Sida 5 av 9

Postat: ons okt 01, 2008 6:45 am
av Johansson
Intressant projekt, jag håller på sätta Mikuniförgasare på brorsans Galant så det är tacksamt att få läsa om andras felsökning innan man börjar strula med det själv. :thumbright:

När jag turbokonverterade min hoj fick jag problem med att den hostade och small när jag plockat bort luftburken, tydligen vill CV-förgasare ha ett gemensamt vaccum för att det inte ska ställa till det för vaccumtrottlarna. När jag satte dit plenumet så försvann problemet så det kan vara värt att testa om inget annat funkar.

Postat: lör okt 04, 2008 10:56 pm
av NikkO
Nu har provat förgasarna lite mer... :scratch:
Satt dit BTRen, la trycket på 1.5 psi och då flödar inte förgasarna så det rinner iaf, dock så smäller det i avgaserna på tomgång, trycket ska väl sänkas ännu mer då om jag förstod dig rätt B20TicPower?



Bild

Bild


Med 1 vakuumhål igenlimmat på trottlarna så har jag ett kontrollerat lyft nu, innan va det allt eller inget (Tackar SWR :thumbright: ).
150 huvudmunstycken, ska borra till 170 imorgon
luftskruv 2.5 varv, skruva ut ger mer luft eller tvärt om?
Höjde nålarna till 4:e spåret, 3:e spåret innan

Den går fortfarande snålt, blöddrar och smäller. Går skit mao...
Provar med 170 på huvudmunstyckena, om inte det funkar fast stiften ser fina ut, vad väntar för åtgärder då?

Ska jag köra med lamba direkt istället för att gissa? Går det med smalbandslamba? (har inte pengar till en bredbands...)



Johansson skrev:Intressant projekt, jag håller på sätta Mikuniförgasare på brorsans Galant så det är tacksamt att få läsa om andras felsökning innan man börjar strula med det själv. :thumbright:

När jag turbokonverterade min hoj fick jag problem med att den hostade och small när jag plockat bort luftburken, tydligen vill CV-förgasare ha ett gemensamt vaccum för att det inte ska ställa till det för vaccumtrottlarna. När jag satte dit plenumet så försvann problemet så det kan vara värt att testa om inget annat funkar.
Bara att ta del av alla fel jag gör ;)
Tackar för tipsen, kom gärna med fler om det är någonting du sitter och lurar på.


/Niklas

Postat: lör okt 04, 2008 11:14 pm
av SWR
NikkO skrev:Nu har provat förgasarna lite mer... :scratch:
Satt dit BTRen, la trycket på 1.5 psi och då flödar inte förgasarna så det rinner iaf, dock så smäller det i avgaserna på tomgång, trycket ska väl sänkas ännu mer då om jag förstod dig rätt B20TicPower?
Ikke senk trykket. juster heller flottøren sånn at den står 1mm høyere i forhold til pakningsflaten enn originalt,da tåler den nok 2 psi.
Med 1 vakuumhål igenlimmat på trottlarna så har jag ett kontrollerat lyft nu, innan va det allt eller inget (Tackar SWR :thumbright: ).
150 huvudmunstycken, ska borra till 170 imorgon
luftskruv 2.5 varv, skruva ut ger mer luft eller tvärt om?
De skruene påvirker kun fra 0 til ca 2500 rpm. De gjør ingenting over 3000 rpm,derfra til 85-90% av maxvarv er det nålene og hovedmunnstykket,over det kun munnstykket.. Mer ut på skruene = mer bensin.
Höjde nålarna till 4:e spåret, 3:e spåret innan

Den går fortfarande snålt, blöddrar och smäller. Går skit mao...
Provar med 170 på huvudmunstyckena, om inte det funkar fast stiften ser fina ut, vad väntar för åtgärder då?
Nå som spjellet ikke går til wide open umiddelbart kan du nok sette i 170 og se hvordan den går på topp. Evt gå enda litt større. Når den går ok på topp,så justerer du nåla etterpå slik at motoren svarer over alt. :)

Postat: sön okt 05, 2008 12:35 pm
av NikkO
Tack för så snabbt och bra svar SWR, ska testas :thumbright:



Nya funderingar... 531an är sprucken mellan alla ventilsäten och efter att erland sa att jag skulle kolla mot tändstiftshålen så upptäckte en spricka i 2ans förbränningsrum mellan insugssäte och tändstiftshålet, känns inte som jag orkar hålla på att svetsa, byta alla säten osv. Det blir ett senare projekt.

