Tog nya tag och var förbi skroten och tänkte köpa en ny topp, men efter att jag tagit av toppen så såg jag platta kolvtoppar. Tänkte att det va en b23 så då köpte jag motor och växellåda också. Skönt att ha en bottendel som är stadigare
Rev isär motorn direkt när jag kom hem, det va en b21 men det funkar ju också. Glömde att ta kort i början...
Motorn och toppen högtryckstvättades i 90-gradigt vatten
Rengjord inför målningen
1:a strykningen
3:e strykningen
Smutsigt... men det ska nog kunna bli rent
Onkelkonkel-insugsventil... Men den blev också fin tillslut, bara jag som hade lungorna fyllda av all sot.
Dåligt vevlager, bara att mäta upp vevaxeln och se om den har klarat sig, ramlagerna ska också bytas.
Mäter upp vev och ramlagertappar, kunde inte va mycket bättre
Oljepump plockades isär och rengjordes
M-stakarna och kolvarna fick nytt liv igen
Den här toppen fick också jämnare kanaler
Nu va bilderna slut för idag.
Ska till Vemdalen och åka skidor nästa vecka, men projektet fortsätter direkt när jag kommer hem.
Trevligt projekt samt helt rätt utgångsobjekt Nu blir man ju sugen på att börja plocka ner bruksbilen till nått fränt
En renovering är aldrig fel och så kan man uppdatera konceptet eftersom...
Va bra att ni gillar det, hade kunnat ha mer bilder men trodde att alla skulle tycka det blev för mycket.
Jo ska bara renovera den nu och besiktiga den med en ganska orginal motor, sen blir det trim av motorn, tror inte det blir turbo men vad som helst kan hända.
Det med frostpluggarna hade inte jag någon aning om då.
Vi har stugan 50 meter från vänstra backen i Björnrike Så där ska det också tuktas skidor. Va upp dit under mellandagarna och då va Björnrike nå groteskt isigt, inge kul, men kan tänka mig att det är bättre än Vemdalen när backarna är fina.
Vad tror ni slitaget på ena vestakslagret kan bero på? Bara slitet just där på lagret, vevtappen är perfekt. Funderade på ovalt lagerhus? Tack för hjälp på förhand.
Finns nästan ingen volvotopp som inte är sprucken mellan ventilerna, 99 gånger av 100 kvittar det.
Slipa in ventilerna så ser du om sätet sitter rakt i förhållande till styrningen
Ska slänga ihop b230in ikväll så jag kan prova bakaxeln som ska svetsdiffas i helgen. Men piereburg-förgasaren är trasig, har en solex 175 cd som satt på b21an, passar den rakt av eller kommer motorn gå snålt då den suttit på en mindre motor?