Super Seven HAHLIN7 "Två 2012 filmer!"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Fyller på med lite färska bilder på 7:an

Bild
7:an parkerad i kväll på v-slätten
Bild
Simon rastade kärran medans brorsan var på bio
Bild
knotan som tidigare satt i 242:an
Bild
Insektsamlingen (kolla kylarna) jafan vi bor i norrland
Bild
smutt brumrör
Bild
lite bra att ha mätare
Bild
knotan igen med grenrör och där under sitter en elak snigel och vill så gärna mata volvomotorn med xtra luft
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tack Simon för skjutsen hem från vslätt!
Det var kusligt hur hanterbar den var, gick bara rakt fram trots att greppet svek lite med lågprofilsdäcken. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Jo de var kul tråkigt att de inte blir nå mer på ett tag :( hadde varit kul o ladda på lite läs tråd "Super Se7en Rasad"
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

men att snöra i en ny vev och lager gör man ju på en eller ett par dar :)


men jag förstår det käns tungt då ni redan mekat mycket i sommar.


vila nåra dagar sen gör ni ett ryck! jag har fina B21 vevaxlar tror jag om ni behöver!
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Nu ären fixad skönt att man kunde byta vev utan att lyfta ut motorn. nu är de bara att mappa lite mer o fixa oljelekage i tråget sen är de bara o tuta o köra.
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Nu har den rasat för tredje gången :banka:
Den här gången var det toppackningen. Tror de hände när jag och Magnus var ute o mappade började gå ryckigt på 3an vid 6500rpm o de vard bara värre änn fasst vi fetade på. Efter ett tag tittade jag hur mycke soppa de fanns o de var typ 10l kvar (har kört med mindre förut o de funkade) men jag tänkte att de kanske var de ändå så jag tankade o mycke riktigt då funkade igen. Tror de vart så pga att de gick bättre o bättre o då for soppan från pumpen (är felkonstruerad tank tror jag) o då var de kört. Men har nästan fixat allt bara avgaspackningarna kvar sen är de bara att fara ut igen !
såg att de spikat lite på 4an o 2an och att 4ans avgaspackning läkte så den kan ju bara gå bättre 8)

Skönt att de gick att lyfta toppen utan att skruva bort insug tog bara 2tim :D
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

HaLinG skrev:Nu har den rasat för tredje gången :banka:
Den här gången var det toppackningen. Tror de hände när jag och Magnus var ute o mappade började gå ryckigt på 3an vid 6500rpm o de vard bara värre änn fasst vi fetade på.D
Hur ligger ni till på lambdan då?
Ozze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 14, 2006 7:51 pm

Inlägg av Ozze »

Tjena tjena ursäckta om jag knycker tråden lite...

Vad kostar en sådan där byggsats samt vart får man tag i dem? Gärna i svergie.
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Lambdan visade att den gick snålt därför fetade vi på men vi höjde mycke o inget hände så därför började jag tro att de var nått annat..

"kitet" kostar ca 30000kr och de är en kille här utanför umeå som gör de då ingår ram/framvagn aluminium plåtar och plasten "huv/noskon/skyttel
skärmarna får man fixa själv

Men vi har gjort egen framvagn och halva ramen själv
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Nu har de inte skrivits så mycke på siståne men de får bli ändring på de :)

Sommaren har trots allt gått riktigt bra nåra haverier men de får man räkna med

Blackrace
6.62sec 1.49 60fot 167kmh

Åmsele Superstage

1.22.4

Uppdateringar för vintern

Jag de som ska fixas inför nästa sommar är

På motorn
Renovera med kolvringar
Porta toppen mera och stoppa i 46mm insugsventiler
Byta till luftkyld intercooler
Byta till Holset HX 40 turbo och 60mm wastegate
Trigger tändning
Förhoppningsvis en bromsning

Fixa tanken bättre
Byta växellåda till en BMW 265 (5vxl)
Nya fram/bak lycktor
klä inredningen
fixa antilag och shiftcut
Framvinge
Lack på allt
Venturi tunnel

kommer nog på mer saker efterhand
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Hallå
Har inte skrivits här nått på länge har inte haft möjlighet och lägga upp bilder åsså lite lat ;)
det stora som har hänt är ny motor och en inplanerad motor bromsning tor 5/24 på Motornord i sundsvall

Efter ett hårdmek så startade bilen upp sön 6/5
Hadde fått grejerna till motorn 1vecka tidigare (stakar lager mm) då satt inget på karossen förutom
bakvagn och framvagn :)
efter lite strul kunde vi provköra kl 01.00
men datorn dog och fläkten pajade så de vart inge mer den kvällen
Nästa provtur funkade ganska bra tills vi märkte att den bara laddade 0.15bar
felsökte men hittade inget så vi for ut igen då laddade den inte alls
kände på impellern o den va stum :( turbon var ny när vi köpte den (GT40)
Så nu väntar vi på ny större turbo :)
så kanske vi kan bromsa det.
Det är jag bror farsan Emil L (vems) och kanske Jens G som ska fara som jag vet än så länge




Förra motorn

B21 et-kolvar m-stakar
44*38 ventiler 405 topp portad (jens gustavsson)
special kam (jens gustavsson)
eget grenrör
T04e turbo 50mm inlopp
Vems motorstyrning
900cc spridare
vattenkyld IC
Tial 38mm wastegate
Avgasrör 3" med dämpare

M45växellåda


Nya motorn

-92 B230fb
H-profil stakar
avsvarvade fb kolvar
Samma topp fast 46*38 ventiler och mer portad (jens gustavsson)
egen svetsad luftkyld IC (2 cellpaket)
2st 50mm dumpar
60mm wastegate
Garret GT42 turbo 63mm inlopp
Avgasrör 4" 30cm långt :)

Getrag 5vxl låda

+ mycke finnish jobb som inte är färdigt
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

vilken bil :thumbright: det blir kul att se skillnaden på motorkaraktären motför förut på bana och strippen
Bild
Löwen
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:02 pm
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

läst igenom tråden nu, härligt bygge säger jag bara!!! blir ju sugen på att bygga en!!

//Löwen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Bromsning idag?
Skriv svar