Billet topp, USA Pinto 300+ cfm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
jag skulle i ditt exempel öppna ventilen till det lyft där du har flödet som stämmer överens med CFM demand i pipemax sej tex 275 cfm (har inte kollat) för 115ve vid 6000rpm då skulle jag räkna 275*2,4/300= 2,2 sqin. då skulle jag först plasta upp till denna arean och sedan mäta med pitot röret för att säkerställa att det stämmer och då kommer det vid 275 cfm att visa 300 fps i bänken om jag gör arean till 2,2sqin.
/andre'
/andre'
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag ska fundera på det.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
nu har jag första versionen klar, resultatet blev som följer:
356cfm på 22mm
346cfm på 20mm
333cfm på 18mm
313cfm på 16mm
296cfm på 14mm
268cfm på 12mm
238cfm på 10mm
197cfm på 8mm
153cfm på 6mm
107cfm på 4mm
57cfm på 2mm
Detta är med kanalen endast sänkt från apex och ut till flänsen. Tvärsnittsarean på minsta stället (ute vid flänsen) 90 grader mot flödesriktningen är 1623mm2 uträknat, med pitot-rör uppmätt 304 FPS och med flödet 324 cfm när pitotröret är instucket vid 18mm lyft blir det 1649 mm2 area. Enligt formeln som jag använde i nåt inlägg högre upp:
690cc * 8500 rpm * 115VE% / 420000 = 1606 mm2
Denna motor med 115VE% skall ge 380hk och har ett CFM demand på 330CFM.
Nu skall jag göra en annan typ av kanal som har sätet mindre (minsta stället) och konar ut hela vägen till flänsen/plenum.
/andre'
356cfm på 22mm
346cfm på 20mm
333cfm på 18mm
313cfm på 16mm
296cfm på 14mm
268cfm på 12mm
238cfm på 10mm
197cfm på 8mm
153cfm på 6mm
107cfm på 4mm
57cfm på 2mm
Detta är med kanalen endast sänkt från apex och ut till flänsen. Tvärsnittsarean på minsta stället (ute vid flänsen) 90 grader mot flödesriktningen är 1623mm2 uträknat, med pitot-rör uppmätt 304 FPS och med flödet 324 cfm när pitotröret är instucket vid 18mm lyft blir det 1649 mm2 area. Enligt formeln som jag använde i nåt inlägg högre upp:
690cc * 8500 rpm * 115VE% / 420000 = 1606 mm2
Denna motor med 115VE% skall ge 380hk och har ett CFM demand på 330CFM.
Nu skall jag göra en annan typ av kanal som har sätet mindre (minsta stället) och konar ut hela vägen till flänsen/plenum.
/andre'
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
om man flyttar toppen i sidled 2 mm mot avgasventilen ökar flödet från 10 mm och uppåt ända till 20 mm för att sedan bli samma på 22mm som toppen mitt på cylindern.
10mm 240 cfm
12mm 278 cfm
14mm 308 cfm
16mm 320 cfm
18mm 339 cfm
20mm 352 cfm
22mm 357 cfm
under 10mm som då toppen är centrerad
/andre'
10mm 240 cfm
12mm 278 cfm
14mm 308 cfm
16mm 320 cfm
18mm 339 cfm
20mm 352 cfm
22mm 357 cfm
under 10mm som då toppen är centrerad
/andre'
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ett litet länk tips om chevas nya midjet motor (obs 4 sidor) http://www.maxchevy.com/tech/2008/iii_5-midget-1.html
många intresanta lösningar, tex grenrören
många intresanta lösningar, tex grenrören

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Vad tänkte du på då Jens?
Att de är steppade samt i 4-2-1 utförande?
Att de är steppade samt i 4-2-1 utförande?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo samt att de var så långa fast de varvar över 9000rpm.Kadett4wd skrev:Vad tänkte du på då Jens?
Att de är steppade samt i 4-2-1 utförande?
enligt nyaste grham bell 4takts boken så hävdar han att 4 cyl motorer inte ska ha 4:1 grenrör om de inte varvar över 9000rpm och det stämmer nog

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
Hej jag har flödespapper på evo-toppen där flödad den 275cfm
vid 18mm i lyft med 49-40 ventiler visseligen o portad
bara putsad Jag har gjort en 531a som flödade bättre än den
upp till 16mm lyft men maxportad den var osvetsad men 50-40
ventiler i mina ögon ingen överman med tankt på penninghögen
och kanalernas form! Jag vet dom bromsade en motor
med 531 topp och sedan bytte dom till en evo topp
skillnaden var 250hp kontra 270hp på en SUPERFLOW 901a bänk
men det är klart om man fick maxporta en evo kanske det
skulle bli något annat, Jag har en tummregel som är
ca, 100hp per liter vid ca,7500rpm ,
Då men ser på rallycross på tv växlar dom vid ca 7000rpm
även om underdelen är på 3 liter hur kan dom då ge
377hp vilket jag har svårt att förstå!
Med vänliga Häls, Lacke
vid 18mm i lyft med 49-40 ventiler visseligen o portad
bara putsad Jag har gjort en 531a som flödade bättre än den
upp till 16mm lyft men maxportad den var osvetsad men 50-40
ventiler i mina ögon ingen överman med tankt på penninghögen
och kanalernas form! Jag vet dom bromsade en motor
med 531 topp och sedan bytte dom till en evo topp
skillnaden var 250hp kontra 270hp på en SUPERFLOW 901a bänk
men det är klart om man fick maxporta en evo kanske det
skulle bli något annat, Jag har en tummregel som är
ca, 100hp per liter vid ca,7500rpm ,
Då men ser på rallycross på tv växlar dom vid ca 7000rpm
även om underdelen är på 3 liter hur kan dom då ge
377hp vilket jag har svårt att förstå!
Med vänliga Häls, Lacke
Pinto Billet Kylkanaler
Hej, har du några mer bilder på hur kylkanalerna går i toppen?
Sitter det några pluggar på ovansidan som döljer kylkanalerna?
Det är snedborrade hål mellan cylindrarna i packningsplanet, vad går dom till?
Mvh
/Larsa
Sitter det några pluggar på ovansidan som döljer kylkanalerna?
Det är snedborrade hål mellan cylindrarna i packningsplanet, vad går dom till?
Mvh
/Larsa
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 95
- Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
- Ort: Pedersöre/Finland
Re: Pinto Billet Kylkanaler
headflow skrev:Hej, har du några mer bilder på hur kylkanalerna går i toppen?
Sitter det några pluggar på ovansidan som döljer kylkanalerna?
Det är snedborrade hål mellan cylindrarna i packningsplanet, vad går dom till?
Mvh
/Larsa
Tjo!
Japp, snedborrade hål mellan cylindrarna. Dom går upp till ett "samlingshål" som är borrat rakt genom hela locket på längden. Det är då pluggat i bakkant, och går ut till termostathuset i framkant

mvh, Mathias
10 seconds.....
Mathias Knuts
Mathias Knuts
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6996
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Billet topp, USA Pinto 300+ cfm
Vad hände mer med detta intressanta projekt?
Erland*
Erland*
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 95
- Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
- Ort: Pedersöre/Finland
Re: Billet topp, USA Pinto 300+ cfm
Sen hände det inte så mycket
Kanske Erland vill handla en frän 8v topp?

10 seconds.....
Mathias Knuts
Mathias Knuts
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6996
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Billet topp, USA Pinto 300+ cfm
Jag har tyvärr ingen Pinto men nåt sånt till en Volvo hade varit intressant.
Varför blev det inte mer med den motorn?
Erland
Varför blev det inte mer med den motorn?
Erland