Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

hur går de jens med uppdateringarna och lite bilder de börjar ha gått ett tag nu :wink:
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

detta med klusterladdning är väldigt spännande grejjor. kopplar man in en tredje turbo i systemet med så kan man kyla ned ladd luften väldigt mycket som en bonus å få ännu mer effekt.... :twisted:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Hur ska du använda en turbo till att kyla, jag får dem bara till att värma :confused:
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

j björk skrev:Hur ska du använda en turbo till att kyla, jag får dem bara till att värma :confused:
haha vilken tid det tog innan nån undra, kan inte ens förklara det själv, minns inte nu vad fenomet hette.
fiins beskrivet i zanders bok i avsnittet klusetrladdning, märkligt fenomen det där men läs så förstår du nog bättre än mej :thumbright: :hihi:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det är inte så att det handlade om diesel, och förbrännings eller avgastemp?
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

nej det gjorde det inte, (om det nu inte va så att jag minss väldigt fel)
fan att jag inte har kvar boken längre , lånade den bara... :doh:
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

kan dom ha menat att det blir kallare om man bara behöver ladda så lite att man håller sig vertikalt lägre i kompressormappen om man har två på rad och kan då komprimera luft lite effektivare ==> mindre värme... blir också väldigt nyfiken :)
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag hinner inte ends läsa mina egna trådar men jag tror att det handlar om att kyla luften genom en turbin som sänker trycket (fungerar på samma sett som en turbin höjer termpen då trycket ökas).

vad man gör av turbinens kraft går att hitta på olika saker med.

man kan bara strypa ned trycket också efter man kylt luften då kan man få insugnigs tepraturer under 0 grader :thumbright:
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

jag tror jag minns att det gick på nått vis ut på att leda laddluften genom både turbinen och kompressorn på samma turbo å på så vis ändra gashasitghet/tryck på samma mängd luft,
sen gick det visst även via en intercooler så man kunde få välidgt kall insugstemp även om det är flera bars laddtryck och en utetemp på sommaren :?
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

kom på att jag är relativt säker på att pacman har boken hemma, (han som tipsade mej om å läsa den första gången) och han kan nog förklara hur det va det funkade, insugsetmepraturer under 0an ska gå å få till iallafall,..

EDIT::
står lite i ämnet här
http://forum.turboperformanceclub.nu/vi ... ieladdning[/quote]
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har boken och kan kolla. Det låter som ni har uppfunnit en Perpetuum Mobile, ta patent på den fort. Annars kan ni ju bara ta en AC, den kyler bra.

Erland.
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

Erland Cox skrev:Jag har boken och kan kolla. Det låter som ni har uppfunnit en Perpetuum Mobile, ta patent på den fort. Annars kan ni ju bara ta en AC, den kyler bra.

Erland.
så bra tror jag inte det funkar :lol:
det kanske är en teoretisk funktion som inte funkar lika bra i verkligheten som i böckernas värd??? men kolla gärna å skriv hur tanken va dte skulle funka, jag minns inte exakt som sagt
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kompression värmer och expansion kyler. Att först komprimera och sen expandera kostar bara arbete och då är man tillbaka vid utgångspunkten minus förluster. Ska man kyla ordentligt så krävs en kraftig expansion på bekostnad av flödet och med ett stort pumparbete innan strypningen. Jag ska kolla i boken i helgen och se vad det står.

Erland.
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

borde funka bättre i varmare breddgrader än här tycker jag,

fick förklarat för mej å kom ihåg då hur det var,

man matar luften genom turbinen på turbon, då får man ett tryckfall ut, via en IC, så är luften då nere på friskluftsnivå (dvs samma som den va innnan första och andra komprimering) sen in i kompressorn å ut igen å andra tryckfallet så blir det bra kyla å man kan komma ner i temp under "friksluftens" temp...

men här där vi bor har man väll sällan problem med att en vanlig IC inte räcker till... :roll:
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

kyla luft är väl absolut inget problem men du har ju inte 100% verkningsgrad på det hela utan effektförluster i varje steg, så att först komprimera den och sen expandera den för att kyla bör leda till en nettoförlust av energi och det man är ute efter är väl rejält övertryck inte lågt övertryck med låg temperatur..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar