Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Det är väl för kallt för att äta GLASS :hihi:
skruva lite och svetsa kanske :thumbright:

Luftutsläpp kanske är ett bättre ord.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Per har ingen temperatur gräns för glassätning,det går i åretrunt! ;)
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Det är för kallt att äta glass först då helvetet frusit till is!

Love!
Du är inne på rätt spår.


Bild

Friserade till skenorna som pedalfästet ska sitta i. Det var lite pyssel, för golvet lutade åt alla håll, men det blev skapligt. Passade på att punkta fast skenorna också. Nu återstår att skruva loss pedalstället och svetsa så det sitter, även då jag sitter där och sprattlar med småfötterna...
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild
Så här ser det ut innanför baklysena på en C30, men jag tror att det blir svårt att komma åt att måla där....eller nåt, så jag gjorde så här:

Bild
Nu borde det gå lättare att komma åt med färgsprutan !!
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Wikimoe »

Steg för steg så uppfyller du snart mångas pojkdrömmar!

Kallas det förresten vuxendrömmar om man har dem idag? Det kanske kan missuppfattas.
Wiktor Danielsson
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av x6rs »

Är lite nyfiken på ett par grejjor...
Hur gjorde du för att mäta in fram och bakvagn? Både i höjdled och i hjulbas och sen kontrollera så det blev rätt, vad utgick du ifrån?

Sen vad säger reglementet om torpedvägg och kardantunnel, är det samma reglemente om man kör tvärställd motor?
0708960667
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Wikimoe!
Jag har alltid drömt om en sån här bil. Hoppas att jag en gång får möjlighet att köra en! ;)
Vuxendröm?
Tja, såna kan vara allt från torra till våta. Om man har våta, måste man ha regndäck...

x6rs!
Jag började med att mäta var bakhjulen skulle sitta. Sedan gjorde jag ett sträck på golvet där hjulcentrum skulle vara. Efter det skar Peter och jag ur allt där bak och brände dit det grova (60x40) fyrkantsröret. Vi lade ner tid på att verkligen se till att röret hamnade rakt.
Höjden på bakvagnen bestäms av reglementet, så det var bara att mäta in höjden och loda mot strecket i golvet. Då både höjden och placeringen i längd var bra, tillverkades ramben. I dessa svetsades fästen för bakvagnen, som senare bara var att bulta fast.
Bild

Framvagnen monterades på samma sätt. Började med att mäta ut var hjulcentrum skulle vara och sedan hade jag fått monteringshöjden av IGMAB, så det var bara att montera den.

Samma reglemente på tvärställd motor, men då behöver man sällan kapa i torpeden annat än för avgasrör och sånt. Man får flytta torpeden och även montera komponenter genom den. I mitt fall utnyttjas den regeln till att få en mjuk böj på downpipen.

http://www.fia.com/sport/regulations?f% ... ategory:79
Senast redigerad av Per Ohlsson den mån nov 09, 2015 11:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av subw000fer »

Intressant tråd. Sträckläst hela nu, tog en stund...
Tack för att du delar med dig :thumbright: Alltid lär man sig något när man läser projekttrådar. Kan nu lite mer om rallycross!
Det verkar vara ett skapligt jobbigt reglemente att hålla sig efter.

Snyggt byggt rakt igenom med intressanta lösningar. Fortsätt gärna dela med dig så att man får se den färdig i framtiden :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

subw000fer!
Kul att du gillar det jag gör!
Det svåraste är att hela tiden se till att det inte monteras några saker som väger mer än nödvändigt på bilen. Vikten är en röd tråd i allt jag gör, så det ska bli kul att ställa den på vågen då den är klar.

Bild
Svetsade ihop plåtarna för att få lite styvelse, om nu någon skulle banka där bak ;)

Bild
Demonterade pedalstället och svetsade fästena.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Det tar sig! Blir det inte för vekt där bak utan förstyvningar?

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Vikten är en röd tråd i allt jag gör, så det ska bli kul att ställa den på vågen då den är klar.
Bara du blir nöjd också :thumbright:
Hur mycket viktning blir det det sen för att ligga på minvikten?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!
Det ska ju dit en sån här balk där bak också:
Bild

Nisse!
De C30or som IGMAB byggt har landat exakt på minimivikten. Nu är jag inte lika professionell som dom, varför jag misstänker att den här bilen kan bli tyngre. Nu har jag valt ett lättare motoralternativ och en lättare styrinrättning än de andra C30orna, så jag vet inte alls var vikten kommer landa. En Citroen som finns i vårt västra grannland har en växellådstunnel i 6 mm plåt. Bilen byggdes så lätt att man tvingades vikta på den.
Jag vill hellre att min bil blir lite för lätt, då det i så fall går att vikta på den lite och framförallt placera vikten så att en gynnsam viktfördelning uppnås. Sedan måste maskinisten lättas en del också, om inte han byts ut förstås...
Där du har seglat, där har jag rott!
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Amders »

De lättaste delarna på bilen är de som man inte monterar......
Anders J
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Amders!
Du har en poäng i det du säger!
Helt klart ska man inte hänga en massa onödiga saker på bilen. De väger ju en del, men det är även saker som kan gå sönder eller vara i vägen då annat ska lagas.
Det finns ett regelverk som styr vad som måste finnas på bilen, så tyvärr måste vissa saker finnas. Brandsläckningsutrustning är en sån sak som jag gärna hade sluppit. Sedan är det ju såna saker som man måste ha för funktionen. Den torrsumptank jag köpte var rätt liten. Detta för att spara vikt. Oljan kommer inte stanna i tanken länge, så jag har insett att en torrsumppump med separator är ett måste.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

:hey: Bild

Muttrade ihop pedalstället idag. Till min stora förtret väger skiten 3,5 kg...


Bild

Bultarna till cylindrarna och pedalerna väger 2 hg... Således skulle titanbultar väga ungefär 1 hg och aluminium ca 0,7 hg.
Det hade varit bra om det gick att komma under 3 kg!


Bild

Så här ser en originaltopp ut!


Bild

Den vi ska använda i Argentina har större hål för att kunna klara den tunnare luften och ändå leverera effekt! :hey:
Den toppen ska ner till Fräsarn här på forumet och få ett insug.
Där du har seglat, där har jag rott!
Skriv svar