F:ma A.Norrbacks garage. cfd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Sute
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tor aug 18, 2011 1:13 pm

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Billet 16V volvo...

Inlägg av Sute »

norrback skrev:Jag har inte ännu hållit i en så jag kan inte uttala mej om kylningen.

Sute, SME tillverkar dom. Poikkimäki kör dom på rallycross moterer.
Ahaa, trodde att Pasi tillverkar dom... :wink:
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Billet 16V volvo...

Inlägg av Mattz Larsson »

Kolla på http://elektronikforumet.com/forum/" onclick="window.open(this.href);return false; om någon har koll på det, där finns det en hel hög av hembyggda cnc maskiner.

Mattz
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Billet 16V volvo...

Inlägg av Jarmo Y »

norrback skrev:
Bild

Bild


/Andre'
Volvos original 16v topp är helt perfekt att göra för rallycross eller isracing, fattar inte varför måste ha en billettopp som kostar massor om det kommer till NA crossbil. Än så länge billet har inte presterad bättre än vanligt topp.
Vad är nackdelar i original 16v topp som gör det att måste ha billet istället?
3.0 motor är max. som man vill helst ha i rallycross åtminstone här i Finland pga bilens vikt, toppeffekt har inte stor påverkan mellan vinst och förlust.
Jag tror att Specialmotors fräsar grundtoppen åt vemsomhelst, men vemsomhelst kan göra det också själv om man bara har bra verktyg.

Förresten, visste ni redan att Poikkimäki har inte flödesbänk när han gör kanaler till billettoppar, jobbar efter kanaldia till en viss motorstorlek :thumbright:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Billet 16V volvo...

Inlägg av norrback »

Man behöver ingen billet topp till rc, blir inte bättre resultat än en b234 topp. Enda är ju om dom skulle gjort den med en egen kambrygga med andra ventilvinklar så man kunde göra kanalen rakare och högre. Samt att i mellan väggen kommer det hål om man skall upp över 400hk, det kommer också hål just ovanför sätet i ssr om man skall räta ut den.

Jo jag var och hälsade på honom några gånger för flera år sen och diskuterade ett som annat, fixade fram nå psi prostock mc fjädrar år honom som klarar 80kg säte och 20mm lyft efter det, till 8v topparna. Skall fixa en serie åt viitala också nu, behöver mycket tryck med stötstänger och annat skräp som rör sej.
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage.

Inlägg av norrback »

norrback skrev:kolla in facebook sidan, https://www.facebook.com/pages/anorrbac ... 1279525280" onclick="window.open(this.href);return false; där händer det lite mera än här om man är intresserad.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. olika saker...

Inlägg av composite wizard »

Kollat efter profiler hos http://www.alucon.se/?
Torbjörn Blomfeldt
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: F:ma A.Norrbacks garage. olika saker...

Inlägg av nkro »

Ungefär vad kostar en billet topp, om man kommer med en egen som dom utgår ifrån.
4 cyl 16 ventiler.

Niklas
Niklas
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. olika saker...

Inlägg av norrback »

hur menar du?
power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: F:ma A.Norrbacks garage. olika saker...

Inlägg av Kadett4wd »

Har nog blandat ihop cnc portat och billet.

billet är en helt ny topp tillverkad ur en klump.
CNC portad är juh en std stomme man portar med NC maskiner.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: F:ma A.Norrbacks garage. olika saker...

Inlägg av nkro »

Nej, menar det jag skrev.

Jag vill få en specialtopp kopierad. Billet är ett alternativ gjuta är ett annat.

Klart att inte billet toppen blir helt lika, men kanske tillräckligt för användningsområdet.
Toppen liknar dom gamla BDA topparna.

Kostar det 50,100 eller 200 tusen på ett ungefär.

För det var väll en billet topp på bilden.

Niklas
Niklas
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. olika saker...

Inlägg av norrback »

Har inga såna priser. Finns säkert många som kan "kopiera" toppar.
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. olika saker...

Inlägg av norrback »

För dom intresserade finns det bilder å siffror på en honda k20a2 topp som gav 290hk/245nm på e85 på min facebook sida.
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6983
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. olika saker...

Inlägg av Erland Cox »

En topp som du har gjort? Facebook är för efterblivna så jag slipper helst gå ut på det.

Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. olika saker...

Inlägg av norrback »

jo en som jag gjort, där står flöden och port storlek, bilder m.m. väntar på bromspapper. Jag kan nog lägga hit bilderna och infon så du inte behöver känna dej efterbliven.

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. olika saker...

Inlägg av norrback »

290hk/245nm 8900/6100 rpm på e85, 12:1. Gav 280/236 på bensin. Dc4 kammar +1mm supertech ventiler


260/240 tidigare med mildare kammar och annat grenrör, oplastad.


2mm 72cfm
4mm 141cfm
6mm 198cfm
8mm 239cfm
10mm 267cfm
12mm 286cfm
14mm 296cfm
16mm 305cfm
18mm 311cfm

315fps@270cfm

Som ni ser så ger den 152cfm/sq.in i minsta stället. Med stor kanal skulle den flöda runt 330-340cfm. Men nu ger den bra register med liten kanal. Med större kanal skulle den nog ge över 300 gissar jag, men tappa en del nere. Detta är ändå en gat bil.

Bild

Bild


Bild


Bild

Bild
power
Skriv svar