Sida 34 av 43

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: sön okt 27, 2013 10:02 pm
av Fredde Holmgren
Grymt häftigt bygge! Gillar ventilkåpan, det är detaljerna som gör det. :)

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: mån okt 28, 2013 5:56 pm
av mrabarth
Snickrar vidare på dumpventilen. Svarvade klar den undre delen samt började med portningen. Det finns absolut ingen risk att den blir för liten!!!


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: mån okt 28, 2013 6:03 pm
av Danne_jmk
Riktigt snyggt :-D

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: tis okt 29, 2013 6:44 pm
av mrabarth
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: tis okt 29, 2013 7:47 pm
av Danne_jmk
Ruggigt snyggt gjort, blir roligt att få se hur den funkar :)

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: ons nov 13, 2013 3:25 pm
av mrabarth
Kompletterat vevaxelremskivan med en "ribba" till så jag kan åka med 6ribbor.
Klaffbackventilen är nu också klar.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: ons nov 13, 2013 6:13 pm
av Robin Olivi
Den vart ju fet, dumpen. Ska bli kul att se funktionen på resten sen. :-)

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: ons nov 13, 2013 8:24 pm
av Kadett4wd
frän backventil.
limma o-ringen sen bara ;)

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: ons nov 13, 2013 8:39 pm
av larsat
Ser fint ut det där! Är det något fjädertryck som håller igen locket lite?

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: ons nov 13, 2013 9:09 pm
av mrabarth
Tänkte att gravitationen skulle fixa biffen. Backventilen öppnar 60gr så den faller igen även om den ligger horisontellt. Det är iaf planen.. Hehe, blir intressant att se hur teori och verklighet förhåller sig till varandra.

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: tor nov 14, 2013 6:40 am
av Danne_jmk
Fick ju äran att klämma å känna på dump å backventil igår :)
Såg och kändes riktigt rejäla.
Blev riktigt impad av dumpen, inte illa med tanke på vad han har å jobba med.

Hejja Micke snart färdig :P

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: ons nov 20, 2013 9:03 am
av mrabarth
Har börjat snickra på ett nytt grenrör..
rörlängderna blir 50cm +- någon cm. Det är det kortaste som går att få till om rören ska bli hyfsat lika långa.


Bild
Bild
Bild

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: ons nov 20, 2013 1:06 pm
av Jonas T
Hej!
Ser att du har lite trång för röret... Jag byggde för ett antal år sedan ett pulssplitrör för rakställd 16 i amazon med innerskärmar vilket inte heller bjöd på så mycket utrymme. Klurade mycket på hur jag skulle dra rören innan jag bestämt mig.

Bild

Bild

Du har nog koll själv men så här drog jag dem då.

För övrigt grymt häftigt bygge! :thumbright:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: ons nov 20, 2013 1:21 pm
av Ersviken
Ett tips på grenröret om du vill göra det ändå mer kompakt är att utgå från det rör som blir längst och sedan bygga de andra lika långa.
Eftersom turbon kommer sitta längst bort från cylinder 4 så skulle jag utgå därifrån, byt plats på Pulssplitten och sätt 1/4 längst bak, gör sen samma längd som 4an på de andra rören.
Hur jag skulle ha gjort (inte sagt att det är rätt väg att gå för den delen) :)

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Postat: ons nov 20, 2013 1:33 pm
av mrabarth
Jonas T: Stiligt och kompakt grenrör- Snyggt!

Ersviken: Helt riktigt! I mitt fall kommer dock 1:ans cyl att få den "längsta" vägen då jag måste snirkla röret över och på baksidan oljefiltret (men ändå kunna byta filter utan att ta lös grenröret). Generatorn kommer i vägen framför filtret.. Sen har jag tänkt få plats med WG röret ner under igenom rörhopen snett neråt bakåt- därför har jag inte slimmat det mot blocket+ att det skulle bli 10-15cm till på rören då.
Optimalt kommer det aldrig att bli men riktigt kul är det iaf att knåpa med.