Billet topp, USA Pinto 300+ cfm

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

jag skulle i ditt exempel öppna ventilen till det lyft där du har flödet som stämmer överens med CFM demand i pipemax sej tex 275 cfm (har inte kollat) för 115ve vid 6000rpm då skulle jag räkna 275*2,4/300= 2,2 sqin. då skulle jag först plasta upp till denna arean och sedan mäta med pitot röret för att säkerställa att det stämmer och då kommer det vid 275 cfm att visa 300 fps i bänken om jag gör arean till 2,2sqin.

/andre'
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska fundera på det.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

nu har jag första versionen klar, resultatet blev som följer:

356cfm på 22mm
346cfm på 20mm

333cfm på 18mm
313cfm på 16mm
296cfm på 14mm
268cfm på 12mm
238cfm på 10mm
197cfm på 8mm
153cfm på 6mm
107cfm på 4mm
57cfm på 2mm

Detta är med kanalen endast sänkt från apex och ut till flänsen. Tvärsnittsarean på minsta stället (ute vid flänsen) 90 grader mot flödesriktningen är 1623mm2 uträknat, med pitot-rör uppmätt 304 FPS och med flödet 324 cfm när pitotröret är instucket vid 18mm lyft blir det 1649 mm2 area. Enligt formeln som jag använde i nåt inlägg högre upp:

690cc * 8500 rpm * 115VE% / 420000 = 1606 mm2

Denna motor med 115VE% skall ge 380hk och har ett CFM demand på 330CFM.

Nu skall jag göra en annan typ av kanal som har sätet mindre (minsta stället) och konar ut hela vägen till flänsen/plenum.


/andre'
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

om man flyttar toppen i sidled 2 mm mot avgasventilen ökar flödet från 10 mm och uppåt ända till 20 mm för att sedan bli samma på 22mm som toppen mitt på cylindern.

10mm 240 cfm
12mm 278 cfm
14mm 308 cfm
16mm 320 cfm
18mm 339 cfm
20mm 352 cfm
22mm 357 cfm

under 10mm som då toppen är centrerad

/andre'
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett litet länk tips om chevas nya midjet motor (obs 4 sidor) http://www.maxchevy.com/tech/2008/iii_5-midget-1.html

många intresanta lösningar, tex grenrören :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Vad tänkte du på då Jens?
Att de är steppade samt i 4-2-1 utförande?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Vad tänkte du på då Jens?
Att de är steppade samt i 4-2-1 utförande?
jo samt att de var så långa fast de varvar över 9000rpm.

enligt nyaste grham bell 4takts boken så hävdar han att 4 cyl motorer inte ska ha 4:1 grenrör om de inte varvar över 9000rpm och det stämmer nog :thumbright:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Bild

samma motor med 4-1 :)


/Andre'
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Hur går kylvattnet i toppen, jag har kollat bilderna men ser inte riktigt? :?
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Hej jag har flödespapper på evo-toppen där flödad den 275cfm
vid 18mm i lyft med 49-40 ventiler visseligen o portad
bara putsad Jag har gjort en 531a som flödade bättre än den
upp till 16mm lyft men maxportad den var osvetsad men 50-40
ventiler i mina ögon ingen överman med tankt på penninghögen
och kanalernas form! Jag vet dom bromsade en motor
med 531 topp och sedan bytte dom till en evo topp
skillnaden var 250hp kontra 270hp på en SUPERFLOW 901a bänk
men det är klart om man fick maxporta en evo kanske det
skulle bli något annat, Jag har en tummregel som är
ca, 100hp per liter vid ca,7500rpm ,
Då men ser på rallycross på tv växlar dom vid ca 7000rpm
även om underdelen är på 3 liter hur kan dom då ge
377hp vilket jag har svårt att förstå!
Med vänliga Häls, Lacke
headflow
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 29, 2008 12:06 am

Pinto Billet Kylkanaler

Inlägg av headflow »

Hej, har du några mer bilder på hur kylkanalerna går i toppen?
Sitter det några pluggar på ovansidan som döljer kylkanalerna?
Det är snedborrade hål mellan cylindrarna i packningsplanet, vad går dom till?

Mvh
/Larsa
Knuts
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
Ort: Pedersöre/Finland

Re: Pinto Billet Kylkanaler

Inlägg av Knuts »

headflow skrev:Hej, har du några mer bilder på hur kylkanalerna går i toppen?
Sitter det några pluggar på ovansidan som döljer kylkanalerna?
Det är snedborrade hål mellan cylindrarna i packningsplanet, vad går dom till?

Mvh
/Larsa

Tjo!

Japp, snedborrade hål mellan cylindrarna. Dom går upp till ett "samlingshål" som är borrat rakt genom hela locket på längden. Det är då pluggat i bakkant, och går ut till termostathuset i framkant ;)

mvh, Mathias
10 seconds.....

Mathias Knuts
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Billet topp, USA Pinto 300+ cfm

Inlägg av Erland Cox »

Vad hände mer med detta intressanta projekt?

Erland*
Knuts
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
Ort: Pedersöre/Finland

Re: Billet topp, USA Pinto 300+ cfm

Inlägg av Knuts »

Sen hände det inte så mycket :) Kanske Erland vill handla en frän 8v topp?
10 seconds.....

Mathias Knuts
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Billet topp, USA Pinto 300+ cfm

Inlägg av Erland Cox »

Jag har tyvärr ingen Pinto men nåt sånt till en Volvo hade varit intressant.
Varför blev det inte mer med den motorn?

Erland
Skriv svar