Ascona a turbo, SÅLD

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

jaha :( det verkar som det roliga är över höll på och mappade och värdena verkade bli skapliga.

och så drog jag en repa och vips så försvann ALLT komp på 3an och då menar jag 0.0 kilo och inget mer dom andra tre ligger i stort sett exakt lika 8,5-9 kg.
ventilerna verkar ha normalt spel , inget konstigt med varken olja eller vatten. så vad skall man tro packningen eller hål i kolven . :evil:

Det har varit ganska motigt det här året det ena efter det andra
jag får väl plocka isär det hela när jag får tillbaka motivationen.

just nu är det ganska lockande att sälja måste jag erkänna .
och satsa på ett projekt som jag haft i huvudet ett tag.
en bil som inte bara är för race utan man kan glida lite med till vardags och till jobbet.och som dessutom frun kan tänka sig att åka med i :D .
en MIATA reggad med SAAB 2,0T 150hk och sedan lite lätt fixad 250-300hk på 1100kg.borde räcka till höga tolvor i alla fall


jag gillar inte att ge upp och kasta in handsken men ibland så lockar det
jag har i alla fall lärt mig en hel del . för 2,5 år sedan vistte jag knappt vad som var in eller ut på en turbo hade alldrig ägt en turbo heller

men jag måste väl ta tag i det hela och laga asconan

:( :( :( :(
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Inlägg av Erik Samuelsson »

Så jävla surt! Det är bara att börja riva motorn. Det går ju inte att sälja en så frän bil :wink: vad låg du på för lambdavärde när detta hände?
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

äh sånt händer! Bara ta tag i det och på´t igen :thumbright:
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Ekan skrev:Så jävla surt! Det är bara att börja riva motorn. Det går ju inte att sälja en så frän bil :wink: vad låg du på för lambdavärde när detta hände?
lambda värdet började svaja dom sista reporna, och på sista loggen så svajade mellan 0,79-0,9 i en jämn svajande kurva. så det var väl på väg att ge sig. sista repan hade jag ingen logg.

men jag har börjat skruva isär men nu är det midsommar och städning handling , osv och imorgon är jag inte hemma. och den senaste tiden har det blivit en del timmar i garaget. så jag får ligga lite lågt och vara med familjen . vi får se om jag hinner ngt senare i helgen
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

En summering av juni:
i början av juni skulle jag ut och mappa en tidig lördag kl 06.00 ingen trafik . startar inte, då hade jag bränt boxen pga start hjälp.
skickade boxen till stockholm fick tillbaka den hel. men ngn gång under demontering och montering så har ngt hänt den rycker när jag laddar på ,efter inspecktion av kretskort med lupp konstaterar jag att ett ben till en drivtransistor till ena spridar banken är av och ligger och glappar och går isär ibland, och då missar 2 cylindrar (kanske därför jag saknar komp nu).
Jag löder ihop och den går fint igen.
jag fortsätter mappa och det verkar bra . sen upptäcker jag att mapp sensorn inte registrerar att jag laddar 1,5 bar utan stannar på 235 kpa och ger bränsle där efter.enligt m på ms forumet så är nog mappsensorn trasig pga att jag råkade ladda1,6-1,7 när jag pyste lite för mkt på en repa.

Och rätt som det är så hade trean inge komp 0,0 kg

summering: väldigt mkt olika strul på kort tid .

MEN jag kommer igen :)

ingen som har en 300 eller 400 kpa mappsensor till ms v2,2 till salu eller vet var man köper nya till bra pris
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

jag funderar på om jag kanske har mappat för snålt ca 0,85 lambda

i denna tråden skrivs att man borde ligga runt afr 11,5-12 dvs 0,77-0,82 i lambda vid 1,5 bar 98 oktan

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=3973

:?
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Jag brukar sikta på 0,8 när jag mappar, se till att lambdan är kalibrerad och rätt konfad i Megatune så att värdena stämmer.

Jag har massor av B21et kolvar och skräp ligger om du behöver delar, finns nog några block också om det skulle vara så illa.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

jag lyckades sno till mig en timme mellan jordgubbs plockning och middag . och lyffte av toppen.
och kunde konstatera att 3ans insugsventil står 1,5 mm öppen hela tiden

inte så bra :thumbdown:
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Bild

jag skrev tidigare att ventilspelet var normalt men jag kollade bara lite snabbt att inte 0,5 gick att trycka igenom

Tja vad ska man säga :hihi: kan man ha mera tur ,antagligen hängde ventilen ändå kvar i brickan pga fjäder trycket. det som hänt var att det hängde ett spår längre upp och ventilen stod då öppen 1,5mm men när jag tog bort kammen så ramlade det isär. jag fick inte ur ventilen pga att spåren var lite dåliga och en del grader på ,så jag får putsa lite på ventilskaftet.
Men inte ens en repa i kolven eller på ventilen :D

PÅ en av dom sista loggarna hade jag varit över 7200 kanske lite väl högt med orginal grejer :doh:
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

jag har nu fixat till lite olika fel den senaste veckan efter diverse strul (har inte haft lust att meka under semestern)hittade bland annat ett fel som troligt vis har följt mig under en längre tid. kontakten till tändboxen greppade inte riktigt på ena sidan i spärren vilket gjorde att den gled ut 2-3 mm vilket gjort att den gått lite ryckigt vissa dagar och andra felfritt sånt kan ju göra vem som helst galen :evil:
nu väntar jag på besiktning tisdag nästa vecka ,wastegaten står fullt öppen tills dess :hihi:

men eftersom jag igentligen inte har ngt vettigt att raportera om vad som händer "I garaget" så får jag väl visa vad som skall hända "MED garaget"

jag var härom dagen och hämtade matrial till plattan jag skall gjuta till mitt nya garage :D

Bild



garaget som står här skall jämnas med marken för att ge plats åt ett nytt garage på 8x8,2 meter = ca 65m2 :lol: :thumbright:

Bild

jag skall kunna få in de 2 bilarna på bilden rakt fram i garaget och sedan en hobby bil på tvären längst fram till vänster för vinter förvaring. och vill man meka lite större projekt ett tag så får väl en bil stå ute under tiden. sedan blir det förråd och hyllor på övervåningen . och jag dimensionerade den ny jordvärme pumpen för att räcka till garaget också.
byggstart till våren så jag har börjat samla på mig grejer nu.

det skall bli riktigt skönt med lite yta :thumbright:

mvh patrik
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

hej hej, blir de till o åka på moholm till helgen? blir ju till o gasa av sigbåde rakt fram o skrämma konor..
johan freiman
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

nej tyvärr :(

dels hann jag aldrig mappa färdigt innan ventilknaset och sen så läste jag att man nu mera bara får ha 30cm bränsleslang om man skall köra jag har väl ca 7-8 meter
och jag lånade bara en bb när jag mappade så det blir lite körigt
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

hej, i helgen är det inte vanliga som har de utan "draminbil.nu" så det är tydligen på egen risk...

ja de blir ju till o jaga rätt på endel ny slang om man ska köra vid moholm igen, har oxå ngn meter för mycket vanlig slang..
johan freiman
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

freiman skrev:hej, i helgen är det inte vanliga som har de utan "draminbil.nu" så det är tydligen på egen risk...

ja de blir ju till o jaga rätt på endel ny slang om man ska köra vid moholm igen, har oxå ngn meter för mycket vanlig slang..
ok jag skall till falun och bygga på svågerns altan så jag kan inte komma hur som helst
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

:hihi: :hihi: :hihi: :thumbright: :thumbright: :hihi: :hihi: :thumbright: :thumbright: 8) 8) 8) :) :D

en anmärkning på besiktningen 1a för dåliga torkare

det enda jag gjorde med motorn var fullt öppen wastegate
besiktningsmannen sa bara "säg inget" :thumbright:

det har sina fördelar att vara på rätt sida 35 8)
Skriv svar