Sida 37 av 38

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: tis sep 18, 2012 8:26 am
av robban
Den kan dock funka om du gör "metallbiten" ganska lång så den räcker ändläge till ändläge, dvs inte enligt ritningen. För enligt din riktning nu så bryter den inte tändningen förens du har slitit ur växeln till neutral med full moment för att sedan bryta från neutral till den tidsbestämda timeouten du har ställt. Bättre om du har 2 givare i varje ändläge. Den ska bryta direkt när du rör spaken för att sedan släppa när du har växeln helt i syncingrepp/doggar helt i botten. Då blir den helt oberoende på hur fort du växlar samt att du hamnar aldrig i det läget att sprutet släpper motorn när växeln är halv i lagd.

Men som sagt den kan agera "2 givar funktion" om biten är lång och har växelns sido stegs radie. Då Blir de samma sak.

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: tis sep 18, 2012 12:45 pm
av Moggemx
Jo, det var som så jag tänkte, ritade ut det lite dumt på bilden bara! alltså stålbiten ska vara bredare samt med en radie som du beskriver, så givaren ser biten direkt jag rör spaken och över hela neutralläget tills nästa växel är i !
blir nog dock pilligt och jävligt känsligt att ställa in givarna så de reagerar direkt jag rör spaken .. nån som har tips på nån lämplig givare att använda?

enklast är nog att svarva en hylsa med rätt stor ytterdia med rätt bredd .. eller iofs då är det nog bättre att göra som du säger robban två givare med två svarvade hylsor som är justerbara i längsled för att kunna finjustera lägena, blir som jobbigt att justera bredden om man bara har en hylsa i mitten !

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: tis sep 18, 2012 1:00 pm
av Kadett4wd
eller helt enkelt göra en 'kam' och en microswitch som rullar över den.

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: tis sep 18, 2012 2:35 pm
av Moggemx
Det kan nog vara lättare att justera med mekaniska givare, än med magnetiska historier till givare! .. måste söka efter nå lämpliga givare!

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: tis sep 18, 2012 6:54 pm
av robban
Gör biten kilformad så kan du justera ändlägerna genom att justera givaren upp och ner.

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: tis sep 18, 2012 7:13 pm
av Kadett4wd
precis så jag tänkte. :)

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: tis sep 18, 2012 8:18 pm
av knotan
finns ju annars knoppar med inbyggd brytare med utgång till sprut,
dock kostar dem nog en slant men dem är välbeprövade om jag förstått rätt, var lite inne på å skaffa sån till formelbilen, men kom fram till den va lite för stor för min bil , mer tänkt för karossbilar...

http://www.holinger.com.au/knobs.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: tis okt 09, 2012 8:45 pm
av Moggemx
Den knoppen såg inte dum ut heller, men då måste man också köra tidsbestämd cut, och som robban skrev tidigare så blir det lite trist om växeln bara hinner gå halvt i :S .. Men funkar helt säkert bra :)
Funderade på att prova att lägga en brytare på kopplingen så så fort jag rör pedalen så klipper den, då även en tidsbestämd cut.. Bara för att se om det fungerar :P

Kopplade också in och justerade pwm- laddtrycksventilen litegrann, O banan vilken skillnad det blev på responsen :D
Laddet sparkar in mycket aggressivare nu än tidigare :)

Köpte nya Bromsskivor och var nöjd som fan i hopp om att mina pulserande bromsar skulle bli bra.... nå NÄ :angryfire:
Vid det här laget så är allt i hela framvagnen nytt.. Utom hjullagren med nav.
Och visst fan, vid närmare spekulering så verkade det som att den högra skevade ytterst lite :roll: (Stecka tror jag det var som föreslog det för läänge sen :whistle: )
Köpte nya framhjulslager (naven följer med) och problemet var borta :D 8)

Dock har jag andra bekymmer med bakvagnen ännu .. Men nåt verkar vara krokigt på nåt vis då höger medbringare på diffen släpper och vandrar ut och rensar splinesen hela tiden :x
Har konstaterat att avståndet mellan medbringarna (alltså mellan nav och diff) är 8-10mm längre på höger sida :o
Men lyckas inte hitta var i bakvagnen måtten diffar , har mätt och jämfört båda sidor utan att hitta nån skillnad mer än just måttet mellan medbringarna :angryfire: åååhh

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: tis okt 09, 2012 10:37 pm
av Evinrude
Det är inte diffupphängningen som har blivit krokigt på något skumt vis?
Vad åkte du med för bromsar fram förresten? :)

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: tis okt 09, 2012 10:44 pm
av stecka
Härligt att du fick bort vibrationerna :)

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: ons okt 10, 2012 7:45 pm
av Moggemx
Svårt att säga när det sitter på plats :? måste nästan plocka ner den och skaffa en annan och jämföra mot .. Hittar som sagt inga veck eller liknande indikationer på att det är krokigt ..

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: ons okt 10, 2012 8:16 pm
av benkoilovikka
Bild

Kan denna ombyggnation ha med att diffen är sne att göra? Att bussningen hamnat lite på fel ställe, att den slagit sig lite när du svetsat?

Vet inte riktigt hur det sitter fast men...

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: ons okt 10, 2012 8:36 pm
av Moggemx
Njä det tror jag inte, var problem redan innan också så... Och bussningen är är solid stål och sitter på samma ställe som innan, det är jag nästan säker på

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: ons okt 10, 2012 8:40 pm
av benkoilovikka
När kom felet? Kan det vara när du svetsade om bärarmsfästena? eller när du förstärkte bärarmarna?

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Postat: ons okt 24, 2012 11:16 pm
av Moggemx
Hmm...
Bild