Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag ser att det kördes fett med lambda 0.80 och under, svarade motorn dåligt på att magra ur den?
Att köra "safe" förstår jag för du lär ju ligga på 6000 varv och hålla ut den länge och då är onödigt att chansa, men lite övervakning av avgastemp och med den fantastiskt låga kylvatten-temperaturen så kanske man kan vara lite mer våghalsig än i en bilmotor.
Effekten räcker till ändå och det ser bra ut när vridet var så fint, 344 Nm och det är ju bara 1.4 liter och 1.3 bar laddtryck, rent matematiskt sköt du över mål. ;)

Om man höll fast den på t.ex 3000 varv, kunde den bygga så mycket tryck att wastegaten till slut öppnade?
Med lite experiment med förtändningen i det område där du tryckt fullgas och vill att den ska bygga trycka kanske man kan reta turbon att börja ladda på lite bättre och få upp laddtrycket. Alltså just vid atmosfärtryck och just över kan det finnas en "lämplig" förtändning som retar turbon mer än andra, däremot kanske det inte ger bäst vrid men då laddtrycket kommer blir motorn stark och planingen borde bli lätt. Det kanske inte är så man bör tänka med en bil-motor men i en båt ser jag inget problem, Jens provade det i sin bänk med B20an med tanke på automatlåda och stallning.

Den lät fint, grattis till en lyckad bromsning! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Jens: Jag har inte utskriften hemma mer än från 5000 rpm. Jag skall hämta maskinen under påsk och då skall jag ta med alla papper från hela registret. Det blev körning in i det sista innan Tommy ( som äger bänken ) skulle iväg så vi hade inte tid att skriva ut all info. Det jag minns är att den går från vakum till "0" i insuget vid 2000 rpm, sedan vid 2500 rpm så visar den liiiite positvt tryck och vaknar mer och mer uppemot 3000 då den verkligen kommer igång. Jag minns inte alla effektsteg men under framförallt 2500 rpm är den rätt klen tyvärr. Har du bromsat ngn motor så lågt i varv? Bara för att jämföra lixom. Hur mkt effekt lämnar en trimmad 2 liters sugmotor under 2500-3000 rpm?

Tommy Luhr: Jo maskinen levererar bra med mos trots sin "litenhet". Jag trodde den behövde mer ladd för att nå mitt mål=250 hk men ingen är glöadare än jag att den var starkare vid lägre varv.

mattias: Vi fetade på den på de högre varven för att sänka tex avgastempen och köra safe. Det påverkade bara effekten marginellt så det känndes absolut motiverat. På de högre varven så svarade den ytterst lite på att leana och precis som du sa så med mitt användningsområde känndes det som fel väg att hitta effekt. På din fråga om ladd på lägre varv så jobbade vi rätt mkt under 3000 rpm där båtarna når planingströskeln. där nere var den rätt okänslig på både tändning och bränsle. Vi testade att skjuta igång turbon med tändningen och kunde då se att den kom igång vid ett lägre varv men att den tappade massor av effekt istället. Vi konstaterade då att vi skulle även där köra "normal" tändning och testa i båten. Skulle det behövas ngt trix för att komma iväg så får jag fortsätta jobba med motorn där i vattnet där verkligheten är.

Jag tackar för gratulationerna och är själv nöjd med resultatet. Enda som oroar mig är att den är som sagt klen under framförallt 2500 rpm. Det var iofs inget oväntat mtp cylvolymen och kompat. Det är där nere jag kan få jobba lite för att komma upp ur vattnet med olika trix.

//Freddan.
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Ja, det ser lite fett ut, men det finns flera faktorer till med i spelet. Vi körde med flera olika bredbandslambdor under körningen. LC-1:an (som var kopplat till sprutet) visade förmodligen fel när man körde den åt feta hållet. När motec kontrollen visade 0,85 visade LC-1:an 0,81 och jag lägger nog några fler korvören på att motec visar mer rätt i sammahanget, då den har kalibrerade givare ifrån fabrik samt är en dyrare kontroller i grunden.
Vid lambda 1 och strax över visade båda controllerna samma värde.
(hade varit kul och se vad vems controllern hade visat).

Det andra är att varken momentet eller effekten försämrades märkbart när vi fetade på med lite extra soppa, så då tittade vi hellre på avgastempen och lät den gå lite kallare för att spara motor när den ska plågas så pass långa stunder som den kommer att göras.

Precis vid 3k börjar turbon spinna igång för fullt, vi la oss strax under den gränsen och precis som du beskriver försökte vi "reta" igång turbon, men vi lyckades inge vidare med att enbart leka med tändning och soppa för att få igång den, det enda som hände var att momentet minskade drastiskt när vi drog av tändningen.
Alternativet är att prova med launch och se till att det finns soppa i grenröret (genom sparkcut) som kan antändas och ge en extra knuff, men vi provade aldrig det denna gång.

