
Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Haha det är sant
Kanske är bäst att bara vara tyst istället

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)
Dags för lite update här då!
Har haft VM i bakaxelmek igen i fredags och har nu mer eller mindre konstaterat vad som är fel!


Upptäckte att jag vridit splinesen i utgående medbringarna litegrann som suttit i min gamla org. diff
Svårt att få på bild, men dom har vridit sig lite längst in

Så åkte och hämtade en obromsad diff av en polare som jag nallade medbringarna från och monterade dit dom för säkerhets skull!
Var också lite fundersam om varför yoken ut från växellådan inte gick att skjuta in i botten mot p-boxen som det gått förut, Så undersökte det litegrann och konstaterade att det inte var nåt fel i lådan då det inte fanns nått som kunde ta i inuti lådan..
Kikade då in i splinesen på yoken... Jag behöver nog en Chromemoly yoke tror jag

Här har vi nog felet på varför det lever om i bakvagnen, Muttern ser ut att vara dragen förbi var den suttit tidigare

Gämförde mot diffen jag hämtade av polaren som ser ut att vara helt orörd

Och den går runt hur lätt som helst, kan som dra lite fart på medbringaren så den snurrar en bit själv tillochmed, M5 diffen går bara att vrida runt för hand ..
All denna förvirring beror på att jag utan att tänka mig för var och mixtrade med min orginaldiff innan jag fick hem m5 diffen, Hade då lös medbringaren och drog sedan fast den med allt mutterdragaren kunde
.. Så inte konstigt att den också levde jävul när jag testade med den igen som jag "visste" funkade bra
Aja, har en annan diff på G till den nu iaf!
Var till Boden i Lördags och rejsade lite ! Mycket roligt, Träffade mycket nytt och trevligt folk dära
Alltid kul att lära känna lite fler galningar som en själv
En Gatbil kör man väl givetvis till rejsen?
Så vi lastade in oss i bilen och drog 23mil enkel väg till Boden!

Resan gick helt utan bekymmer
Väl framme så visade det sig att det var mycket fin uppslutning med bilar och folk samt Klockrent väder!
24 Startande bilar tror jag det blev i stegen


Blev dock utslagen i första rundan utav "Rödluvan" PV:n från Piteå
Måste öva lite mer starter så man kommer iväg bättre i starten ännu, Tappar väldigt mycket där..
Rejsade lite mot andra senare efteråt också, Här emot Ante "Huggervette":s Urballa e30
Fick dock stryk igen
(notera även däckröken vid målgång bakom e30in)

Har haft VM i bakaxelmek igen i fredags och har nu mer eller mindre konstaterat vad som är fel!


Upptäckte att jag vridit splinesen i utgående medbringarna litegrann som suttit i min gamla org. diff
Svårt att få på bild, men dom har vridit sig lite längst in

Så åkte och hämtade en obromsad diff av en polare som jag nallade medbringarna från och monterade dit dom för säkerhets skull!
Var också lite fundersam om varför yoken ut från växellådan inte gick att skjuta in i botten mot p-boxen som det gått förut, Så undersökte det litegrann och konstaterade att det inte var nåt fel i lådan då det inte fanns nått som kunde ta i inuti lådan..
Kikade då in i splinesen på yoken... Jag behöver nog en Chromemoly yoke tror jag


Här har vi nog felet på varför det lever om i bakvagnen, Muttern ser ut att vara dragen förbi var den suttit tidigare

Gämförde mot diffen jag hämtade av polaren som ser ut att vara helt orörd

Och den går runt hur lätt som helst, kan som dra lite fart på medbringaren så den snurrar en bit själv tillochmed, M5 diffen går bara att vrida runt för hand ..
All denna förvirring beror på att jag utan att tänka mig för var och mixtrade med min orginaldiff innan jag fick hem m5 diffen, Hade då lös medbringaren och drog sedan fast den med allt mutterdragaren kunde


Aja, har en annan diff på G till den nu iaf!

Var till Boden i Lördags och rejsade lite ! Mycket roligt, Träffade mycket nytt och trevligt folk dära


En Gatbil kör man väl givetvis till rejsen?

Så vi lastade in oss i bilen och drog 23mil enkel väg till Boden!


Resan gick helt utan bekymmer

24 Startande bilar tror jag det blev i stegen



Blev dock utslagen i första rundan utav "Rödluvan" PV:n från Piteå

Måste öva lite mer starter så man kommer iväg bättre i starten ännu, Tappar väldigt mycket där..
Rejsade lite mot andra senare efteråt också, Här emot Ante "Huggervette":s Urballa e30

Fick dock stryk igen



Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Race i Boden
Fräna bilder!
Måste bara säga än en gång att bilen din är fruktansvärt rå nu med nya lacken!

