Sida 35 av 36
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Postat: fre sep 07, 2012 9:09 am
av Mattz Larsson
Vi får se, det beror hur det går i orsa
Mattz
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Postat: fre sep 07, 2012 9:31 am
av Tommy Luhr
Tierp hade vart jävligt kul. Alla skall dit och om inte det blir mycket körning kommer det bli kanon kvällar i depån!
Vet inte hur det ser ut vädermässigt i slutet på september.
Är bättre väder nu än på hela sommaren, men det är inte förrän mot 11 som det torkar upp efter daggen.
Då tar det nog ytterliggare några timmar innan man kan ösa på för fullt!
Men det får man räkna på när det nästan är vinterkörning

Väntar på att Janne skall höra av sig med bra besked. Och att volvo levererar mina ramlager.
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Postat: fre sep 07, 2012 10:43 am
av Fredde Holmgren
Hörde att Volvo har slutat tillverka lager till rödmotorerna. Men det finns ju eftermarknads.
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Postat: fre sep 07, 2012 8:28 pm
av Tommy Luhr
Fredde: Du har rätt, fick lagren idag och det står Ecris på dom.
Dock i volvokartong.
http://www.ecris.se/the-company/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoppas dom har den höga standarden dom utlovar.
Synd att det inte fanns ramlager på Motornord i raceutförande. Dock brukar dessa lager alltid klara sig och vevtapparna blir mer hårt gånga.
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Postat: ons sep 19, 2012 4:02 pm
av Mattz Larsson
Hur går det blir det nå Orsa eller Tierp?
Mattz
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Postat: ons sep 19, 2012 5:08 pm
av Tommy Luhr
Jag kör nog inget mer iår.
Inte tävling. Skall däremot ordna så jag kan nöta starter och testa lite olika vikter på kopplingen och så.
Det är ju ändå det jag kommer få börja med på tävling.
Det gör jag hemma tills jag kommer dit då jag kan stage in och ha tryck så bilen inte bara blir en tidkortsracer:)
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Postat: ons sep 19, 2012 9:09 pm
av Mattz Larsson
Ah Synd det hadde varit trevligt att surra lite å tagit en öl.
Men det blir ju en ny sommar snart.....
Mattz
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Postat: mån sep 24, 2012 9:44 pm
av Fredde Johansson
Klart du ska köra, vi andra åker 65 mil enkel väg för att tuna vidare på kopplingen

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Spraggar köpes omgående
Postat: sön jun 09, 2013 10:27 am
av Tommy Luhr
Var ett tag sedan det skrevs i tråden. Men nu har det hänt nått kul.
Varit till Tobbe Hedman och Dahlbäck racing för en lite dyno-run.
Har ju haft lite problem med motorn efter bromsning i form av diverse strul.
Så lika bra att sortera ut det i bromsbänk.
Så fick det bli.
Igår körde vi ett antal timmar och justerade kammar, tändning och laddtryck.
Det hela resulterade i 1064 hk på naven vid 8500rpm.
Laddtryck 2,9bar.
Det är ganska mysiga siffror. Maskinen skötte sig bra men alla inblandade tyckte nog det var en aningens jobbigt när man närmar sig dom effekterna. Det går fort till att motorn ligger i en påse och närmaste soptunna.
Hedman gjorde ett grymt jobb med att spaka Autronic och bänken. Tack som fan.
Det fanns aningar om att kopplingen skulle slira, men det var aldrig ett problem.
Den var kallare än motorn och det är gott tecken.
Kan man ta på kopplingen efter ett dynopull är det inte mycket som slirar.
Lencon går ju erkänt tungt och den bantade resultatet på hjulen avsevärt.
En Ford 9" axel är ju kanske inte så jätte tungdriven.
Skall man leka med lite siffror om drivline förluster kan det se ut så här:
Upp till betraktaren att avgöra vad mycket effekt som blir borta
8% 1150HK
10% 1170HK
12% 1191HK
14% 1212HK
Bränslepumpen är känd för att räcka till ca 1200hk så vi körde aldrig in i nått område som visade att den skulle vara slut.
Antagligen är det närmare 10% som är den riktiga siffran.
Men det är som sagt upp till betraktaren att avgöra vad som låter vettigt på en Lenco och Ford 9" pro gear.
Är hur som helst JÄVLIGT nöjd
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Nybromsad
Postat: sön jun 09, 2013 10:47 am
av johan johansson
Coolt skönt med hela grejjer efter en bromsning med

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Nybromsad
Postat: sön jun 09, 2013 11:07 am
av moeller
Gott mos

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Nybromsad
Postat: sön jun 09, 2013 4:13 pm
av Perfix
Fy tusan över 1000 hästar är respekt alltså... herrejösses

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Nybromsad
Postat: sön jun 09, 2013 7:11 pm
av mikael olsson
Kul med fina siffror.. kör du med vattenkylning på motorn? och ifall hur funka det vid körning i bänken?
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Nybromsad
Postat: sön jun 09, 2013 8:42 pm
av Kadett4wd
Fränt.. Tobbe är mycket duktig.
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Nybromsad
Postat: mån jun 10, 2013 8:39 am
av Tommy Luhr
jag kör vattenkylning. Det fungerar mycket bra faktiskt. Metanolen kyler ju med som satan.
Man kan plocka ur stiften efter ett pull och hålla dom i handen utan ansträngning.
Blocket kan man ta på efter ett pull.
Metanolen är på det viset grymt snäll mot grejjerna