Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Volvo 242 T6 -82 - Stötdämpartorn

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Det görs framsteg :thumbright:

Då var det dags...

...att sätta hålsågen i bilen, modell stor. :hihi:

Bild

Efter ett tag så var det ett hål.

Bild

och efter ytterligare en stund blev det två.

Bild

Jag var runt på diverse stålfirmor och kollade om dem hade lite spillbitar från rör i större dimensioner men utan framgång fick jag köpa en 6m pipa som jag knappt använde 1m av :doh:

Två likadana i dimension 114.3x3.6 ca 470mm långa.

Bild

Ett rör provmonterat

Bild

Bild

Fick tag i en kille som hade en CNC plasmaskärare, han skar ut en hel hög bitar åt mig för en billig peng, då slapp man spendera 2-3 kvällar att köra vinkelharry. Lätt värt pengarna även om man behövde göra småjusteringar på bitarna.
Svetsade dit svetsmutter på baksidan av plattan som stötdämpar infästningen sedan skruvas i. Den i sig är gjord av flera småbitar som pusslades ihop och lätt kunde brännas ihop.

Bild

Svetsat och provmonterat

Bild

Bild

Det går framåt!!
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende

Re: Volvo 242 T6 -82 - Stötdämpartorn

Inlägg av maxn51 »

Blir jäkligt fint det där!:) väntsr med spänning på uppdateringar:)
volvobrage
Forumsberoende

Inlägg av volvobrage »

Stilig!Ser veldig bra ut:)
Ka demparar skal du bruke bak?
Amders
För mycket laddtryck

Inlägg av Amders »

Vad säger bilprovningen om att du kapat i rambenen?
SBF gillar det inte i alla fall.
Anders J
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

volvobrage skrev:Stilig!Ser veldig bra ut:)
Ka demparar skal du bruke bak?
Inte helt bestämmt ännu men blir ganska lika dem jag har kört innan dock längre.
Amders skrev:Vad säger bilprovningen om att du kapat i rambenen?
SBF gillar det inte i alla fall.
Jag hoppas inte jag har gått händelserna i förväg och gjort bort mig nu :doh: men då målet är att bilen ska reggas som ombyggt fordon får rambenen ändras inom vissa gränser. Jag vet minst en till som har gjort likadana torn på sin 242 och han har lyckats regga sin som ombyggt fordon, så på den fronten känner jag mig lugn.

Vad gäller SBF så kommer det här aldrig bli en tävlingsbil i den bemärkelsen så det spelar mindre roll. Har funderingar på att köra lite timeattack framöver och då finns det klasser som i princip tillåter obegränsad modifiering som bilen skulle kunna klassas in i.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Började med boxarna till 4-länken jag tänkte köra med istället, riktigt trevligt att få dessa utskurna istället för att stå och kämpa med vinkelslipen. :thumbright:

Bild

Sen var det dags att göra plats i karossen för dessa också, lite måttande...

Bild

Några timmar senare, fick det faktiskt väldigt symmetriskt. Blev nöjd med utfallet.

Bild

Glömde givetvis att ta en bild när boxarna är monterade.

Sen passade jag även på att kapa upp golvet i bagaget för att kunna fälla in tanken lite snyggare. Kommer bygga ett nytt anpassat golv för tanken. Den kommer säkert 30cm längre fram och minst 5cm lägre. Ska klura på någon ny lösning för att kunna spänna fast tanken också.

Bild

Det är lätt att se att det händer något när man bara kapar sönder :thumbright:
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

En liten summering av de senaste dagarnas arbete

Efter en del funderingar beslutade jag mig för att kapa upp ytterligare i bagaget för att kunna sänka ner tanken ytterligare 80mm. Började även konstruera en ram som tanken kan stå i.

Bild

Efter helsvetsning blev den lite skev och tyngre än vad jag hade tänkt mig, så är inte helt nöjd där egentligen. Men bilden visar hur jag tänkt att det ska vara. Insidan ska sedan kläs i tunnplåt så själva ramen blir på utsidan. Någon form av tankband ska kunna monteras i ramen också.

Sen blev det mycket förberedning till helsvetsning av stötdämpartornen och 4-länk boxarna, så renslipa alla kanter och justera in det sista innan man bränner fast det.

En helhetsbild på hur det kommer se ut när det är klart. Batteriet kommer även passas in någon stans mellan boxarna. Den undre strävan sitter inte som den ska på bilden.

Bild

Började svetsa ett stödrör mellan tornen men insåg snabbt att det var lönlöst att komma åt på insidan. Nån som vet om det är svårt att plocka ut bakrutan på en 240 hel. Hur gör man?

Bild

Närbild på ena tornen "monterat"

Bild

En hög med plåtdelar som fått lämna bilen, dock väger inte den högen på långa vägar lika mycket som det man har lagt till :doh:

Bild

Kort summering på alldeles för många timmar nerlagt.
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av flubber_323 »

Snyggt byggt! angående det där tvärstaget mellan tornen, så gör de väl inget om det inte är helsvetsat runt om hela? det är klart för snygghetens skull då.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

flubber_323 skrev:Snyggt byggt! angående det där tvärstaget mellan tornen, så gör de väl inget om det inte är helsvetsat runt om hela? det är klart för snygghetens skull då.
Tack! I detta fallet kanske det inte är superkritiskt, men det går emot alla mina principer att lämna något åt slumpen på det sättet. Ska det vara helsvetsat runtom, så ska det vara helsvetsat runtom.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Peta ut listen innifrån med en mejsel eller liknande brukar gå rätt bra. Börja i ett hörn och ta det någorlunda försiktigt bara
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Volvo 242 T6 -82

Bakrutan var inga problem att plocka ur, pressa lite och böja så fick man ur den relativt enkelt.

Bild

Stötdämpartornen är nu helsvetsade mot karossen, även 4-länks boxarna är nu helsvetsade mot karossen. Kanske inte de snyggaste svetsarna man lagt i sina dagar, men det duger. Lite färg och karosseritätning så syns det inte så väl ;)

Köpte ett pedalställ för ett tag sedan då jag ville göra om där lite grann. Så började med att bygga infästningen till det. Blev förövrigt ett Tilton hängande pedalställ modell 72-607.

Bild

Bild

Bild

Börjar dra ihop sig, körning på Kinnekulle den 14e Maj bokad :)
Karl Buchka
Forumsberoende

Inlägg av Karl Buchka »

Snyggt som fasen. Bilen börjar bli riktigt extrem!
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Karl Buchka skrev:Snyggt som fasen. Bilen börjar bli riktigt extrem!
Tack! Ja det börjar balla ur på riktigt nu ;)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Fortsatte på pedalstället igår.

Det var på det berömda att det gick att få det att gå fritt mellan buren och pedalstället, som synes fick jag slipa av lite på kanten. Blev lite orolig att huvudcylindern inte skulle gå fritt men det ser ut att vara lagom med plats.

Bild

Blev en motivationshöjare att få se vart pedalerna hamnar, det ser dock ut som koppling och bromspedalen skulle kunna komma lite längre ner.

Bild

Blir att bygga lite stag som jag kan bulta upp i originalinfästningen i karossen.

Bild
Jolla_r
Lite mer laddtryck

Re: Volvo 242 T6 -82 Pedalställ

Inlägg av Jolla_r »

Den blir ju bara bättre å bättre!! :thumbright:
Skriv svar