EDIT: hehe, vi var visst snabb att svara bägge två! :)
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

backeliten skrev:(hade varit kul och se vad vems controllern hade visat).
Då jag varit och bromsat med Roger på Motornord några gånger har vi kunnat jämföra VEMS med den, och har inte sett några större skillnader i medelvärde, ca +/- 0.01 lambda. Skillnaden var då att Motec hade högre uppdateringsfrekvens, så man lättare kunde se misständningar och annat. På den tiden hade VEMS programvara bara 5 Hz men idag är den på 20 Hz med rätt laptop eller 10 Hz med den interna loggningen, så det är något att tänka på också.

Jag tror att sonderna däremot blir viktiga om man ska köra extremt fett (metanol) eller magert (diesel). Jag har ibland märkt att sonder som blivit lite slitna av att det körts alldeles för fett långa stunder, utan att sonden bränts ut ordentligt, kan visa lite skumma värden. Men det brukar mest ge resultatet att värdet "flippar" ur ibland, inte att det konstant visar 0.03 lambda fel för det senare pekar mer på en potential-skillnad i signalen vilket kan variera med belastning i jordplanet på styrboxen.

Eftersom en LC-1 är en extern enhet måste man tänka till hur man jordar alltihop så det inte blir spänningsfall där, jag vet att de genom åren ändrat på just den biten och tagit bort någon jordkabel då det antingen varit ett problem eller att den inte behövts.
Tar du t.ex en TechEdge eller VEMS round så har de en åtskiljd jord (optokopplare antar jag) för signalen så att just det blir jord-referens direkt i styrenheten som ska ta emot signalen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Grattis, hoppas maskinen fungerar bra strax åvanför vattenytan nu då :wink:

Det blev aldrig något med den lilla turbon du köpte av mig sedan eller?

Får du köra dubbel överladdning? Har en liiten kompressor om den inte vill orka på låga varv :hihi:
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Naturligtvis kontrollerade vi att värderna i sprutet stämde överens med LC-1:ans egna program som läser av kontrollern via serielänk.
Där emellan kunde vi inte se någon skillnad alls, utan det värde vi såg i loggen på sprutet är samma som LC-1:an håller internt..
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nere vid 2000-3000 så har du ingen hjälp av turbons tryck så det som är viktigt där är 90% kamaxeln som är det som bestämmer vridet eller cylinder trycket.

ditt insug och grenrör är ju byggt för hyffsat vrid redan så därför är det mest kammen som avgör vridet eller effekten där.

vi bromsar alltid från tomgång och upp.

vi har exprementerat mycket på stövarns B230 och på min vega B20 och vi har fått bekräftat att det är som jag länge tror just kammen som har störst invärkan från min rpm till där laddtrycket kommer.

en vassare kam liknande den du har nu tappade liknande som i min EA pro simulerig på stövarns motor.

laddtrycket kom mer eller mindre exakt på samma sätt på båda kamaxlarna då tidigare avgasöpning och lägre fylnadsgrad väger upp varandra.

du kan räkna med mellan 30- 60% högre vrid med en snällare standard kam före 3000rpm . (det blir skillnad att komma upp i plan skulle jag tro)

om du vill att båten ska gå upp i plan lätt så skulle jag prova en sån kam i bänken.

du kan ju spara mappningen för den vassa kammen om det skulle visa sig att bottenvridet räcker.

min nya vega B20 med halv vass kam på 240grader (1.25mm) och 6.5:1 i kompa ger 180nm vid 2500rpm.

min gamla B20 ger 110nm med 270 graders kam och 8:1 kompa vid 2500rpm. obs ger just inget tryck överhuvudtaget där.

stövarns B230 med 10:1 och 222 graders kam och trång topp och långa weber insug och HX35 ca 250nm/2500rpm

Kod: Markera allt

RPM          Nm       HP  Lambda Laddtryck

2000        233      65    0,80       0,22 
3000        367      154   0,78       0,72
4000        440      247   0,85       0,91
5000        429      300   0,88       0,95
6000        373      313   0,85       1,00
6500        330      300   0,80       1,00

vega B20 90nm/liter (240grader)

142 B20 55nm/L (270grader)

stövarns B230 ca 108nm/L (220grader)

sleeper pv skrev:Jens: Jag har inte utskriften hemma mer än från 5000 rpm. Jag skall hämta maskinen under påsk och då skall jag ta med alla papper från hela registret. Det blev körning in i det sista innan Tommy ( som äger bänken ) skulle iväg så vi hade inte tid att skriva ut all info. Det jag minns är att den går från vakum till "0" i insuget vid 2000 rpm, sedan vid 2500 rpm så visar den liiiite positvt tryck och vaknar mer och mer uppemot 3000 då den verkligen kommer igång. Jag minns inte alla effektsteg men under framförallt 2500 rpm är den rätt klen tyvärr. Har du bromsat ngn motor så lågt i varv? Bara för att jämföra lixom. Hur mkt effekt lämnar en trimmad 2 liters sugmotor under 2500-3000 rpm?

//Freddan.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor apr 01, 2010 5:35 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jonas Ohlsson skrev:kan det här va en vinnare peppe? :)
Jag har ju sett gubben köra bil och kör han likadant på sjön så behöver jag nog inte vara orolig :thumbright:

Näe, men i ärlighetens namn så borde hans Crum kunna komma och röra på sig ganska fint efter lite dial-in, så jag bör vara orolig och det är jag.

Men det är inte bara Freddan utan fler båtar i klassen, jag är alltid orolig tills jag är först över mållinjen.

Men sticka under stolen att Swift turbo mtoorplanerna nu är 110% starkare vore ju att ljuga :)

PS. Grattis Freddan, men det visste du ju redan att jag sagt, per tele.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag gissar din kam har 245 grader vid 1.25mm mätt med noll ventilspel på ventilen) så du hamnar nog kring 80nm per liter eller 112nm på 1.4 liter med den kammen.

med en orginal kam "typ insprutning" (ligger kring 220 grader) så bör du få ca 105nm/L eller 147nm totalt.

bara grovt räknat här men nått åt det hållet skulle jag tro.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

att försöka få fram vrid tidigt genom att sänka tändningen har jag inte fått att fungera.

på min vega så gav motorn bäst vrid på lågvarv med 26 grader förtändning och den gick bäst på högvarv på 1.7 bar med den tändningen också (skulle vilja ta bort ca 3 grader vid vrid max möjligtvis) annars så är jag nöjd med en stum tändning som jag kör nu.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Jens: Det är precis som du säger ( och som vi pratat om tidigare ) att OM det skulle vara problem vid de allra lägsta varvtalen så skulle det KANSKE hjälpa med en snällare kam ( originalliknande ). Jag har en lätt ansträngd ekonomi så jag kan inte tillbringa hur mkt tid som helst i bänken och prova ALLA kombonationer tyvärr. Skulle det visa sig OMÖJLIGT att komma iväg så får jag väl testa med kaminställningar samt kamaxlar med motorn i båten.

citat: " jag gissar din kam har 245 grader vid 1.25mm mätt med noll ventilspel på ventilen) så du hamnar nog kring 80nm per liter eller 112nm på 1.4 liter med den kammen.

med en orginal kam "typ insprutning" (ligger kring 220 grader) så bör du få ca 105nm/L eller 147nm totalt.

bara grovt räknat här men nått åt det hållet skulle jag tro. "

Vid vilket varvtal pratar du om nu? 2000?

Riktigt intressant att jämföra och att kika på teori vs praktik.

//Freddan
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

Hur ser den slutliga tändkurvan ut nu, hur nära var det ? :)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

mattias skrev: Eftersom en LC-1 är en extern enhet måste man tänka till hur man jordar alltihop så det inte blir spänningsfall där, jag vet att de genom åren ändrat på just den biten och tagit bort någon jordkabel då det antingen varit ett problem eller att den inte behövts.
Mm har märkt de med lc1 inte kul att dra ner styrenhetens jord till chassijord vilket man måste göra med lc1, vilket inte är att föredra.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

J Björk: Det är turbon jag köpte av dig jag bromsat med :) Vad äre för kompressor? Jag har juh en till 1,4 liters M10á :wink:

Robban: Jag skall kolla tändmappen vart vi hamnade. Vi märkte dock att den inte svarade så enormt på "hög" tändning så vi kör nog rätt safe.

Jens: jag har ca 100 nm vid 2000 rpm och riktigt lite hk :thumbdown: Vridet och hästkrafterna drar iväg ordentligt vid 3000 varv då turbon kommer igång på riktigt. Jag får nog ta till alla trix jag snappat upp för att få "slir" på proppen så jag får upp varvet.

OM jag klarar planingsproblematiken så ser kurvorna rätt trevliga ut.

jag har 200 hk vid 5100 rpm och det stiger sedan linjärt till 255 hk vid ca 7000 rpm= ett åkbart varvtal på 2000 rpm med helt ok effekt

vridet är 240 nm från 3300 rpm med max peak på 284 nm vid 5300 rpm. vridet håller sig över 250 nm till 7000 rpm.

Blir som sagt MKT spännande att se hur den "lille" kommer orka förbi planingströskeln när det blir dags för provkörning i "verkligheten" dvs båten.

//Freddan.
Kurre86
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Kurre86 »

Med tanke på hur mycket mos du hämtar på topp med så lågt ladd och så liten motor tycker jag 100nm vid 2000rpm låter riktigt bra - original Volvo B14 har maxvrid på 108nm vid 3000rpm och 72hk på topp vid 5500rpm. Även med 1.3bars laddtryck är det långt kvar till 255hk vid 7000rpm skulle jag tro... Bara att gratulera till trevliga siffror och lite diskret önska få se bromsresultaten och kanske lite tändkurvor/lambdavärden och liknande i tråden framöver!
Skriv svar