Då jag kan hämta 2-3 st 530 för 500 kr är det ett billigt alternativ, och enligt Jens så ska den inte alls vara så "dålig"?

Så vad säger ni, köpa en ny hel 531 eller köra på 530 :?: :?:

/Niklas

Postat: sön okt 12, 2008 10:15 pm
av NikkO
Storlek 180 på huvudmunstyckena, och ja såhär går den i nuläget!
http://www.youtube.com/watch?v=1xVbPpO0f8s
Brorsan som är ganska gasglad va förbi och körde volvon lite igår och då släppte den upp till 140km/h på 3an, grusväg såklart. På asfalt orkade den riva loss 2an utan större problem.


Ska slipa ventiler från en 531 och 530, är det samma vinkel på båda topparna, dvs orginal 44.5graders vinkel som ventilerna ska slipas?
Kan man slipa dom natriumkylda avgasventilerna från 531, dom är väl behandlade/coatade på nått vis, men det måste väl fungera fast det försvinner?

Tacksam för svar!

/niklas

Postat: tis okt 14, 2008 5:56 pm
av NikkO
Är imorgon jag ska slipa ventilerna, kom igen nu någon måste väl veta? :?

/Niklas

Postat: tis okt 14, 2008 6:44 pm
av kojima
det är samma vinkel och det går bra att slippa avgasventilerna

Postat: tis okt 14, 2008 6:45 pm
av NikkO
tackar så hemskt mycket för svaret!

Postat: ons okt 15, 2008 4:27 pm
av Roger Persson
Tjo.. Såg du skrivit.. om det puffar o grejar i
avgaserna brukar de bero på att det flödar..
Smäller det ur förgasarna eller nyser kan det
tyda på tjuvluft eller för snålt.. :)

Haft problem me både och..
Dåligt synk kan det nysa o leva fan med..

Det kan lätt flöda med om nålventilerna är slitna..
Nya eller frächa nålventiler är ett måste innan man
kan bäörja synka.. Även ställa rätt flotör nivå, på
dellorto med 0.2 bar soppa tryck måste man ställa
runt 14-15mm med plast flotörer..

Är noga ställa exakt lika med på båda..
Det ser man lättast på hur det flödar...
Den förgasaren som inte flödar får man
böja till lite till o sen testa igen så det blir
exakt lika.. Både kolla hur de flödar och
ta dän lockena och kontrolera nivån..

Vet dock inte hur de funkar med mikuni.. :(
Samma grunder kan ja tänka.. :)

För övrigt kör ja bara på avgastemp just nu..
Tycker det känns säkrast..

Postat: tis okt 21, 2008 6:15 pm
av NikkO
Tackar för tipsen, ska testa när jag har tid.
Blir eventuellt en avgastemp-mätare snart :)

Slipade 2 uppsättningar ventiler på skolan, flödespreppade också insugsventilerna lite men avgas fick vara.

Bild

Några av alla ventiler
Bild

Slipade insugsventilerna med 20 grader på ovansidan
Bild
Bild

Väntar på JB weld nu, ska testa att plasta upp insugskanalerna på 531an :hihi:

/Niklas

Postat: ons okt 22, 2008 8:44 pm
av NikkO
I haynes står det "sätesvinkel 45 grader" och "sätesvinkel ventil 44.5 grader" och efter att ha frågat här en gång om graderna mm så slipade jag ventilerna 44.5 grader.
Känns ju lite fel med 0.5 graders skillnad, så jag tushade en insugsventil och snurrade mot sätet och inte helt oväntat så ligger sätet bara an mot ca halva tallriken (ovansidan av ventilen).

Är allt i sin ordning?

Tack på förhand!

/Niklas

Postat: ons okt 22, 2008 9:35 pm
av kojima
allt är i sin ordning, om du snurrar runt ventilen mot sätet kommer det se ut som den rider nästan ända ut på ventilen förutsätt att sätena är korrekt frästa. Du kan backcuta ventilerna bra mycket mer än vad du redan gjort, kör med en 30° vinkel istället.

Postat: ons okt 22, 2008 9:36 pm
av NikkO
Ventilen "red" på kanten upp mot backcuten (åt det hållet alltså), är det rätt?

Hoppas det syns på bilden
Bild

Postat: ons okt 22, 2008 9:48 pm
av kojima
det ser konstigt ut. är sätena frästa? Är det orginalventiler (samma storlek som det ska vara) till den toppen?

Postat: ons okt 22, 2008 9:50 pm
av NikkO
Nej det är dom inte, kanske därför det är fel då. Men det skulle väl bli samma visa med ett säte på 45 grader och ventil på 44.5 grader?