Sida 35 av 40
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: mån mar 18, 2013 10:18 pm
av Mattias Jonsson
Har ägnat hela kvällen åt att svarva nya sickhjul till vecket på motorkåpan. Hoppas bara att de kommer till användning.
Jag är i alla fall ganska nöjd med profilen på plåten, svårt att fotografera bara.

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: tis mar 19, 2013 11:47 am
av gottlieb
Det tar sej

använder du gammla koffertluckan till inner motorkåpa så att du får samma väck invändigt?
Vad har du för sick och falls?och är du nöjd med den?jag funderar på att köpa en.
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: tis mar 19, 2013 10:51 pm
av Mattias Jonsson
Ja jag hade en extra lucka, som jag kapat och masserat lite. Sick o falsen är från verktygsboden med den långa öppningen så att man kan sicka långt in på plåten.
http://www.verktygsboden.se/sick-falsma ... kin-508-mm
Det gör tyvärr att man behöver vara två som kör den, svårt att styra plåten och veva samtidigt. Dålig i gjutningen när jag köpte den så jag fick börja med att kapa bort en klack som omöjliggjorde funktionen

. Sedan dess har den funkat.
Mest värd är nog krymp och sträckmaskinen, och den skulle jag gå upp ett snäpp i kvalitet om jag köpte den idag.
http://www.verktygsboden.se/krymp-strae ... -s1%2F2041
Man blir helt slut av att trampa på den, därför köpte jag en pneumatisk plåthammare, vi får se om den kan komplettera krymp och sträcken.
http://www.verktygsboden.se/lufthammare ... are-pph500
Den sistnämnda är helt klart mest prisvärd

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: tis mar 19, 2013 10:55 pm
av Mattias Jonsson
idag har jag använt sickmaskinen lite mer. Bra träning, men slutresultatet har jag ingen nytta av.
Nu har jag i alla fall en tanke om hur jag ska göra istället för så här. Jag återkommer i helgen med en ny utformning.

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: tis mar 19, 2013 11:34 pm
av gottlieb
ok.jag köpte den dyrare varianten av krymp och sträcken från verktygsboden och man blir nog lika trött i benet av den..
http://www.verktygsboden.se/krymp-strae ... -s1%2F2041
jag fundera på att köpa den billigare varianten av falsmaskinen
http://www.verktygsboden.se/sick-falsma ... kin-450-mm
och förstärka den,jag såg förresten en som hade bytt ut veven till ett stort hjul typ en meter stort för att kunna manövrera det bättre stjälv.
slaghammaren ska jag kolla närmare på.
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: ons mar 20, 2013 11:03 am
av awes
Ni är ju händiga grabbar (minst sagt!) så varför inte sno ihop en "planishing hammer" själva (och få ett engelsk hjul på köpet).
Min tog runt 1/2 dag att bygga och enda kostnaden var en tryckluft hackspett (resten var från skräplådan).
Nu hittar jag inget foto på den men i sin enkelhet är det en kombo av typ dessa:
http://allshops.org/cgi-bin/community/c ... 0190404972
och
http://www.roddingroundtable.com/tech/a ... wheel.html
och denna
https://lh3.googleusercontent.com/-tZnJ ... ension.jpg
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: ons mar 20, 2013 1:52 pm
av gottlieb
Ja det är klart men det känns som att för 2000kr är det inte värt tiden det tar att bygga.sen ska man ju köpa fotpedal och hammare och det kostar säkert 5-600kr och dessutom är den lackad.
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: ons mar 20, 2013 2:32 pm
av awes
Pedalen är ju bara en kulventil och lite ur skrotlådan, och du får ett engelskt hjul "på köpet"

Men håller med. sätter man några kronor på sin egen tid så blir det inte så mycket i ekonomisk vinst med att göra själv med dagens utbud av kina grejjor (med "kina grejjor" menar jag inte nödvändigtvis dåliga grejjor, utan billiga grejjor som duger alldeles utmärk för oss hobby lirare)
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: fre mar 22, 2013 10:33 pm
av Mattias Jonsson
Haha. Utan vetskap om vad ni skrivit här så bestämde jag mig ikväll för att byta veven mot en Dauphineratt

.
Anledningen är att veven är så tung så att den faller ner till bottenläget och då blir ju sicken längre än vad som var tänkt. (om man jobbar ensam, alltså)
Bra val att välja den dyrare krymp och sträcken, och när det gäller sick och falsen så tycker jag faktiskt inte min är värd vad den kostar. Bra val att gå ner i prissegment Gottlieb, om du frågar mig.
När det gäller lufthammaren eller planishing hammer så säger jag bara: köp en direkt, innan priset går upp!!!
Och så har jag använt mina maskiner lite ikväll:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: fre mar 22, 2013 11:32 pm
av Toni
Elegant!!!
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: lör mar 23, 2013 7:53 pm
av Mattias Jonsson
Tackar Toni.
Det är riktigt skoj att få skapa och forma lite plåt. Det har varit mycket 40x60 ett tag

.

Det här är ett bra knep som jag lärt mig av en bilplåtslagare där jag bor. Genom att hålla en svetstråd i ändarna över en yta så ser man ganska lätt var plåten är hög eller låg. Särskilt viktigt i ett sånt här skede, där man vill att en linje ska fortsätta in på en ny bit (det vill man väl alltid iof).

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: sön mar 24, 2013 11:36 am
av j björk
Du jobbar på bra
Kul med alla plåtprylar, jag vet ju vem jag ska tjata på när det blir dags för lite seriösare plåtjobb själv

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: sön mar 24, 2013 8:24 pm
av gottlieb
det ser kanon ut
Jag ser att du har gångjärnen kvar,ska du ha så att man kan öppna huven som vanligt fast invändigt,eller ska den vara lätt demonterbar?
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: sön mar 24, 2013 10:32 pm
av Mattias Jonsson
Jonas, det är nog en bra bit tills jag kan plåtbearbetning, men jag måste erkänna att det är riktigt skoj att kunna få till lite runda former.
Gottlieb, min tanke är att ha både och. Dels gångjärn, men även snabbmutter eller liknande underifrån så att man kan ta bort "huven". Då måste man även ta bort stolarna, så det vore bra att kunna fälla upp huven om man bara ska kolla oljan eller likande.
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Postat: sön mar 24, 2013 10:37 pm
av Mattias Jonsson