Sida 38 av 71
Re: Jensas STS Speed shop (STS 238=832whp)
Postat: ons aug 24, 2011 8:54 am
av Jens Gustavsson
erland om jag nu mins rätt så ger en 150hk 2.0L B20 på 6000rpm och 100% ve 260fpm med en rund 33mm canal och den behöver bara ca 145-150cfm.
om då kanalen är 35mm standard och flödar 155cfm vad är det då som gör att effekten ökar då man ökar arian och flödet lite mer?
enligt pipe max så behöver samma motor ca 120cfm på avgasidan och då ser det ju ut som om vad jag märkt i praktiken kan stämma att en sån B20 svarar mest på modifieringar på avgasidan. minsta dim under sätet är ju också väldigt litet (ca 25mm = 71% av en 35mm ventil

)
mvh jens
Re: Jensas STS Speed shop (STS 238=832whp)
Postat: ons aug 24, 2011 10:36 pm
av Erland Cox
Det räcker nog långt att bara ta upp den under sätet på avgas.
Det är nog förgasarna och kammen som gör största skillnaden när man trimmar.
Med en omodifierad Weber 45:a kommer man inte mycket över 170CFM i totalt flöde.
Portar man spridaren och snyggar till spjällaxeln så kommer man upp i 180CFM.
Effekten ökar nog mer om man ger fan i att ta upp arean med den lilla förgasaren men man måste ju snygga till innersvängen.
Det är nog svårt att få till en vettig port som är mindre än 36,5mm, då får man plasta på vissa ställen.
Jag har provat med snällare kam i min, från 256 till 248 med 45:or med 40 i halsring och den går bättre, särskilt på lägre varv.
Nästa motor ska jag prova en 240 kam i istället. Jag har blåst toppackningen på 140:n med 248 kammen så jag tog den med 256 kam idag och vilken skillnad till 256 kammens nackdel.
Jag ska göra ett utvarvningstest på 4:an om jag inte kör hem försent och se om det skiljer nåt i ork på höga varv.
Är det högtryck varvar 248 kammen 7500 och vid dåligt väder 6800.
Erland
Re: Jensas STS Speed shop (STS 238=832whp)
Postat: tor aug 25, 2011 10:35 am
av Jens Gustavsson
här är motorn den ska hamna på erland och data på den
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56897" onclick="window.open(this.href);return false; fränt konsept med lite retro och en stor 2" SU tycker jag

sen så flödar 36/36 insuget rätt bra än fast arian hålls nere och det är bra

hoppas jag får äran att köra den i min broms bänk sedan också och finjustera den.
jo toppens insugnings flöde och aria räcker långt på B20 på dessa 150hk/6000rpm sug motor effekter men toppens insugnings flöde blir sen när man ökar effkten och förgasar storleken mot 200hk sug helt avgörande.
jag håller med dig erland om att man ska ta det lite lugnt med kam på B20 jag kör med en AGAP kamaxel på milda 248grader/1.27mm på kamaxeln på vegan och den går ju rätt gott med en 9.75/220 på ett milt laddtryck jag har en liknande kam på 240 grader också som vi ska sätta på erik wiklunds 142 som ska bromsas i vinter det blir en ren gat motor som ändå ska klara sig skapligt i nattens race också

dock är lite högre lyft alltid bra det i kombination med måttlig duration gör B20 motorer starka redan på låga varv och ändå riktigt vassa högre upp om man jämför mot -80 talets kamaxel profiler. lite större stroke är också bra om tävligs typen tillåter det, till exempel 92x86mm

Re: Jensas STS Speed shop (STS 238=832whp)
Postat: mån sep 19, 2011 11:43 am
av Jens Gustavsson
nya underläggs brickor så man kan använda kortare fjädrar till B20. fungerar också fint till B230 8v med längre ventiler för att få rätt inspänings tryck.
på bild även AGAP fullrace fjäder och titanium retaner som jag säljer till de värsta kamaxlarna. fungerar till lyft över 16mm till och med. har högt egensvängnings frekvens och är optimerade till dessa kamaxlar

Re: Jensas STS Speed shop (STS 238=832whp)
Postat: ons sep 28, 2011 11:22 am
av Jens Gustavsson
Jag tar med mig en CNC 530 topp, vinnar flödes tävlings 16v toppen, lite oljor och lite kamaxel- ventil systems grejor till Tierp i helgen så intresserade får se och klämma på lite grejor jag säljer.
så kom gärna och snacka och ta en kopp kaffe hos oss i depån!

Re: Jensas STS Speed shop (finns i Tierp i helgen med lite g
Postat: ons nov 23, 2011 2:39 pm
av Eldon
hej Jens jag köpte mig en motor för ett tag sedan o har forskat lite i det. o det är din kam i den
där står , STS 247 114.
måste fråga dig går denna kammen o köra som sugare med förgasare eller den är enbart till turbo byggen?
Re: Jensas STS Speed shop (finns i Tierp i helgen med lite g
Postat: ons nov 23, 2011 3:09 pm
av Jens Gustavsson
svårt att svara på mer exakt då jag inte vet nått om motorn?
men grovt sett så går det bra men oftast har man lite mindre nock vinkel på sugmotorer typ 108 grader men det fungerar ändå. adv den bara några extra grader möjligtvis.
mvh jens
Re: Jensas STS Speed shop (finns i Tierp i helgen med lite g
Postat: ons nov 23, 2011 3:27 pm
av Eldon
nej blev lite isbilsprojekt o vi satte dit 4 st 40mm mc förgasare, o det är en helt standard b230K motor som vi skulle pilla med inget seriöst så hadde ja denna kamen liggandes. hadde ju en T kam i den original o orkade max varva 5500varv jävligt trött, så ska montera den snart. o bara tänkte fråga
om de gick bra o köra denna kam som sugare

