Lola t91, såld

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av mattias »

Jäklar, det var precis fel timing på den olyckan.. :thumbdown:
Du får planera resten av sommaren så gott du kan, hälsan är det viktigaste.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Törs man fråga vad som hände :|

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

ramlade ned för polarens trapp upp till huset från parkeringen :doh:

jäävla oflyt helt enkelt :x

jo bara hoppas det läker som det ska, kunde gått betydligt värre, man klarar sej rätt dåligt utan bra knän så att säga :|

jag som just börja fys-träna med att springa 4-5km i skogen 3 kvälar i veckan, men lär ju inte bli nått mer med det denna sommaren :thumbdown:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av j björk »

Så jäkla trist :thumbdown:
Blir väl en stor del av sommaren på läktaren då :(
Hoppas det löser sig hyfsat smidigt endå.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

Ja det blir väll tyvärr så. När man väl blir av med gipset är det väll troligen ett tag kvar innan man kan börja träna igen. Och utan träning blir det inte mycket effektiv körning i en formelbil. Det är grymt mycket mer fysiskt påfrestande än en "vanlig" bil...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

http://www.projekteffekt.nu/media/wp-co ... ttgolv.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

i brist på nått annat att göra om dagarna har jag börjat snickra lite lätt på en ny "planka" till bilen.
förtegående ägare har plockat bort den så har bara en lite flärp kvar längst fram som knappast gör någon större nytta.
förra året gick det ju bra, men nu med lite mer downforce (mer motoreffekt) så har den börjat käka duktigt på golvet istället.
så lösningen blir en ny planka och höjja karossen dryga 5mm fram å 10 bak som den är tänkt att vara från början och då även spara lite på kolfibergolvet...

gipset ska bort under midsommarhelgen så sen hoppas jag kunna köra på kinnekulle den 29de md SCS.
men vi får väll se om det är möjligt eller inte närmare.

Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
MrChilly
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: sön okt 04, 2009 10:17 am
Ort: Föllinge

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av MrChilly »

Lycka till, fan vad trist att höra om vurpan. Jag skriver inte mycket på forumet, men jag följer ett fåtal trådar slaviskt. Din är en av dom. Grym bil, härlig inställning och enormt driv. Pluspoäng på allihop!
Dennis Derenius
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

fortsättter småpilla mest för att.

fick hem nya dreven till vxlådan nu ialafall...

bytte fyran och femman nu, hade behövt byta trean med igentligen men tyckte inte attdet vart riktigt bra med dem andra dreven jag hade så detta får duga för tets, annars får jag beställa en ny trea med...
jag har ju fördelen att jag kan öka vridet lite vid specifika varvtal och vxlar om så behövs om den laggar för mycket när man petar nästa växel :)
nu när jag växlar från trean till fyran så kommer den nå ned strax under 2000 rpm , dvs från 6500 till 4500, men å andra sidan har jag fullt vriidmoment redan vid 4000 och nästan full effekt vid 5000 så misstänker det ska funka ok, växlar jkag dessutom vid 6800-6900 på trean så ska det vara helt lungt...
jag upplevde att steget mellan trean å fyran förut när den bara dippade 1000 va lite för litet med min motor...

gamla 4an 1.50 nu 1.28
gamla 5an 1.14 nu 1.00

ny toppfart ca 250km/h vilket borde vara lagom på anderstorp och mantorp...

vxlbyte va gjort på ca 45 min, men skulle gått snabbare om man inte var så känslig för att kladda ned överallt, redline heavy shockprooof ÄR KLADDIGT,,, knappt att bräkeleen biter på den en gång :hihi:

Bild

Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av E34 RRT »

känner igen det där! det är hårda grejjer, altså oljan!! men man skall inte andvända den oljan i minusgrader! :hihi:
Niklas.E
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

sådär ja blev av med gips i måndags och har väll kunna gå utan kryckor ialafall under veckan så igår blev det några försiktiga varv på kinnekulle under lunchpausen på TA körningen.

som jag misstänkte var jag ännu mer otränad nu och det märktes rätt tydligt .

dock så hade jag fixat lite smågrejjor som jag tyckte gjorde att körningen ändå gick bättre.

omdrevad låda, 4an å 5an funkade mycket bättre nu, dock har jag för stort steg nu mellan 3an å 4an,
så det gick inget vidare att växla ner från 4an till 3an, så måste sätta i en annan treans och tvåan med så kommer det funka bättre.

