Sida 38 av 132

Postat: tis maj 18, 2010 4:28 am
av Erland Cox
Vätska går visst att komprimera, hur får du annars en tryckpuls att röra sig genom vätskan? Men för att det ska märkas på volymen ska det till väldigt mycket tryck. Jag kommer faktiskt inte ihåg var jag har det ifrån men jag har läst någonstans att man gick ifrån fuel rails med liten area och cirkulärt tvärsnitt till större rektangulära rör för att dämpa tryckpulserna i dom. Det var nog i en av mina böcker om insprutning, jag ska se om jag kan hitta det. Erland.

Postat: tis maj 18, 2010 7:57 am
av Jens Gustavsson
erland det vore intressant att läsa mer om :thumbright:

motorknyttet intressant att fler har stött på samma problem och vi har också funderat på ett sånt K jet dämpare .

Postat: tis maj 18, 2010 8:27 am
av THEO
tja göra en större volym på fuelrailen + sätt på en tryckaccumulator(stavning!) borde göra susen!! :hihi:
vi bygger så inom livsmedels industrin får att bli bli av med pullsasion å tryckstötar dom system vi har är ibland ett T-rör med siktglas gjort av pnuematikkopplingar för att se om luftkudden finns kvar annars får man stoppa lufta så man får en ny luftkudde som dämpar!!men i normala fall så kommer det alltid med lite luft i vatten in(syrerikt)...kan ju även använda ett epasionkärl modell mindre istället fär en k-jetaccumulator samma funktion + kan "luftbollen kan ju pumpas upp till önskat arbettryck borde ju finnas små söta som får plats under huven....
jag vet inte hur vanligt det är med luftbubblor i ett sådant här bränslesystem men vi använder ett system med en modul som kallas micro-bubbler :hihi: en tank på röret som har ett system för att skilja bort luftbubblorna för att spara pumparna från kavitation men borde gå att placera där man vill för att få luftbubblorna...
man borde ju kunna ha ett accusumpliknande system till fuelrailen för säkerställa tryck och flöde vid kritiska tidpunkter...hmmm interssant/Jörgen

Postat: tis maj 18, 2010 8:49 pm
av Jens Gustavsson
Conny-kompa och peter har varit och hjälpt mig att montera Tech Edge 3B1 i bilen i kväll :thumbright: länk http://wbo2.com/3b1/default.htm

jäkligt fin grej som har internt minne som man kan tanka över till en dator efter repan om man inte vill ha datorn i bilen. (köpt av ANorberg här på forumet)




vi kommer till en början att logga......

Lamda

RPM

Laddtryck

Avgastryck

Motor temp

Avgastemp

vi kommer mäta på fler ställen sen (tex compressor temp, G-kraft och powerglide temp) men detta duger till en början.

blir nog en liten test gasning på 0.7bar (wg grundtryck) inom ett par dagar och om det ser bra ut så höjer vi till ca 1.4 bar.

sen mot helgen ska flippfronten börjas byggas om så den passar (ska förlängas och byggas nya fästen)

Bild

Postat: tis maj 18, 2010 8:54 pm
av Peter L
Ska jag komma och hjälpa till med fronten?

Postat: tis maj 18, 2010 9:03 pm
av Jens Gustavsson
skulle va ruskigt nice om du orkar :thumbright: .
lutar mot att det ska börjas med på torsdag.

Postat: tis maj 18, 2010 11:11 pm
av Peter L
ringer dig i morgon. Har några frågor ang. förfarandet.

Postat: tis maj 18, 2010 11:50 pm
av mattias
Jag ska fixa så det finns plast och härdare imorrn, jag tittar nog förbi garaget i Tomterna efter 18 nån gång. Tänkte passa på och blästra nå småsaker jag svetsat åt farsan samtidigt.

Som sagt, det finns minst en typ av glasfiberväv också - ska försöka ta med mig det också.

Peter, du kan ju kika förbi eller ringa mig då jag hållt på en del i ungdomen, byggde ju racerbåt när andra trimmade moppar, men farsan är riktiga gurun ("Ostnäs plast" i 20 år).

Postat: ons maj 19, 2010 8:05 pm
av Mr Garrett
Lycka till med nya chassit !

Vad har du för öppningtid på 1680 cc spridarna på tomgång ?

Jag åker oxå Haltech F3 sprut med Bosch 1680 cc spridare (5.5 ohm) men har problem med få rätt lambda på tomgången..... börjar gå orent under 1.40 ms öppningstid.......läste någonstans att 1680 cc spridarna inte fungerar korrekt på korta öppningstider ?

Postat: ons maj 19, 2010 9:06 pm
av mattias
Mr Garrett skrev:läste någonstans att 1680 cc spridarna inte fungerar korrekt på korta öppningstider ?
Prova här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=26206
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=30593

Postat: tor maj 20, 2010 12:13 pm
av Jens Gustavsson
Mr Garrett skrev:Lycka till med nya chassit !

Vad har du för öppningtid på 1680 cc spridarna på tomgång ?

Jag åker oxå Haltech F3 sprut med Bosch 1680 cc spridare (5.5 ohm) men har problem med få rätt lambda på tomgången..... börjar gå orent under 1.40 ms öppningstid.......läste någonstans att 1680 cc spridarna inte fungerar korrekt på korta öppningstider ?
1.4ms på stapeln eller i data loggen eller siffran man ser när man tittar på ms i live motordata?

jag kollar på vad jag har nästa gång jag startar.

jag kör med ca 0.85-0.90 på 1500rpm tomgång.

Postat: tor maj 20, 2010 8:15 pm
av Jens Gustavsson
jag och peter L har byggt fästerna till fronten och börjat plasta i dag (tack för hjälpen :thumbright: ).

nu börjar de se ut som en bil igen men det blir lite mer plastning i morgon i fronten sen en hel del plastning på de 50mm förlängnings delarna men det är inte så akut då det inte stör mig med lite plåtar där :wink:

Postat: mån maj 24, 2010 4:54 pm
av Jens Gustavsson
jag va och testa lite i lördags natt i skydd av mörkret :) (har kopplat in alla lysen så det går fint).

jag hadde glömt att jag hadde 1.4bar i grund tryck så jag fegade ur lite då jag gärna skulle vilja ha under ett bar i början för att känna av chassit först så det vart mest bara ett par väldigt små justeringar på delast och för att få nån mil på chassit.

det va inga direkta problem så testet va väll rätt lyckat.

motorn känns väldigt stark och laddar upp väldigt tidigt men jag tordes inte hålla i på högre rpm då jag inte ville köra så fort. (går ju så fort på ettan med PG)

jag har nu lagt dit en grund fjäder på 0.7bar så nu ska man väll tordas gasa fullt nästa provtur :hihi:

Postat: mån maj 31, 2010 10:52 am
av Jens Gustavsson
har inte hunnit så mycket i helgen på grund av div hårdrocks festligheter i stan men jag har hunnit byta till magnus söderlunds gammla 7" turboaction converter i allafall blir kul att testa denna hoppas den orkar stalla upp mot 4500-5000rpm på 1.7bar.


man vart lite extra peppad av att läsa om Per-Åge dragster team och dess tider i helgen :thumbright:

The name is

Postat: mån maj 31, 2010 1:20 pm
av PerAage
Per-Åge :)
(norsk för Pær-Åke)

7 tummare, nå är juh risken där för at stallet kommer lite upp.?


MVH
Per-Åge