Måste bara säga än en gång att bilen din är fruktansvärt rå nu med nya lacken!
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)
Moggemx skrev: En Gatbil kör man väl givetvis till rejsen?![]()
Så vi lastade in oss i bilen och drog 23mil enkel väg till Boden!![]()
[/url]





Var mkt trevligt att du dök upp där och med lite start träning blir du farlig på rejsen!!
Helt rätt en gatracer kör man till och från rejsen med!!
/M
Magnus Sandberg (FD Bnippen här på sävarturbo)
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Race i Boden
Halloj, hur grov är yoken?
I pv:n hade jag 28 splines och någon org. yoke. Den vred sig.
Kör nu 32 splines, det verkar fungera.
I pv:n hade jag 28 splines och någon org. yoke. Den vred sig.
Kör nu 32 splines, det verkar fungera.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Race i Boden
Tackar, Jo den gör sig mycket bra i vitt faktiskt!
Rejsbilderna är tagna med en GoPro kamera, därför är det lite cool vidvinkeleffekt i dom
Såg När jag kom hem att slicksen jag körde med var heeelt slut dessutom, Korden var framme i mitten ..
Så jag provade att kränga på mina 10,5" Hoosier däck på samma fälgar, vilket gick utmärkt
Nu borde det betta lite i starten på gata kanske
Det är orginal t-56 27 Splines utgående axel, Samt en yoke från Strange, dock bara nån vanlig stålyoke!

Rejsbilderna är tagna med en GoPro kamera, därför är det lite cool vidvinkeleffekt i dom

Såg När jag kom hem att slicksen jag körde med var heeelt slut dessutom, Korden var framme i mitten ..
Så jag provade att kränga på mina 10,5" Hoosier däck på samma fälgar, vilket gick utmärkt

Nu borde det betta lite i starten på gata kanske

Det är orginal t-56 27 Splines utgående axel, Samt en yoke från Strange, dock bara nån vanlig stålyoke!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Race i Boden
Du har inte lite för mycket luft i däcken då den sliter ut däcken i mitten?
Såg även så ut på racet att du hade lite för mycke luft.
Såg även så ut på racet att du hade lite för mycke luft.
Lars Schödén
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Race i Boden
Blev det bättre med andra medbringarna ? Du lär ju behöva en stadiga yoke 

Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Race i Boden
Dags att uppdatera lite igen!
Hedningen: Nej det tror jag inte , åkte på ca. 0.8bar i däcken, Tror dock att däcken sväller rätt mycket över mitten på däcket när dom för lite snurr, så de slits mer där.. Känner rätt tydligt att bilen stiger i baken när man värmer däcken
Klämde på 10" slicksen, Satt som en smäck (dock på för smala fälgar nu egentligen) Har inte heller hunnit provköra med dom heller ännu då det inte är riktigt ordning på bilen
Betydligt hårdare/styvare däcksidor i dessa jämfört mot de gamla M/T däcken, Ska tydligen funka bättre på en tung bil som jag har!

Har fixat lite nya slangar till laddtrycksregleringen, Då de gamla har behagat att smälta titt som tätt
Blev rätt nice!


Kopplade även in en Pwm-ventil för att styra laddtrycket! , Har haft problem att trycket skenar på högre växlar tidigare som jag tänkte försöka reglera ner med ventilen, Dock verkar fenomenet ha försvunnit när jag monterade i 3.91 utväxlingen i bakaxeln?! , Visst den går lättare än med 3.45 diffen.. men sån extreem skillnad känns det som att det inte borde vara.

Fått hem ett par schyssta spridare också

Har haft lite trevligt i garaget också, och återigen mekat i bland annat den där förbannade bakaxeln

Aset till växellåda har varit ner för lite service också!
Bytte bussningen som utgående Yoken glider och styr i


Var förvånansvärt lätt att meka i lådan såhärlångt iaf


Rätt stor skillnad på gamla och nya uppdaterade bussningen!

Mycket smidigt att meka lös lådan när man har adapterplatta
Hela kopplingsystemet blir kvar, så är bara å muttra lös lådan å dra ner den!

Kikade lite på att bygga in nån slags givare hit för att kunna få "shift-cut" signal för att kunna växla riktigt snabbt!


Hedningen: Nej det tror jag inte , åkte på ca. 0.8bar i däcken, Tror dock att däcken sväller rätt mycket över mitten på däcket när dom för lite snurr, så de slits mer där.. Känner rätt tydligt att bilen stiger i baken när man värmer däcken

Klämde på 10" slicksen, Satt som en smäck (dock på för smala fälgar nu egentligen) Har inte heller hunnit provköra med dom heller ännu då det inte är riktigt ordning på bilen

Betydligt hårdare/styvare däcksidor i dessa jämfört mot de gamla M/T däcken, Ska tydligen funka bättre på en tung bil som jag har!

Har fixat lite nya slangar till laddtrycksregleringen, Då de gamla har behagat att smälta titt som tätt



Kopplade även in en Pwm-ventil för att styra laddtrycket! , Har haft problem att trycket skenar på högre växlar tidigare som jag tänkte försöka reglera ner med ventilen, Dock verkar fenomenet ha försvunnit när jag monterade i 3.91 utväxlingen i bakaxeln?! , Visst den går lättare än med 3.45 diffen.. men sån extreem skillnad känns det som att det inte borde vara.

Fått hem ett par schyssta spridare också


Har haft lite trevligt i garaget också, och återigen mekat i bland annat den där förbannade bakaxeln


Aset till växellåda har varit ner för lite service också!
Bytte bussningen som utgående Yoken glider och styr i


Var förvånansvärt lätt att meka i lådan såhärlångt iaf



Rätt stor skillnad på gamla och nya uppdaterade bussningen!

Mycket smidigt att meka lös lådan när man har adapterplatta


Kikade lite på att bygga in nån slags givare hit för att kunna få "shift-cut" signal för att kunna växla riktigt snabbt!

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Race i Boden
Paintade lite på hur jag tänkt
Alltså fästa nån slags stålbit på växelföraraxeln, Sen ha nån slags givare som ser metall..
Tanken är då att givaren ska se metallen i neutralläge och alltså "cutta" direkt jag drar spaken urväxelläget och givaren ser metallbiten, Vad tror ni?

Edit: hmm... Kanske inte alls funkar med en vanlig låda med sneskurna drev, är nog svårt att dra ur växeln på fullbelastning nog mycket för att givaren ska cutta.. kanske går om man har en väldigt känslig givare som reagerar direkt spaken rör sig minsta lilla, men då är ju frågan hur driftsäkert och bra det lär funka

Alltså fästa nån slags stålbit på växelföraraxeln, Sen ha nån slags givare som ser metall..
Tanken är då att givaren ska se metallen i neutralläge och alltså "cutta" direkt jag drar spaken urväxelläget och givaren ser metallbiten, Vad tror ni?

Edit: hmm... Kanske inte alls funkar med en vanlig låda med sneskurna drev, är nog svårt att dra ur växeln på fullbelastning nog mycket för att givaren ska cutta.. kanske går om man har en väldigt känslig givare som reagerar direkt spaken rör sig minsta lilla, men då är ju frågan hur driftsäkert och bra det lär funka

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Race i Boden
det kan fungera, bara gör den lite med radie så den ser alla växlar när stången är vriden.
Men,, kan bli bökigt om det är svårt att komma åt, du kanske behöver justera 'längden' på plåtbiten.
Men,, kan bli bökigt om det är svårt att komma åt, du kanske behöver justera 'längden' på plåtbiten.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Race i Boden
Jepp, tänkte göra det men var svårt att rita ut en radie på bilden 
..Kommer åt rätt bra igenom växelspakshålet i tunneln, så det borde nog gå rätt okey!

..Kommer åt rätt bra igenom växelspakshålet i tunneln, så det borde nog gå rätt okey!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Race i Boden
varför sätter du inte en brytare på kopplingspedalen seriekopplat till en annan knapp till shiftcut? då har du shiftcut bara då du vill? för antar att du ändå måste använda kopplingen iåmed växeln är svår att få ur under full belastning? därför förstod jag inte riktigt varför du ska ha cut i neutralt läge?
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)
Tänk på att när du bara har en givare måste du köra tidsbestämd brytning, ska du liks göra det montera 2st.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)
Viktorp: Iden med shiftcut är att kunna växla utan att koppla, så fort jag rör spaken så klipper den motorn snabbt så jag får ur och i växeln igen bara genom att slita i spaken
robban: Du tänkte så jag har en givare för växel framåt och en bakåt ?
Kan stämma att man måste köra på tid, men borde ju kunna trigga på att den klipper när signalen stiger och kopplar in igen direkt signalen faller? , blir ju som samma sak som med dubbla givare, fast det blir bara tvärtom med signalen. eller sprutet kanske inte kan ta in en sån signal ?

robban: Du tänkte så jag har en givare för växel framåt och en bakåt ?
Kan stämma att man måste köra på tid, men borde ju kunna trigga på att den klipper när signalen stiger och kopplar in igen direkt signalen faller? , blir ju som samma sak som med dubbla givare, fast det blir bara tvärtom med signalen. eller sprutet kanske inte kan ta in en sån signal ?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös