
TCN-Amazon 16v T Race-chassi
- Fredde Johansson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 203
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
- Ort: Skellefteå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det var de värsta va du jobbat på jag trodde det stod halv still utan garage mm
den blir ju hur mäktig som hälst
vi måste nog uppdatera toppen ett steg till sen också då det nya chassit säkert orkar med hur mycke pulver som helst
jag kommer och följa detta bygge noga i sommar.

den blir ju hur mäktig som hälst

vi måste nog uppdatera toppen ett steg till sen också då det nya chassit säkert orkar med hur mycke pulver som helst

jag kommer och följa detta bygge noga i sommar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Lägger in några nostalgibilder på när Robert höll på med bilen:











7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Hur mycket pukver var det i den då och vilka tider gick den?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Den gick som fortast 10.20 har jag för mig, var bromsad 1 gång hos mc-xpress. Kring 620 hk blev det då, för veka ventilfjädrar stoppade mer effekt vid det tillfället. Då var det en 2 liters 16v maskin med holset h2d turbo. Vid ett tillfälle när Robert körde i Pite så hade wastegaten rallat isär och turbon laddade det den orkade, 2.8 bar tror jag loggen visade innan turbinaxeln gick av och turbodelar spreds runt jorden... Den repan var det nog lite mer effekt..RoGGaH skrev:Hur mycket pukver var det i den då och vilka tider gick den?


7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 427
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:03 pm
- Ort: Luleå
- Kontakt:
He, he jo men nu är det varmt i kallgaraget så då får man ligga i hårdare!Jens Gustavsson skrev:det var de värsta va du jobbat på jag trodde det stod halv still utan garage mm![]()
den blir ju hur mäktig som hälst![]()
vi måste nog uppdatera toppen ett steg till sen också då det nya chassit säkert orkar med hur mycke pulver som helst
jag kommer och följa detta bygge noga i sommar.
Toppen är ju inte full-race på nåt sätt, milda kammar och originalventiler/fjädrar/tryckare. I sommar blir det bara att testa köra lite grand, har inget riktigt bra grenrör å så. Men en uppdatering av toppen lite senare låter som en bra plan!

Två bilder till.


.
fruktansvärt frän bil alltså. den är så jävla snygg å ser grymt brutal ut. 

Mitt projekt
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22128
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22128
...
Måste bara säga tummen upp för färgvalet, blev riktigt fin 


Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 11:14 am
- Ort: Tingsdal
- Robert Ågren
- Impellerhead
- Inlägg: 146
- Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Kul att bilen får lite utvändig puts, var ju några år sen sist... angående Fredriks historia om turboraset så blev högerskärmen lite ful på ett ställe där impellern mest troligt träffade på sin väg bort. Den hittades för övrigt aldrig och ligger nånstans längsefter Piteå dragway!
Bilen gick låga 10 men jag minns faktist inte vad bästa tiden vart, fick aldrig till nån perfekt vända med doug nash växelådan då jag varvade friskt (kortslagig vev och stor turbo) och det gärna var upptaget när man ville byta växel, försökte mig aldrig på fullgasväxla heller. Automaten som jag hade från början funkade bäst med T04E turbon jag hade först innan det vart större holset snurror.
Hade man vetat och kunnat det man gör idag så skulle man säkert kört snabbare. Med en beprövad "försiktig" motor så kommer det säkert bli mycket kul körning i sommar och bilen kan säkert orka med 9:or? (om inte motorn lönntrimmats!!?)
Förövrigt kul se gamla bilder på bilen (huvva vad jobb man lagt ner på skrotet och man var ju inte rädd för att bygga om heller) och även att ordningen i garaget tycks förbättras alltefter åren gick.....
Bilen gick låga 10 men jag minns faktist inte vad bästa tiden vart, fick aldrig till nån perfekt vända med doug nash växelådan då jag varvade friskt (kortslagig vev och stor turbo) och det gärna var upptaget när man ville byta växel, försökte mig aldrig på fullgasväxla heller. Automaten som jag hade från början funkade bäst med T04E turbon jag hade först innan det vart större holset snurror.
Hade man vetat och kunnat det man gör idag så skulle man säkert kört snabbare. Med en beprövad "försiktig" motor så kommer det säkert bli mycket kul körning i sommar och bilen kan säkert orka med 9:or? (om inte motorn lönntrimmats!!?)
Förövrigt kul se gamla bilder på bilen (huvva vad jobb man lagt ner på skrotet och man var ju inte rädd för att bygga om heller) och även att ordningen i garaget tycks förbättras alltefter åren gick.....