0,95
6000 373 313 0,85 1,00
6500 330 300 0,80 1,00
vega B20 90nm/liter (240grader)
142 B20 55nm/L (270grader)
stövarns B230 ca 108nm/L (220grader)
sleeper pv skrev:Jens: Jag har inte utskriften hemma mer än från 5000 rpm. Jag skall hämta maskinen under påsk och då skall jag ta med alla papper från hela registret. Det blev körning in i det sista innan Tommy ( som äger bänken ) skulle iväg så vi hade inte tid att skriva ut all info. Det jag minns är att den går från vakum till "0" i insuget vid 2000 rpm, sedan vid 2500 rpm så visar den liiiite positvt tryck och vaknar mer och mer uppemot 3000 då den verkligen kommer igång. Jag minns inte alla effektsteg men under framförallt 2500 rpm är den rätt klen tyvärr. Har du bromsat ngn motor så lågt i varv? Bara för att jämföra lixom. Hur mkt effekt lämnar en trimmad 2 liters sugmotor under 2500-3000 rpm?
//Freddan.