mvh tim
Re: Jensas STS Speed shop (finns i Tierp i helgen med lite g
Postat: ons nov 23, 2011 3:42 pm
av Jens Gustavsson
den kommer bli nöjd och motorn kommer att gå fint. men du hade fått lite mer vrid vid och under 3000rpm med 108 nock. du kan få några hk mer toppeffekt och ett planare register som kan va bra på isen.
Re: Jensas STS Speed shop (finns i Tierp i helgen med lite g
Postat: ons nov 23, 2011 5:20 pm
av Eldon
tack för hjälpen =) hoppas nu inte ventilerna tar i kolvarna fick beställa 4mm lachcaps eller va tror du :/?
Re: Jensas STS Speed shop (finns i Tierp i helgen med lite g
Postat: ons nov 23, 2011 5:55 pm
av Jens Gustavsson
ventilerna tar inte i så länge inte kammen sitter extremt mycket fel men då startar den nog inte ens en gång.
hur tjocka lash caps man behöver är individuellt men ska man chansa så är 2.5 mm nog närmare sanningen.
Re: Jensas STS Speed shop (finns i Tierp i helgen med lite g
Postat: tor nov 24, 2011 9:43 pm
av Eldon
Va ska man ha i ventilspel med denna kam Jens

?
Re: Jensas STS Speed shop (finns i Tierp i helgen med lite g
Postat: fre nov 25, 2011 10:51 am
av Jens Gustavsson
här är ett litet produkt blad på STS 247...
KAMAXLAR
STS 247 är en av de populärare kamaxlarna som jag säljer till gatbils åkarna. Jag säljer också skräddar sydda fullrace kamalar från bland annat AGAP custom cams, comp-cams och Gunnal lundström.
Jag har kompletta modärna kamaxel kitt till B20, B230 8v, B230 16v och till Cheva SB+BB. Köper man allt från mig så får man anpassade utprovade grejor som fungerar tillsammans.
"STS 247" ligger i gräns landet mellan gata och race och kan användas till många olika motorer och varvtals områden men om man ska säga ett rekomenderat område så ligger det mellan 2800-7300rpm på en bra motor och kanse 400rpm till på en ricktigt fin motor.
Den har en vintilspels duration på effektiva 284grader vid 0.40mm spel och 247 grader vid 1.25mm spel (rekomenderat ventilspel 0.35mm min 0.30 max 0.40.
Den har lite ruppig tomgång med singel spjäll men den går ändå riktigt fint då allt runtomkring är utsjusterat.
den har rätt snabb öppning och stängning som är bra då man vill ha ricktigt brett vridmoment register men ändå få bra toppeffekt.
Den lyfter lite drygt 12mm och den bör användas med nån typ av bättre fjäder beroende på användnings området (jag hjälper dig med det vid köp)
STS 247 kammaxeln med 114nock vinkel har 2.25mm lyft. 112 nock har 2.50mm.
108 nock har 3.0mm. Det är när de står nollad på veven med lika mycket lyft in och ut på överlappen räknat med noll ventilspel (dra från ditt ventilspel för att få rätt mått när allt är monterat)
om högre vrid under ca 3500rpm önskas så kan man advansa (tidig ställa) kamaxeln 4-5 grader har man ingen gradskiva så ska man ställa kamaxeln så att insugnings nocken får ca 0.3mm mer lyft vid ovan nämda inställning.
kamaxeln slipas på en ny hård volvo stomme. Och den har en lite reduserad bas cirkel men kring 2.0mm lach caps bruka va ett bra utgångs läge om man inte orkar mäta. Pm om mer exakt beräkning av lash caps.
pris 1890kr
Re: Jensas STS Speed shop (finns i Tierp i helgen med lite g
Postat: mån jan 09, 2012 3:41 pm
av Jens Gustavsson
jag har just nu paket pris på ett par olika kamaxel kitt för lite enklare motorer.
kit 1 är en STS 247/108 med lite hårdare enkelfjädrar (53/90kg/38mm) och hög kvalitets lachcaps som motsvarar original kamaxelns bascirkeln +- 0.20mm. max rpm 6800rpm (använd volvo orginal stora retaners)
pris separat... kam 1890+ fjäder 490+ lachcaps 304kr= 2684kr
paket pris........ 2495kr
kit 2 är samma STS247/108 och lachcaps men med värre AGAP race fjädrar (44/108kg/38mm) och titanretaners. max varv är då 8200rpm. lämplig kam till drifting mm där man vill ha bra bottenvrid och ändå kunna varva 8000+rpm med ett hålbart koncept. går att få upp mot 600hk med E85 och typ en super HX40.
pris separat...... kam 1890+ fjäder 1125kr+ titan retaners 1125+ lachcaps 304kr= 4444kr
paket pris 4095kr

Re: Jensas STS Speed shop (STS 247kamaxel kitt)
Postat: tis mar 06, 2012 10:25 am
av Jens Gustavsson
is sm har kört igång nu och det vart en andra och en tredje plats för kjell persson med den svarta 240 som jag sponsrar lite och har hjälpt med motor bromsningar mm. fränt med B25 och 405 topp och weber trim bland alla insprutade turbo, evo och 16v motorer
http://is-sm.se/is-sm_resultat.html" onclick="window.open(this.href);return false;