ändrat lite på sätet och bälten så att jag satt fast bättre i bilen, gjorde att jag kunde slappna av lite mer i kroppen och sen även ett par vettigare handskar gjorde att att jag inte alls vart lika stum i underarmarna som sist jag körde.

utväxlingen på gasen i kombination med lite mer laddtryck gjorde att bilen flöt mycket bättre i kurvorna,
sen sänkte däcktrycket lite vilket gjorde att den inte understyrde lika mycket.

men men lite småsaker att ändra på..

gick inte snabbare än sist, det är bara att konstatera att däcken som sitter nu verkligen har gjort sitt, gissar att jag hade 40-50 graders däcktemp när jag kom in i depån efter ca 10 varv >:)

vet inte hur gamla däcken är men dem skulle nog passat bättre på däckhögen för flera år sej igentligen,
men finns tyvär inte ekonomi för nya däck just nu, så lär väll åka å bromsa/börna slut på dessa i år sen satsa på helt nya puckar för 2013 istället, gissar jag kapar flera sekunder per varv med nya däck :hihi:
sammtidigt så vill jag ju inte köpa nya däck som jag säkert skulle bromsa sönder ändå iom jag är så ovan med bilen...

körde först ca 5 varv med fullt laddtryck och fri fart på rakan som probilarna i tävlingen,jag körde väll ca 0.57,5 enligt amigoo.

sen blev jag invinkad att bilen lät för mycket så slog på grundladdet istället och växlade vid ca 6200 rpm istället för som tidigare vid 6700, då kom jag ner på rimlig ljudnivå,
och sammtidigt ställdes chickanerna på rakan upp som trackdayåkarna fick leva med att åka slalom igenom.
nu hade ju fått upp liiiite mer temp i däcken och lite lägre effekt gjorde bilen liiite mer lättkörd.
gissar att jag åkte nästan lika snabbt med chickanerna som varven innan utan :lol:


tror det var 4-5 st som kom fram efter dem varven, alla trode jag skulle mosa rakt igenom kon-bariärerna iom jag hade typ dubbla hastigheten genom chickanen jämnfört med trackdaybilarna,.. det märks verkligen skillnad i en sån situation när man kan åka så sjukt fort när man väl fått upp downforcen :rolleyes:

ang downforce så kör jag på ungefär hälften nu, men det märks ju tydligt att vridet i motorn finns tillgänlgligt så kan lätt mosa på nått hekto mer ladd och tjäna mer tid i kurviga partier med mer downforce, kanske kan jag få upp lite mer däcktemp samtidigt...

till nästa körning blir det till attt testa max downforce, gjuta nya sätet så jag sitter så bra som det nånsin går,
samt ställa lite mjukare kränghämmare fram.

..

om nån skulle sitta på en uppsättning bättre begagnade f1 eller gp2 däck lr liknande (eller vet nån som har) så tveka inte att kontackta mej så är jag mycket intresserad av att köpa, jag har gott om plats attt gå upp i däcksdimension och bara sänka chassiet-...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Granlund »

fanfanfan, jag visste väl att jag skulle tagit ledigt från jobbet och åkt till kullen för att kolla :D

Kul att du är på benen igen, någon mer körning planerad i sommar?
Erik Granlund
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

jodå, det hoppas jag verkligen :thumbright:

ska se om det går att ordna nått med 5100 den 13de... (om man törs köra fre, 13de :( )
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av mattias »

Kul med uppdateringen!
Jag trodde först att hela sommarens körning skulle vara över så det är bra att du repat dig så pass att det går köra.

Bilen verkar äckligt anpassningsbar, som en våt dröm för banåkare ungefär kan jag tänka mig. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

haha, ja det känndes väldigt deprimerande just när jag fick gipset.
men har vart så pass mobil även med gips att jag kunnat småfixa lite iallafall någon timme om dagen med diverse småpill...
i måndags när jag tog väck gipset sa läkaren att det var lungt att börja belasta benet så snart som jag kände att jag kunde klara mej utan kryckor, men att det troligen skulle ta iallafall kunde räkna med 2-3 dagar innan jag kunde gå på benet,
fel hade han måndagskvällen tog jag en 30min pass runt byn på ceckel å tisdagen var jag ute å gick igen hehe :)

ska börja träna nu i veckan som kommer på rehab så räknar med å kunna ta upp joggandet och börjar jobba igen fulltid den 9de :)

ja bilen är verkligen som en dröm att köra även med så pass lågt laddtryck så finns mos så det räcker å blir över för mej (åker ca 0.6 i grundladd och 0.8 med laddtryckstyrningen inkopplad, men såklart lite aggressivare mellanregister än på rent grundladd...

det är bara så synd at jag inte har råd med nya däck, iom det oftast bara blir kanske 10-15 varv per körpass så går första 5min åt att få däcken ljummna (och inte ens då tar dem speciellt bra) och sen 5min attack, dem sista 5 min är jag så pass slut i kroppen att kraften bara går åt att orka hålla sej i nått typ av spår....
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar