Volvo 242 Turbo -75 (SÅLD!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck

Inlägg av abris »

Haha han ska inte sälja....han vill bara att jag och chellquist ska skälla på han lite !! :wink:
Så här kommer det ,

SKÄRP DIG NU FFS !!! :evil:

//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

abris skrev:Haha han ska inte sälja....han vill bara att jag och chellquist ska skälla på han lite !! :wink:
Så här kommer det ,

//a
Så sant så sant. Han gillar å få skäll :headbang:

Nu är det snart superstagekörning i åmsele å då blir bättre tankar. Sen besiktning å allmänt finmek. Vår shooutout'n mot mej å pärson blir ju kämpig för vofflan förståss :hihi:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

abris skrev:Haha han ska inte sälja....han vill bara att jag och chellquist ska skälla på han lite !! :wink:
Så här kommer det ,

//a
Jasså du har töat fram, att du kom ihåg password till inloggningen... :roll:

Bilen står ju där den står, o mekas med allt eftersom. Blir den kvar så blir den kvar, åker den så åker den. Men jag tror innerst inne att den blir kvar... ;)

chellquist skrev: Så sant så sant. Han gillar å få skäll :headbang:

Nu är det snart superstagekörning i åmsele å då blir bättre tankar. Sen besiktning å allmänt finmek. Vår shooutout'n mot mej å pärson blir ju kämpig för vofflan förståss :hihi:
Joo, skäll är ni bra på! Speciellt mot oskyldiga.. :roll: :(

Jasså? Du har tänkt piska iväg mig till Åmsele på SS-körning ändå? Hur ska de gå? 2 hus ska byggas klart...

Imorrn blir de mek i Holmsund iaf, de som vill, får titta förbi o säga nåt trevligt så kanske de blir lite FART! O CH, du dyker upp i tid, inte senare!!!!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du får inte sälja nu när den börjar bli klar :( visst förstår jag att det är dåligt med tid men nån gång i bland får man en liten stund över då är det kul och tillslut blir den ricktigt vass även om det tar en del år.

abris du hadde väll en 10års plan på din bil? :thumbright: och det förstår jag som bygger 2 hus och ett par små barn mm.

jag har inga direkta tids planer på min vega heller det fins helt inte nån tid till att bygga nu men jag säljer inte. den blir klar när den är klar :) man måste ju ha nå planer och fantasier iallafall även om de är svåra att uppfylla just nu.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

De är hur som helst helt dött på den fronten! De är nå "skambud" emellanåt o de är ju "ba en gammbil" osv. Så, den blir nog kvar!

Ska servicemeka lite imorrn är tanken! :) De blir nog kanoon!

Ajöken! :thumbright:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ikväll vart de mek mek i Nymans garage...

På listan stod väl att undersöka vibrationer, fylla olja i bakaxeln, grejja med olja in i turbon, oljeretur, efterdra bultar i bakvagnen och övrig drivlina.

Ok, de börjades med att jag själv kom till garaget o började klura på vart den fina PPF 50mm dumpventilen skulle sitta. Den fick sig en plats iaf, o den funkar kanon. Sen fick CH i uppdrag att meka oljeretur så den som satt där läkte. Sen blev de mek med oljan in. De fixade Micke och jag själv. Vi svetsade igen nippeln och borrade upp en 2,5mm hål, enligt Holsets rekommendationer. Blev kanon och jag märkte skillnad o oljetrycket av de där. Mycket stadigare på tomgång och högre tryck framför allt. Har dock inte kollat så mycket angående tidigare laddtryck osv men de kommer nog. Dock så gick den eljest nu mot för i lördags tyck ja.

De fylldes på mera olja i bakaxeln då de råkade va för lite där. Ivern är ibland för stor. Men nån större skada är inte skedd.
Sen blev de provstart och justering av tomgång. Sen blev de FIKA!! Kaffe, macka och bulle, satt som en bogträff i september. :)

Efter de återgick vi till garaget där Vofflan stod med ändan i vädret pga oljepåfyllningen där. Ja fick ju nå skumma vibrationer sist vi mappade, och vibrationer är något som förföljer mig. När bakändan ändå va i luften så kände jag på vänster bakhjul. Jaha, där va spacern HELT lös typ, eller ja, den satt inte speciellt hårt iaf. Så där rörde de på sig kraftigt. Åtgärdades fort av Micke. Sen var de dags för provsnytning. Så vi gav oss iväg och den skötte sig bra. Vi åkte ut till BMW Turbo garaget samt båtbyggargaraget och hissade bilen för lite allmän koll av bultar i bakvagnen. CH var ivrig som få då idén va hans. Han kollade över alla bultar och 2 var fingerlösa... :o

Men nu sitter de som berget så vi snöt iväg hemmåt oxå, efter ett stiftbyte som ägde rum där ute oxå. Vart bättre på tomgången o kändes bättre hela vägen! KANON! Tack Micke för stiften! :) :D

Nu sitter jag hemma och de känns som om datorn står 5 meter bort, jag är trött, allt ser litet ut!

Här nere kommer lite bilder från kvällen, ursäkta kvallan men min mobilkamera börjar ha gjort sitt tror jag!

Micke svetsar...
Bild

Christer tittar på hur en riktig motor ska se ut! :mhihi:
Bild

CH kollar till kardanen vid lådan!
Bild

De va allt för ikväll! 8)
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Jo det blev en bra mek dag. Kraftigt bra med lyft i garaget :thumbright:

Jag drog vidare till röbäcksgaraget där högdal å bosse lobbade kamaxel specar på varandra så man inte alls kunde hänga med :hihi:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ser ju skitbra ut, sälj inte bilen!.. :doh:
& grattis till ungen
OT: visst är de peppes (och hans bror & fars) garage? vad är det för invändig takhöjd vid lyften?
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

fint med lite bilder :thumbright:
Det där med oljenippeln och 2,5 mm hål tror jag att jag ska göra på min med.. kanske den inte vill trycka ut lika mkt olja :wink:

Är det nå körning på g i Åmsele? snacka lite skit osv :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

chellquist skrev:Jag drog vidare till röbäcksgaraget där högdal å bosse lobbade kamaxel specar på varandra så man inte alls kunde hänga med :hihi:
Det blir mer mätningar i Sävar ikväll tydligen, det var med nollspel tidigare men vi ska göra med ventilspel så det går att jämföra med andra kamaxlar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

mattias skrev:
chellquist skrev:Jag drog vidare till röbäcksgaraget där högdal å bosse lobbade kamaxel specar på varandra så man inte alls kunde hänga med :hihi:
Det blir mer mätningar i Sävar ikväll tydligen, det var med nollspel tidigare men vi ska göra med ventilspel så det går att jämföra med andra kamaxlar.
Det där blir riktigt fräänt. Kul att det går frammåt på den bilen. Du får fixa lite updates i hans projekttråd tycker jag
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

larsat skrev:ser ju skitbra ut, sälj inte bilen!.. :doh:
& grattis till ungen
OT: visst är de peppes (och hans bror & fars) garage? vad är det för invändig takhöjd vid lyften?
Tack tack! Joo de va i de garaget vi gjorde ett snabbmek me de sista! Blev kanon och som CH säger så är de grymt smidigt med lyft! :)

De är väl nån BMW körning 31a maj tror jag, funderar på att åka dit faktiskt... :)
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Nicke Nyman skrev: De är väl nån BMW körning 31a maj tror jag, funderar på att åka dit faktiskt... :)
okej. kanske man måste meka igång bilen och åka dit och snurra lite.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Har kikat på BMWCS hemsida och där hittar jag inget om någon Åmselekörning nästa helg. Men man kanske skulle låna fältet själv o åkt dit o mappat ihjäl sig istället! Jag skulle verkligen behöva en FELfri dag i Åmsele. Men jag tror inte dom finns dom dagarna... :doh: :roll:

Har vart ute o mappat lite idag o även filmat o fotat lite! Väntar på bilder från både Åström o Kecke, ja hoppas de dyker upp under kvällen så kan man bjuda till på dem iaf!

Ajöken!
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

jaså se där.
Ja mappning tar aldrig slut.
Men du får höra av dig om du ska dit så kanske ja åker dit jag med. =)
Ja upp men lite film nu så vi får höra på lite snyt! :wink:
Låst