
knotans 360, verision 3
bilen väger ca 1000kg blankt, har inte vägt den efter att jag monterade dän kompressorn å då låg den strax över 1000kg med fulltank...
runt 1000kg med lagom mycket soppa kan man säga.
"problemet" är att den är väldigt lätt i röven iom den har motorn en bit framför framaxeln.
den blir vääldigt överstyrd-... känns lagom balancerad med slicks i bak å vanliga gatdäck fram
dessutom så har min slungdiff slutligen gett upp...
vet inte vad jag ska åka till nästa år men resten av säsongen duger en svetsad.
om jag får i en tyngre 6 cyl motor elller ej är inte alls bestämmt, men oavsett så lutar det åt å flytta in torpedväggen och få motorn flyttad bakåt en bra bit....
en 7m vore trevligt men om det finns så värst gott om block/toppar i bra skick att få tag på längre vet jag ju tyvär inte
beställde iallafall en 247 kam med 114 nockvinkel av jens idag, hoppas det kommer så snart som möjligt, kinnekulle nästa onsdag, kunde vara kul å få den testad med den kammen då
måste bara få tag på nya slicks till banhjulen tills dess iom jag inte tror dem jag har kvar räcker en heldag, iofs kan man ju börja köra lite lungt med gatdäck å sen byta när man hittat bra spår å köra ännu fortare
runt 1000kg med lagom mycket soppa kan man säga.
"problemet" är att den är väldigt lätt i röven iom den har motorn en bit framför framaxeln.
den blir vääldigt överstyrd-... känns lagom balancerad med slicks i bak å vanliga gatdäck fram

dessutom så har min slungdiff slutligen gett upp...
vet inte vad jag ska åka till nästa år men resten av säsongen duger en svetsad.
om jag får i en tyngre 6 cyl motor elller ej är inte alls bestämmt, men oavsett så lutar det åt å flytta in torpedväggen och få motorn flyttad bakåt en bra bit....
en 7m vore trevligt men om det finns så värst gott om block/toppar i bra skick att få tag på längre vet jag ju tyvär inte

beställde iallafall en 247 kam med 114 nockvinkel av jens idag, hoppas det kommer så snart som möjligt, kinnekulle nästa onsdag, kunde vara kul å få den testad med den kammen då
måste bara få tag på nya slicks till banhjulen tills dess iom jag inte tror dem jag har kvar räcker en heldag, iofs kan man ju börja köra lite lungt med gatdäck å sen byta när man hittat bra spår å köra ännu fortare

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21739
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en sexa ska inte behövas bara du får dit en fin topp och lirar in konceptet.
kammen är på väg nu iallafall men du skulle fått prova nån värre sen kanske också?
hur stor va turbon och hur bra va snik toppen som du åker med nu?
längd på grenröret mm?
vad va det för kam du bromsade med och vad va gjort på den toppen?
blir kul att höra vad du tycker om den. du skulle fått prova den där 247/269 också den ska spola upp ännu bättre utan att tappa vrid under 3000rpm och ger bästa slut klämmen.
jag har också STS237/247 för de som vill ha vrid redan vid 2400rpm men ändå värsta spol uppen och hygglig slut kläm på lite varv.
jag har också på gång ännu värre profiler med liknande duration vid 1.27 mm men de slipas bara på råämnes ämnen så de blir dyrare.
hoppas bara fjäder trycket räcker du värkar varva hårt (har läst lite i tråden
)
kammen är på väg nu iallafall men du skulle fått prova nån värre sen kanske också?
hur stor va turbon och hur bra va snik toppen som du åker med nu?
längd på grenröret mm?
vad va det för kam du bromsade med och vad va gjort på den toppen?
blir kul att höra vad du tycker om den. du skulle fått prova den där 247/269 också den ska spola upp ännu bättre utan att tappa vrid under 3000rpm och ger bästa slut klämmen.
jag har också STS237/247 för de som vill ha vrid redan vid 2400rpm men ändå värsta spol uppen och hygglig slut kläm på lite varv.
jag har också på gång ännu värre profiler med liknande duration vid 1.27 mm men de slipas bara på råämnes ämnen så de blir dyrare.
hoppas bara fjäder trycket räcker du värkar varva hårt (har läst lite i tråden

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
hehe han varvade ju sönder den gamla fin portade toppen som va en 531a men större ventiler osv. men då varva han en bra bit över 8tusen rpmJens Gustavsson skrev:hoppas bara fjäder trycket räcker du värkar varva hårt (har läst lite i tråden)



grenröret vet jag är ett 940 turbo grenrör som är planat och portat för att passa en Bord Warner s200 snigel

Micke Grönlund
531an va portad av musen och kördes med snäppet större avgasventil och VX kam. Efter bromsningen precis så kollade han toppen och då hade den inget ventilspel på någon ventil och 3nockar va nedslitna och 3shims med tryckare och det hade spruckit ner under sätena (avgas och insug) på 2cylindrar. Varvades upp till 9k några gånger.7aan skrev:hehe han varvade ju sönder den gamla fin portade toppen som va en 531a men större ventiler osv. men då varva han en bra bit över 8tusen rpmså den han kör nu vad jag vet är en lite till filad std 530 och han har väll sänkt varvet till 7200 eller nått
de är iaf vad jag vill minnas men knotan får väll rätta till de
grenröret vet jag är ett 940 turbo grenrör som är planat och portat för att passa en Bord Warner s200 snigel
530in är bara snabbportad av knotan själv med en vanlig V kam.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
http://topptrim.seB_Christoffersson skrev:"musen" dära har jag hört talas om vem är de igentligen och vad har han för firmaTommy^_ skrev:531an va portad av musen
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
ja det va som sagt en musenportad 531 med vx kam å en stenålders to4b (garret)
hade problem redan dagarna nnan bromsningen med hög avgastemp så är övertygad om att alla ventilerna läckte redan under bromsninge, lägg sedan till att den misstände vid 6500 rpm pga en mindre incident med pluskabeln till edisspolen så jag inte kunde dra den så långt som den ville....
den nya toppen är en lätt filad 530 med std ventiler.. med i dagsläget en v-kam. plockade isär toppen filade den å tvättade , slipade in ventiler och satte ihop igen å shimsade in kammen på en eftermiddag/kväll så den finns defenetivt mer tid att lägga på, men skulle påstå att den funkar betydligt bättre (troligen pga en mycket bättre turbo) än alla som fått åka med (inkl jag) skulle kunna tro.
nu minns jag ju inte exakt måttten på turbon men det va väll nått i stil med 58 in 62 ut r nått sånt.
typ som en hx35/40 ungefär,
ganska smått avgashus men som jag räknade lite snabbt på motorn så borde den klara nånstans runt 500 häst å 6-700 nm med runt 3 bars laddd utan att vara alldeles för optimistisk.
har vart ute å kört lite mer nu och man kan säga att motorn tar slut/turbon bottnar vid ungefär 5500 rpm i dagsläget.
ska dra ut å logga lite acctider på en lång raka så ser man ju direkt sen i loggarna efter kambytet vart den gör bäst skillnad...
hållller på å kollar med garabedianracing om vi får komma upp åbromsa en gång till efter kambytet under slutet av månaden.
som du säger jens så skulle dte blir rättt sjuk motorn med min gamla topp/grenrör och din nya kam på den turbon jag har nu
på tal om helt annat, den 531an som du köpte av Kim som jag byggde åt honom för många år sedan, finns den kvar eller har du gjort dej av med den???? är den till salu???
om nån annan som läser tråden har en fin 531 (dvs relativt sprickfri) så slå iväg ett PM, måste ha tag på en vartefter....
kan inte bestämma mej för hur man ska göra, men bmwmotorn har stått några år så om jag väntar ett tag till med att stoppa i den eller ej kvittar igentligen
hade problem redan dagarna nnan bromsningen med hög avgastemp så är övertygad om att alla ventilerna läckte redan under bromsninge, lägg sedan till att den misstände vid 6500 rpm pga en mindre incident med pluskabeln till edisspolen så jag inte kunde dra den så långt som den ville....
den nya toppen är en lätt filad 530 med std ventiler.. med i dagsläget en v-kam. plockade isär toppen filade den å tvättade , slipade in ventiler och satte ihop igen å shimsade in kammen på en eftermiddag/kväll så den finns defenetivt mer tid att lägga på, men skulle påstå att den funkar betydligt bättre (troligen pga en mycket bättre turbo) än alla som fått åka med (inkl jag) skulle kunna tro.
nu minns jag ju inte exakt måttten på turbon men det va väll nått i stil med 58 in 62 ut r nått sånt.
typ som en hx35/40 ungefär,
ganska smått avgashus men som jag räknade lite snabbt på motorn så borde den klara nånstans runt 500 häst å 6-700 nm med runt 3 bars laddd utan att vara alldeles för optimistisk.
har vart ute å kört lite mer nu och man kan säga att motorn tar slut/turbon bottnar vid ungefär 5500 rpm i dagsläget.
ska dra ut å logga lite acctider på en lång raka så ser man ju direkt sen i loggarna efter kambytet vart den gör bäst skillnad...
hållller på å kollar med garabedianracing om vi får komma upp åbromsa en gång till efter kambytet under slutet av månaden.
som du säger jens så skulle dte blir rättt sjuk motorn med min gamla topp/grenrör och din nya kam på den turbon jag har nu

på tal om helt annat, den 531an som du köpte av Kim som jag byggde åt honom för många år sedan, finns den kvar eller har du gjort dej av med den???? är den till salu???
om nån annan som läser tråden har en fin 531 (dvs relativt sprickfri) så slå iväg ett PM, måste ha tag på en vartefter....
kan inte bestämma mej för hur man ska göra, men bmwmotorn har stått några år så om jag väntar ett tag till med att stoppa i den eller ej kvittar igentligen

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21739
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kims gamla topp har jag inte fått nå överfall till
den va rätt sprucken också och passar nog mer till dyno experiment eller Folk race.
du skulle haft en rickig topp före bromsningen annars bromsar den så grymt över 6000rpm.
lika med ett 940 grenrör.
se stövarns bromsning här den gav bra effekt på lågt tryck och tidigt ladd http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=38336

du skulle haft en rickig topp före bromsningen annars bromsar den så grymt över 6000rpm.
lika med ett 940 grenrör.
se stövarns bromsning här den gav bra effekt på lågt tryck och tidigt ladd http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=38336
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
ja de var in en kille med en musen topp för någon månad sen och ville höra våran åsikt om den för att han var inte speciellt nöjd men den bearbetningen han hade fått om man säger såMadMange skrev:http://topptrim.seB_Christoffersson skrev: "musen" dära har jag hört talas om vem är de igentligen och vad har han för firma
och utan att överdriva så såg den verkligen inte bra ut
och ser man på berabetningen av topparna på volvon och nissan som han bearbetat på sin hemsida så ser man ju att de är slarvigt gjort och dom ser ändå väldigt mycke bättre ut ändå än den toppen som komma in hos oss för rådfrågning
de var därför jag undrade vem denna musen var
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Det där är en tråkig stämpel att få, Man kan alla göra misstag.
Men då bör det vara något enstaka exemplar som felar som sedan rättas till utan krussiduller..
Men det var mycket fel du hade knotan på din topp
Men då bör det vara något enstaka exemplar som felar som sedan rättas till utan krussiduller..
Men det var mycket fel du hade knotan på din topp

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169