Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Du har alltså förstått vad man ska ha en diskmaskin till :hihi:
Hur blir det när du diskar porslin, inga överraskningar?
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

j björk skrev:Du har alltså förstått vad man ska ha en diskmaskin till :hihi:
Hur blir det när du diskar porslin, inga överraskningar?
Fullt med överraskningar, man får diska rent ett par gånger och rengöra filtret efter alla oljepartiklar :roll:
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Idag monterades det kolvringar. Usch, så lätt att göra bort sig.. Första gången jag gör det på en bil, har bara donat med mopeder/crossar innan och på dem har det bara varit singel så det är ju inte riktigt samma sak.. Men det gick bra, trots allt, var nära brottgränsen ett par gånger tror jag allt :P

Bild
Bild
Bild

Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Kolvringstång (19-226) BILTEMA 59,90 kr
:wink:
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Jag köpte kolvringstången men jag fick inget grepp om den, verkade dan.. Bladmått gick kanon!

Kom precis hem ifrån K-stad där jag hämtade min nypolerade vevaxel som också var uppmätt och den var perfekt. Bifogar en bild på ram/vevlagerna jag köpte. Är det rätt lager som ni andra kör med?
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är inget fel på tången men man måste göra på rätt sätt, inte sticka ner den för långt över ringen
jag kör me glycolager i min b20 turbo
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck

Inlägg av M Bengtsson »

Jag har bytt lager i en b20 som bara står, den är de glyko-lager i, dom fungerar fint!

Har iofs bara haft igång den en gång :P
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Kvällen idag gick åt att lyfta ur motorn och fixera grenröret mot grenrörsflänsen, ett jäkla lyftande in och ut men det får man ta. Här är iallafall en bild på hur det såg ut när vi vart klara..

Jag hoppas innerligt att grenröret blir klart i dagarna så jag kan börja montera ihop motorn, vill ju ha den inkörd innan snön faller så jag vet karaktären på motorn så jag har ett humm om vad jag behöver åtgärda tills säsongen nästa år..

Bild
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Glyco är ju ett rätt vanligt märke och jag har åtminstone inte hört något illa om dem.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Tro det eller ej men det har faktiskt hänt saker sista veckan..

Köpte loss TurboAri's bur, som är godkänd för <12sek på strippen vilket duger alldeles utmärkt till mitt effektmål just nu.
Bild

Hämtade hem bilen idag ifrån Mac.
Bild

Imorgon börjar jag sätta ihop motorn efter många om och men och väntande. Grenröret blir klart närsom (hoppas jag).
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Idag plockade vi ur och isär det lilla av motorn som var monterat och började rengöra. Upptäckte lite smårepor under ramlagerna funderar på om det har något betydelse, borde ju inte det sålänge ramlagerna ligger där de ska.

Plockade fram alla prylarna som jag ska ha till ihopmonteringen, det blev ett par stycken bara till själva bottendelen och toppen.

Det tråkiga i det hela var att precis när allting var urlyft och isärplockat så ringer Mac och säger att grenröret är klart och han vill ha det provpassat en sista gång, riktigt åtdraget så vi VET att det är 100% där det ska vara så det inte har slått sig, så imorgon blir det till att sätta ihop det igen och provpassa och sedan har jag ett färdigt grenrör som förhoppningsvis kommer bli grymt.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Intressant bygge!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Tack!

Idag kom det ett sista paket godis, nu ska det väl vara bra för ett tag framöver. Ska strax åka ner till garaget och tvätta av motorn med högtryckstvätt och avfettning sedan blir det en snabb hopmontering och provpassning av grenröret riktigt åtdraget så man slipper stå där och det går i någonstans, det kan ju slå sig vid svetsning, bättre att vara försiktig. Ska även märka ut var bredbandslambdan och vanliga lambdasonden kommer, även avgastempen i kollektorn (kort kabel) så det blir tajt...

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Itu med motorn igår, ihop med den idag igen och provpassa in allting. Lyfte i motorn med allting på, gick HUR smidigt som helst så det blir KEINE problem i framtiden, riktigt skönt att veta. Frigång på flera millimetrar till torpeden, på vissa ställen t.o.m centimetrar..

En överskådlig bild på härligheten, lådan kom på senare.
Bild

Flänsen har slagit sig ENDEL, hoppas Gordon vill hjälpa mig med planfräsning, lär behövas! :)
Bild

Alla pratar om tight, jag säger, GOTT OM PLATS!
Bild
Bild
Jimmy Nilsson
Forumsberoende

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Trängre ställen att svetsa grenrör på har jag sett :)

Men... hur kan den ha slagit sig såpass? de grenrör jag sett som dom svetsa har inte slagit sig så mycke. Snart klart eller? :D
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Skriv svar